Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja potilasturvallisuus (2 op)

Toteutuksen tunnus: SH00DM84-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.01.2025 - 18.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.03.2025 - 01.06.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Tiina Koskela
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 100 . Avoin AMK : 100.)
Ryhmät
MTH25
Terveydenhoitaja (AMK)
SH25K
Sairaanhoitaja (AMK)
MSH25K
Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Opintojakso
SH00DM84

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Sisällön jaksotus

Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulunsa mukaisesti sen lukukauden aikana, kun opintojakso menee ko.ryhmällä. Opintojaksolla ei ole aikaan ja paikkaan sidottua opetusta.

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä

Sisältö

Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä

Oppimateriaalit

STM. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. (verkkojulkaisu)

Koivula R, Brotkin H & Saarsalmi O. 2018. Turvallisia sote-palveluja: Opas sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Ohjaus 2/2018. Helsinki. (verkkojulkaisu)

STM. Vakavien vaaratapahtumien tutkinta. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2023:31. (verkkojulkaisu)

WHO. 2021. Global patient safety action plan 2021-2030. Towards eliminating avoidable harm in health care. (verkkojulkaisu)

Sekä Moodlen materiaali

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu,
opintojakson tarkempi ohjeistus Moodlessa ja sähköpostitse ennen opintojakson alkua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole varsinaista tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = 54h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

x

Arviointikriteerit, hyvä (3)

x

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

x

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit

Hyväksytty/hylätty


Hyväksytty = H
Opiskelija
- osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.
- osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
- on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.


Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.
- ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
- ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä

Lisätiedot

Reflektoiva oppimispäiväkirja, verkkokeskusteluun osallistuminen sekä Oppiportin verkkokurssit

Siirry alkuun