Siirry suoraan sisältöön

Motoristen taitojen oppimisen ja ohjaamisen lähtökohdat (2op)

Toteutuksen tunnus: BB00CA19-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.09.2023 - 15.10.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Fysioterapeutti
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Opettajat
Riku Uusi-Jaakkola
Jutta Potila
Tarja Svahn
Ryhmät
FYS22
Fysioterapeutti (AMK)
Opintojakso
BB00CA19

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa:

- määritellä motorisen oppimisen teorioita ja käyttää motorisen oppimisen periaatteita ohjatessaan yksilöasiakkaita ja ryhmiä
- kertoa opettamiseen ja ohjaamiseen liittyvistä perusteista
- luetella erilaisia palautejärjestelmiä ja soveltaa niitä ohjaustehtävässään
- soveltaa oppimaansa konkreettisesti ohjatessaan liikunnallisen taidon oppimisprosessia

Sisältö

- motorisen oppimisen teoriat
- motorisen oppimisen vaiheet
- opettamisen, ohjaamisen menetelmät
- palaute ja sen antaminen
- motorisen oppimisen ohjaamiseen liittyvä videoanalyysitehtävä

Oppimateriaalit

- Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen
- Kauranen, K. 2021. Fysioterapeutin käsikirja
- Kalaja S. & Kalaja K. 2022. Kehonhallinta – Liikuntataitojen oppiminen ja harjoittelu

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus ja itsenäinen opiskelu
- Luento-opetus
- Tutoriaalityöskentely
- Oppimistehtävän (seminaarityö, videoanalyysi) työstö pienryhmissä
- Seminaarityön esitys ja vertaisarviointi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö (2 op) 54h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija:

- osaa puutteellisesti listata motorisen oppimisen keskeisiä käsitteitä ja periaatteita
- nimetä joitakin motorisen oppimisen periaatteita, mutta periaatteiden soveltaminen erilaisissa ohjaustilanteissa ei onnistu

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija:

- osaa listata joitakin motorisen oppimisen keskeisiä käsitteitä ja periaatteita
- käyttää joitakin motorisen oppimisen periaatteita ohjatessaan yksilöasiakkaita ja ryhmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:

- osaa määritellä motorisen oppimisen keskeiset käsitteet ja periaatteet
- soveltaa motorisen oppimisen periaatteita ohjatessaan yksilöasiakkaita ja ryhmiä

Siirry alkuun