Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja potilasturvallisuus (2 op)

Toteutuksen tunnus: SH00DM84-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
26.08.2024 - 31.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.01.2025 - 01.06.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Tiina Koskela
Ryhmät
SH24S
Sairaanhoitaja (AMK)
MSH24S
Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Opintojakso
SH00DM84

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Sisällön jaksotus

Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulunsa mukaisesti sen lukukauden aikana, kun opintojakso menee ko.ryhmällä. Opintojaksolla ei ole aikaan ja paikkaan sidottua opetusta.

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä

Sisältö

Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä

Oppimateriaalit

STM. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. (verkkojulkaisu)

Koivula R, Brotkin H & Saarsalmi O. 2018. Turvallisia sote-palveluja: Opas sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Ohjaus 2/2018. Helsinki. (verkkojulkaisu)

STM. Vakavien vaaratapahtumien tutkinta. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2023:31. (verkkojulkaisu)

WHO. 2021. Global patient safety action plan 2021-2030. Towards eliminating avoidable harm in health care. (verkkojulkaisu)

Sekä Moodlen materiaali

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu,
opintojakson tarkempi ohjeistus Moodlessa ja sähköpostitse ennen opintojakson alkua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole varsinaista tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = 54h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

x

Arviointikriteerit, hyvä (3)

x

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

x

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit

Hyväksytty/hylätty


Hyväksytty = H
Opiskelija
- osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.
- osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
- on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.


Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.
- ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
- ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä

Lisätiedot

Reflektoiva oppimispäiväkirja, verkkokeskusteluun osallistuminen sekä Oppiportin verkkokurssit

Siirry alkuun