Asiakas- ja potilasturvallisuus (2 op)
Toteutuksen tunnus: SH00DM84-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.01.2025 - 18.04.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.03.2025 - 01.06.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Tiina Koskela
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 100 . Avoin AMK : 100.)
- Ryhmät
-
MTH25Terveydenhoitaja (AMK)
-
SH25KSairaanhoitaja (AMK)
-
MSH25KSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
- Pienryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Opintojakso
- SH00DM84
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Sisällön jaksotus
Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulunsa mukaisesti sen lukukauden aikana, kun opintojakso menee ko.ryhmällä. Opintojaksolla ei ole aikaan ja paikkaan sidottua opetusta.
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä
Sisältö
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä
Oppimateriaalit
STM. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. (verkkojulkaisu)
Koivula R, Brotkin H & Saarsalmi O. 2018. Turvallisia sote-palveluja: Opas sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Ohjaus 2/2018. Helsinki. (verkkojulkaisu)
STM. Vakavien vaaratapahtumien tutkinta. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2023:31. (verkkojulkaisu)
WHO. 2021. Global patient safety action plan 2021-2030. Towards eliminating avoidable harm in health care. (verkkojulkaisu)
Sekä Moodlen materiaali
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu,
opintojakson tarkempi ohjeistus Moodlessa ja sähköpostitse ennen opintojakson alkua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole varsinaista tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
Arviointikriteerit, hyvä (3)
x
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit
Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty = H
Opiskelija
- osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.
- osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
- on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.
- ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
- ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä
Lisätiedot
Reflektoiva oppimispäiväkirja, verkkokeskusteluun osallistuminen sekä Oppiportin verkkokurssit