Food and nutrition (7cr)
Code: CA00DA69-3005
General information
- Enrollment
 - 22.04.2024 - 04.09.2024
 - Registration for the implementation has ended.
 
- Timing
 - 26.08.2024 - 18.12.2024
 - Implementation has ended.
 
- Number of ECTS credits allocated
 - 7 cr
 
- Local portion
 - 7 cr
 
- Mode of delivery
 - Contact learning
 
- Campus
 - SeAMK Seinäjoki, Frami
 
- Teaching languages
 - Finnish
 
- Degree programmes
 - Bachelor of Hospitality Management
 
- Teachers
 - Sari Rimpelä
 - Leena Arjanne
 
- Groups
 - 
                        RESTO24Bachelor of Hospitality Management, Full-time studies
 
- Course
 - CA00DA69
 
Evaluation scale
1-5
                    
Content scheduling
Opetusta 1. ja 2. jaksoissa
                    
Objective
Upon completion of the course, student 
- Will be able to name and write elements and compounds, their chemical formulas and basic reaction equations in food chain.  
- Is familiar with importance of chemical safetyness of raw material. 
- Can interpret and to apply chemical theory of food chain chemistry in practice and in professional context. 
- Has basic knowledge of digestion.  
- Tells importance of nutrition recommendations for food services and public health. 
- Can define Finn’s food use.  
- Know how to calculate and analyze different meals’ nutritional value in Fineli. 
- Can evaluate foods and meals based on their nutritional content. 
- Will be able to familiarize and use professional literature. 
- Solve applied problems.
                    
Content
Circulation of nutrients in food chain  
Main nutrients (proteins, carbonhydrates, fats) chemical composition, formula and behaviour in food chain  
Chemistry of the most significant minerals and micronutrients in food chain  
The basic concepts of water chemistry  
pH, acidity and basicity , significance in food chain  
Anatomy of digestion_ basics 
Nutrition recommendations  
Food use and nutrient intake in Finland 
Fineli – nutrient calculation  
Food and diet as a source of nutrients 
Applied problems: chemistry in kitchen
                    
Materials
- Luentoaineisto ja aineistoon linkitetyt verkkosivut
- Kirjallisuus (yhteensä noin 100 sivua eli 10-20 tuntia kirjan äärellä):
Voutilainen, E., Fogelholm, M. & Mutanen, M. (2016). Ravitsemustaito (1.-3. painos.). Sanoma Pro. [Vaatii käyttöoikeuden]. Lue Ravitsemustaito-kirjasta sivut 25-46, 63-78 sekä 90-125 (pl. sivut 94-96, s. 110-112)
Valtion ravitsemusneuvottelukunta. (2014). Terveyttä ruoasta: Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014 (2. korjattu painos.). Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Opiskellaan s. 5-37
Valsta, L., Kaartinen, N., Tapanainen, H., Männistö, S. & Sääksjärvi, K. (2018). Ravitsemus Suomessa: FinRavinto 2017 -tutkimus = Nutrition in Finland : the national FinDiet 2017 survey. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Taustatiedoksi, johon viitataan luennoilla.
Ruokatieto Yhdistys ry. 2022. Ruokatietoa: Pellolta pöytään/Kuluttaja/Ravitsemus ja ruuan valinta: Erilaiset ruokavaliot - Ruokatieto Opiskellaan artikkeli "Erilaiset ruokavaliot" tukemaan erityisruokavalio-osaamista
KEMIA
- Luentoaineisto ja aineistoon linkitetyt verkkosivut
- Täydentävä kirjallisuus, jota voi hyödyntää kemian osuuden opiskelussa:
UTELIAS KOKKI Parkkinen, K. & Rautavirta, K. (2020). Utelias kokki: Elintarviketietoa ja -kemiaa ruoanvalmistajalle (tarkistettu ja uudistettu painos.). Restamark. (myös aiemmat painokset käyvät).
 > Ruoan koostumus, rakenne ja aistiminen s. 15–40
 > Sokerin ominaisuudet s. 205–211
> Näiden olennaisimpien kappaleiden lisäksi kirjasta löytyy paljonkin muuta hyödyllistä ruoka-aineiden ominaisuuksista. Erilaisista taulukoista ja kuvituksista on hyvä havainnollista ruoka-aineisiin liittyviä kemiallisia havaintoja. Huomiona kuitenkin, että tällä kurssilla meitä kiinnostaa ennen kaikkea se minkälaisia kemiallisia asioita ruoan parissa työskennellessä tulee ottaa huomioon ja tavoitteena että niitä osaisi tulevaisuudessa hyödyntää.
 Esim. Hiivalla kohotetut leivonnaiset s. 102-108 ; Viljavalmisteet ruoanvalmistuksessa s. 92–98 ; Peruna ruoanvalmistuksessa s. 70–72
MOLEKYYLI SOPASSA 
Lehtovaara Tatu & Hopia Anu. Molekyyli sopassa. WSOYpro Oy. 2011
> Kemiaa pähkinänkuoressa s. 120–165
> Ruoan olomuodot ja rakenteet 167-169
Sisältö tämän kirjan kappaleissa on sivuaa pitkälti samoja kemiallisia ilmiöitä ruoanlaiton maailmasta mitä yllämainitussa teoksessa. 
LAUTASTA LAAJEMMALTA
e-kirjana saatavilla SeAMK:n kirjastosta. Tässä on hyviä osioita, jotka tukevat yllämainittua. Katsotaan kurssilla sopivia sivualueita, mikäli tarve.
                    
Teaching methods
Lähiopetus, pienryhmätöitä, tehtäviä, tentit, keittiöharjoituksia Prikassa, tiedonhakuja kirjastossa
                    
Exam schedules
Tentti viikolla 40 ja 49
                    
Student workload
Opintojakson laajuus on 7 op, mikä tarkoittaa noin 189 tuntia opiskelua. Tämä jakautuu karkeasti seuraavasti:
Ravitsemus (4 op) 108 h
Kemia (3 op) eli noin 81 h
Kontaktiopetuksen määrä on 80 tuntia.
Itsenäisen opiskelun määrä on 109 tuntia (sis. lukeminen, erilaiset monipuoliset tehtävät)
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student knows and understands to a basic concepts and methods of chemistry in food chain , and is able to apply them to usual problems.
                    
Assessment criteria, good (3)
The student is familiar with the concepts and methods of chemistry in food chain, and is able to apply them to different types of problems. The student is able to combine the accumulated knowledge and skills with previous experiences in the subject.
                    
Assessment criteria, excellent (5)
The student is familiar with the concepts and methods of chemistry in food chain, and is able to apply them to a variety of different problems. The student has demonstrated creativity and innovation, and is able to find new meanings when applying what they have learned.