Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajatyön kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CF32-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

06.02.2023 - 10.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

T&K-osuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Terveydenhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Marja Toukola
  • Tiina Hemminki
  • Anita Keski-Hirvi

Opiskelijaryhmät

  • TH20
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osallistuu terveydenhoitotyön palveluiden arvioimiseen ja kehittämiseen yhteistyössä muiden asiantuntijoiden ja asiakkaiden kanssa. Hän kehittää terveydenhoitotyötä näyttöön perustuen yhteiskunnan ja työelämän tarpeista lähtien. Opiskelija ylläpitää tietoisuuttaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään. Opiskelija arvioi ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti.

Sisältö

Harjoittelu toteutuu valinnaisessa terveydenhoitajatyön harjoittelupaikassa opinnäytetyön pohjalta. Harjoittelutehtävät.
Terveydenhoitotyön kehittäminen näyttöön perustuen. Terveydenhoitotyön eri alueiden kehittämistarpeiden arviointi. Uudet tutkimustulokset ja kehittämissuositukset terveydenhoitotyön eri alueille. Oman ammatillisen osaamisen arviointi ja kehittäminen.
Opintojakso toteutuu pääosin kehittämistehtävinä terveydenhoitotyön harjoittelupaikoissa osana eri ikäisten terveydenhoitotyön harjoitteluja. Lisäksi kontaktiopetus.

Opetusmenetelmät

luento/keskusteleva opetus, harjoittelu, tehtävien ja kehittämistöiden itsenäinen tekeminen, kehittämistöiden esitysseminaarit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

kehittämistyön aihe kysytään harjoittelupaikasta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 133 t

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi Seamkin opinnäytetyökriteerejä myötäillen

Esitietovaatimukset

Opinnäytetyö