Lasten ja nuorten kehityshäiriöt ja fysioterapiaLaajuus (4 op)
Tunnus: BB00DL98
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa lasten ja nuorten tyypillisimmät tuki- ja elimistön ongelmat se niiden vaikutuksia lapsen /nuoren liikkumis- ja toimintakyvylle
- selittää lasten ja nuorten tavallisimpia sairauksia ja kehityshäiriöitä sekä niiden vaikutuksia lapsen /nuoren liikkumis- ja toimintakyvylle
- osaa kuvata lapsen ja nuoren fysioterapiaprosessin
- käyttää ICF-luokitusta sekä TOIMIA- tietokantaa fysioterapian suunnittelun tukena
- käyttää soveltavan liikunnan menetelmiä erityislasten ja nuorten ohjauksessa
- tunnistaa lasten ja nuorten apuvälineisiin liittyvät erityispiirteet
Sisältö
- Lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet
- Lasten ja nuorten yleisimmät kehityshäiriöt ja fysioterapia
- Lasten ja nuorten fysioterapian erityispiirteet
- ICF-luokitus ja TOIMIA-tietokanta
- Soveltava liikunta
- Lasten ja nuorten apuvälineet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
- osittain soveltaa aiemmin oppimaansa perustietoa lasten normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä, mutta tarvitsee jonkin verran tukea ja ohjausta arvioidessaan lapsen ja nuoren liikkumista ja toimintakykyä sekä valitessaan ja toteuttaessaan fysioterapiatilanteita
-perustelee fysioterapeuttisia ratkaisujaan niukan teoriatiedon avulla osaa kohdata eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti huomioidessaan /arvioidessaan perheen tarpeita ja mahdollisuuksia osallistua lapsensa toimintakyvyn
- osaa kohdata eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä toimia ohjatusti huomioidessaan /arvioidessaan perheen tarpeita ja mahdollisuuksia osallistua lapsensa toimintakyvyn tukemiseen
- käyttää osittain TOIMIA-tietokantaa sekä ICF-luokitusta
- osittain selittää fysioterapiaprosessin vaiheet lasten ja nuorten fysioterapian kuntoutuksessa
- tunnistaa osittain lasten ja nuorten apuvälineisiin liittyvät erityispiirteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
-soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan ja toteuttaessaan lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita
- perustella fysioterapeuttisia ratkaisujaan näyttöön perustuen
- osaa kohdata eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti huomioidessaan /arvioidessaan perheen tarpeita ja mahdollisuuksia osallistua lapsensa toimintakyvyn tukemiseen
- käyttää TOIMIA-tietokantaa sekä ICF-luokitusta
- selittää fysioterapiaprosessin vaiheet lasten ja nuorten fysioterapian kuntoutuksessa
- tunnistaa lasten ja nuorten apuvälineisiin liittyvät erityispiirteet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
- soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa itsenäisesti lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan sekä toteuttaessaan monipuolisia ja laadukkaita lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita
- perustella selkeästi ja näyttöön perustuen fysioterapeuttisia ratkaisujaan
- kohdata luontevasti eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti huomioidessaan /arvioidessaan perheen tarpeita ja mahdollisuuksia osallistua lapsensa toimintakyvyn tukemiseen
- käyttää ja soveltaa TOIMIA-tietokantaa sekä ICF-luokitusta
- selittää fysioterapiaprosessin vaiheet lasten ja nuorten fysioterapian kuntoutuksessa
- tunnistaa lasten ja nuorten apuvälineisiin liittyvät erityispiirteet
Oppimateriaalit
Danskanen K. &, Tuunainen S. (toim.) 2015 Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu. VK-kustannus oy
Kauranen K. 2014. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen Seura, julkaisu 167. Tampere 2014, 2.p.
Pihko, H. & Haataja, L &, Rantala, H.(toim.) 2018. Lastenneurologia. Duodecim.
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi, kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Tammi.
Zimmer, R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja. Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. VK-kustannus OY