Motoristen taitojen oppimisen ja ohjaamisen lähtökohdat (2 op)
Toteutuksen tunnus: BB00CA19-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 15.10.2023
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Fysioterapeutti
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Riku Uusi-Jaakkola
- Jutta Potila
- Tarja Svahn
Opiskelijaryhmät
-
FYS22Fysioterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- määritellä motorisen oppimisen teorioita ja käyttää motorisen oppimisen periaatteita ohjatessaan yksilöasiakkaita ja ryhmiä
- kertoa opettamiseen ja ohjaamiseen liittyvistä perusteista
- luetella erilaisia palautejärjestelmiä ja soveltaa niitä ohjaustehtävässään
- soveltaa oppimaansa konkreettisesti ohjatessaan liikunnallisen taidon oppimisprosessia
Sisältö
- motorisen oppimisen teoriat
- motorisen oppimisen vaiheet
- opettamisen, ohjaamisen menetelmät
- palaute ja sen antaminen
- motorisen oppimisen ohjaamiseen liittyvä videoanalyysitehtävä
Oppimateriaalit
- Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen
- Kauranen, K. 2021. Fysioterapeutin käsikirja
- Kalaja S. & Kalaja K. 2022. Kehonhallinta – Liikuntataitojen oppiminen ja harjoittelu
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus ja itsenäinen opiskelu
- Luento-opetus
- Tutoriaalityöskentely
- Oppimistehtävän (seminaarityö, videoanalyysi) työstö pienryhmissä
- Seminaarityön esitys ja vertaisarviointi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö (2 op) 54h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
- osaa puutteellisesti listata motorisen oppimisen keskeisiä käsitteitä ja periaatteita
- nimetä joitakin motorisen oppimisen periaatteita, mutta periaatteiden soveltaminen erilaisissa ohjaustilanteissa ei onnistu
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
- osaa listata joitakin motorisen oppimisen keskeisiä käsitteitä ja periaatteita
- käyttää joitakin motorisen oppimisen periaatteita ohjatessaan yksilöasiakkaita ja ryhmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- osaa määritellä motorisen oppimisen keskeiset käsitteet ja periaatteet
- soveltaa motorisen oppimisen periaatteita ohjatessaan yksilöasiakkaita ja ryhmiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (HYL/1-5) seminaarityön arvosanan mukaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
¨