Asiakas- ja potilasturvallisuusLaajuus (2 op)
Tunnus: SH00DM84
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä
Sisältö
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
Arviointikriteerit, hyvä (3)
x
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit
Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty = H
Opiskelija
- osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.
- osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
- on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.
- ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
- ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä
Oppimateriaalit
Kirjallisuus:
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022 -2026. STM julkaisu 2022:2.
Ilmoittautumisaika
06.01.2025 - 19.02.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 01.06.2025
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Tiina Koskela
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
Opiskelijaryhmät
-
MSH25KSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
-
MTH25Terveydenhoitaja (AMK)
-
SH25KSairaanhoitaja (AMK)
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä
Sisältö
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä
Oppimateriaalit
STM. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. (verkkojulkaisu)
Koivula R, Brotkin H & Saarsalmi O. 2018. Turvallisia sote-palveluja: Opas sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Ohjaus 2/2018. Helsinki. (verkkojulkaisu)
STM. Vakavien vaaratapahtumien tutkinta. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2023:31. (verkkojulkaisu)
WHO. 2021. Global patient safety action plan 2021-2030. Towards eliminating avoidable harm in health care. (verkkojulkaisu)
Sekä Moodlen materiaali
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu,
opintojakson tarkempi ohjeistus Moodlessa ja sähköpostitse ennen opintojakson alkua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole varsinaista tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54h
Sisällön jaksotus
Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulunsa mukaisesti sen lukukauden aikana, kun opintojakso menee ko.ryhmällä. Opintojaksolla ei ole aikaan ja paikkaan sidottua opetusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Reflektoiva oppimispäiväkirja, verkkokeskusteluun osallistuminen sekä Oppiportin verkkokurssit
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
Arviointikriteerit, hyvä (3)
x
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit
Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty = H
Opiskelija
- osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.
- osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
- on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.
- ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
- ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä
Ilmoittautumisaika
26.08.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
06.01.2025 - 01.06.2025
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Tiina Koskela
Opiskelijaryhmät
-
SH24SSairaanhoitaja (AMK)
-
MSH24SSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä
Sisältö
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä
Oppimateriaalit
STM. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. (verkkojulkaisu)
Koivula R, Brotkin H & Saarsalmi O. 2018. Turvallisia sote-palveluja: Opas sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Ohjaus 2/2018. Helsinki. (verkkojulkaisu)
STM. Vakavien vaaratapahtumien tutkinta. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2023:31. (verkkojulkaisu)
WHO. 2021. Global patient safety action plan 2021-2030. Towards eliminating avoidable harm in health care. (verkkojulkaisu)
Sekä Moodlen materiaali
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu,
opintojakson tarkempi ohjeistus Moodlessa ja sähköpostitse ennen opintojakson alkua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole varsinaista tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54h
Sisällön jaksotus
Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulunsa mukaisesti sen lukukauden aikana, kun opintojakso menee ko.ryhmällä. Opintojaksolla ei ole aikaan ja paikkaan sidottua opetusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Reflektoiva oppimispäiväkirja, verkkokeskusteluun osallistuminen sekä Oppiportin verkkokurssit
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
Arviointikriteerit, hyvä (3)
x
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit
Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty = H
Opiskelija
- osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.
- osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
- on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.
- ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
- ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä