Siirry suoraan sisältöön

Työelämän englantiLaajuus (3 op)

Tunnus: KK00DS46

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata omaa koulutustaan suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija osaa työnhaun vaiheet ja niihin liittyvän sanaston.
Opiskelija tunnistaa viestinnän muodollisuustasot ja osaa käyttää muodollista tyyliä viestinnässään.
Opiskelija osaa viestiä kohteliaasti ja ammattimaisesti sähköpostitse ja puhelimessa.
Opiskelija osaa kokouksiin ja neuvotteluihin liittyviä fraaseja ja sanastoa.
Opiskelija osaa pitää esitelmän oman alansa aiheesta.
Opiskelija osaa oman koulutusalan keskeisintä sanastoa ja käyttää sitä puheessa ja kirjoittamisessa.

Sisältö

- tehokas kommunikointi
- koulutus ja työ
- kokoukset ja neuvottelut
- asiakaskontaktit
- esitelmät
- oman alan keskeistä terminologiaa

Esitietovaatimukset

Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1
Ymmärrettävyys:
Teksti muodostuu ymmärrettävistä virkkeistä, jotka eivät usein muodosta loogista kokonaisuutta. Tekstin hajanaisuus, niukkuus ja virheellisyys vaikeuttavat ymmärtämistä. Lukijaa otetaan huomioon jonkin verran.
Sanasto:
Osaa käyttää tyydyttävästi oman alansa ja toimintaympäristönsä perussanastoa. Tarvitsee apuvälineitä ja tukea löytääkseen oikeita ilmaisuja. Sanavalinnoissa esiintyy epätarkkuuksia, jotka eivät yleensä vaikuta pääviestin perillemenoon.
Rakenteet:
Käyttää tavallisimpia rakenteita melko virheettömästi. Muiden kielten vaikutus havaittavissa. Virheistä huolimatta viestin pääsisältö välittyy.
Puhuminen:
Pitää valmistellun yksinkertaisen ja ymmärrettävän esityksen. Ääntää yleensä ymmärrettävästi virheistä huolimatta.


2
Ymmärrettävyys:
Teksti on selkeää ja tarvittaessa yksityiskohtaista, mutta osin epäyhtenäistä. Tekstin sävy ja tyyli eivät aina vastaa tarkoitustaan. Kirjoittajan ilmaisutaito ei rajoita ymmärrettävyyttä.
Sanasto:
Ammattialalla ja toimintaympäristössä tarvittavan sanaston hallinta on yleensä riittävä. Tarvitsee apuvälineitä löytääkseen oikeita ilmaisuja. Vaativissa teksteissä esiintyy sanavalinnoissa virheitä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Rakenteet:
Hallitsee rakenteet suhteellisen hyvin. Virheet eivät aiheuta väärinkäsityksiä.
Puhuminen:
Puhuu asioista johdonmukaisesti, mutta puheessa voi olla taukoja ja korjauksia. Ääntää ymmärrettävästi, vaikka vierasperäinen korostus on havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Ymmärrettävyys:
Teksti on selkeää ja jäsentynyttä ja tyylillisesti asianmukaista. Tekstissä kehitellään argumentteja systemaattisesti ja ymmärrettävästi
Sanasto:
Hallitsee laajalti ammattialalla ja toimintaympäristössä tarvittavaa sanastoa. Osaa käyttää korvaavia ilmaisuja. Virheitä voi esiintyä harvinaisimmissa ilmauksissa.
Rakenteet:
Hallitsee useimmat rakenteet hyvin. Satunnaiset rakennevirheet eivät häiritse viestintää.
Puhuminen:
Kuvaa omin sanoin erilaisia asioita selkeästi vaikkakin ajoittain hieman epäröiden. Ääntää selvästi ja luonnollisesti.

4
Ymmärrettävyys:
Teksti on selkeää, täsmällistä ja hyvin jäsentynyttä. Se on kirjoitettu varmalla tyylillä vaihtelevistakin ammattialan aihealueista. Käytetyssä tyylissä otetaan huomioon vastaanottaja ja viestintätarkoitus.
Sanasto:
Hallitsee laajan ammattialalla ja toimintaympäristössä tarvittavan sanaston hyvin. Pystyy vaivatta käyttämään idiomaattisia ilmauksia tai löytämään korvaavia ilmaisumuotoja. Kielellinen ilmaisuvarasto on hyvin laaja. Satunnaisia sanaston lipsahduksia saattaa esiintyä.
Rakenteet:
Käyttää vaihtelevia rakenteita ja hallitsee lähes kaikki rakenteet hyvin. Satunnaisia lipsahduksia esiintyy vaativimmissa rakenteissa.
Puhuminen:
Ilmaisee itseään melko vaivattomasti käyttäen tilanteeseen sopivia kielellisiä muotoiluja. Ääntää erittäin luontevasti ja vivahteikkaasti ja käyttää luontevaa ja vaihtelevaa lauserytmiä ja lausepainoa ilmaisemaan merkitysvivahteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ymmärrettävyys:
Teksti on hyvin selkeää, täsmällistä ja hyvin jäsentynyttä. Se on kirjoitettu varmalla tyylillä vaativista ja vaihtelevistakin ammattialan aihealueista. Käytetyssä tyylissä otetaan huomioon vastaanottaja ja viestintätarkoitus.
Sanasto:
Hallitsee erittäin laajan ammattialalla ja toimintaympäristössä tarvittavan sanaston. Pystyy käyttämään idiomaattisia ilmauksia oikein ja luontevasti.
Rakenteet:
Käyttää monipuolisia rakenteita ja hallitsee ne erittäin hyvin.
Puhuminen:
Ilmaisee ajatuksiaan spontaanisti, erittäin sujuvasti ja täsmällisesti. Ääntää erittäin luontevasti ja vivahteikkaasti ja käyttää luontevaa ja vaihtelevaa lauserytmiä ja lausepainoa ilmaisemaan merkitysvivahteita.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 19.02.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 27.04.2025

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Konetekniikka

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
Opettaja
  • Riikka Ala-Sankila
Opiskelijaryhmät
  • KONE24A
    Insinööri (AMK), Konetekniikka

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata omaa koulutustaan suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija osaa työnhaun vaiheet ja niihin liittyvän sanaston.
Opiskelija tunnistaa viestinnän muodollisuustasot ja osaa käyttää muodollista tyyliä viestinnässään.
Opiskelija osaa viestiä kohteliaasti ja ammattimaisesti sähköpostitse ja puhelimessa.
Opiskelija osaa kokouksiin ja neuvotteluihin liittyviä fraaseja ja sanastoa.
Opiskelija osaa pitää esitelmän oman alansa aiheesta.
Opiskelija osaa oman koulutusalan keskeisintä sanastoa ja käyttää sitä puheessa ja kirjoittamisessa.

Sisältö

- tehokas kommunikointi
- koulutus ja työ
- kokoukset ja neuvottelut
- asiakaskontaktit
- esitelmät
- oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Isaacs, Pesso, Rasimus, Rönkä: Engineer Your English. Edita. viimeisin painos.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

80 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1
Ymmärrettävyys:
Teksti muodostuu ymmärrettävistä virkkeistä, jotka eivät usein muodosta loogista kokonaisuutta. Tekstin hajanaisuus, niukkuus ja virheellisyys vaikeuttavat ymmärtämistä. Lukijaa otetaan huomioon jonkin verran.
Sanasto:
Osaa käyttää tyydyttävästi oman alansa ja toimintaympäristönsä perussanastoa. Tarvitsee apuvälineitä ja tukea löytääkseen oikeita ilmaisuja. Sanavalinnoissa esiintyy epätarkkuuksia, jotka eivät yleensä vaikuta pääviestin perillemenoon.
Rakenteet:
Käyttää tavallisimpia rakenteita melko virheettömästi. Muiden kielten vaikutus havaittavissa. Virheistä huolimatta viestin pääsisältö välittyy.
Puhuminen:
Pitää valmistellun yksinkertaisen ja ymmärrettävän esityksen. Ääntää yleensä ymmärrettävästi virheistä huolimatta.


2
Ymmärrettävyys:
Teksti on selkeää ja tarvittaessa yksityiskohtaista, mutta osin epäyhtenäistä. Tekstin sävy ja tyyli eivät aina vastaa tarkoitustaan. Kirjoittajan ilmaisutaito ei rajoita ymmärrettävyyttä.
Sanasto:
Ammattialalla ja toimintaympäristössä tarvittavan sanaston hallinta on yleensä riittävä. Tarvitsee apuvälineitä löytääkseen oikeita ilmaisuja. Vaativissa teksteissä esiintyy sanavalinnoissa virheitä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Rakenteet:
Hallitsee rakenteet suhteellisen hyvin. Virheet eivät aiheuta väärinkäsityksiä.
Puhuminen:
Puhuu asioista johdonmukaisesti, mutta puheessa voi olla taukoja ja korjauksia. Ääntää ymmärrettävästi, vaikka vierasperäinen korostus on havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Ymmärrettävyys:
Teksti on selkeää ja jäsentynyttä ja tyylillisesti asianmukaista. Tekstissä kehitellään argumentteja systemaattisesti ja ymmärrettävästi
Sanasto:
Hallitsee laajalti ammattialalla ja toimintaympäristössä tarvittavaa sanastoa. Osaa käyttää korvaavia ilmaisuja. Virheitä voi esiintyä harvinaisimmissa ilmauksissa.
Rakenteet:
Hallitsee useimmat rakenteet hyvin. Satunnaiset rakennevirheet eivät häiritse viestintää.
Puhuminen:
Kuvaa omin sanoin erilaisia asioita selkeästi vaikkakin ajoittain hieman epäröiden. Ääntää selvästi ja luonnollisesti.

4
Ymmärrettävyys:
Teksti on selkeää, täsmällistä ja hyvin jäsentynyttä. Se on kirjoitettu varmalla tyylillä vaihtelevistakin ammattialan aihealueista. Käytetyssä tyylissä otetaan huomioon vastaanottaja ja viestintätarkoitus.
Sanasto:
Hallitsee laajan ammattialalla ja toimintaympäristössä tarvittavan sanaston hyvin. Pystyy vaivatta käyttämään idiomaattisia ilmauksia tai löytämään korvaavia ilmaisumuotoja. Kielellinen ilmaisuvarasto on hyvin laaja. Satunnaisia sanaston lipsahduksia saattaa esiintyä.
Rakenteet:
Käyttää vaihtelevia rakenteita ja hallitsee lähes kaikki rakenteet hyvin. Satunnaisia lipsahduksia esiintyy vaativimmissa rakenteissa.
Puhuminen:
Ilmaisee itseään melko vaivattomasti käyttäen tilanteeseen sopivia kielellisiä muotoiluja. Ääntää erittäin luontevasti ja vivahteikkaasti ja käyttää luontevaa ja vaihtelevaa lauserytmiä ja lausepainoa ilmaisemaan merkitysvivahteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ymmärrettävyys:
Teksti on hyvin selkeää, täsmällistä ja hyvin jäsentynyttä. Se on kirjoitettu varmalla tyylillä vaativista ja vaihtelevistakin ammattialan aihealueista. Käytetyssä tyylissä otetaan huomioon vastaanottaja ja viestintätarkoitus.
Sanasto:
Hallitsee erittäin laajan ammattialalla ja toimintaympäristössä tarvittavan sanaston. Pystyy käyttämään idiomaattisia ilmauksia oikein ja luontevasti.
Rakenteet:
Käyttää monipuolisia rakenteita ja hallitsee ne erittäin hyvin.
Puhuminen:
Ilmaisee ajatuksiaan spontaanisti, erittäin sujuvasti ja täsmällisesti. Ääntää erittäin luontevasti ja vivahteikkaasti ja käyttää luontevaa ja vaihtelevaa lauserytmiä ja lausepainoa ilmaisemaan merkitysvivahteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

kirjallinen koe ja suullinen esitys

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista tai voi epäillä tekoälyn tuottamaksi, arvosana on 0.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.

Esitietovaatimukset

Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 19.02.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 27.04.2025

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Konetekniikka

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
Opettaja
  • Riikka Ala-Sankila
Opiskelijaryhmät
  • KONE24B
    Insinööri (AMK), Konetekniikka

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata omaa koulutustaan suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija osaa työnhaun vaiheet ja niihin liittyvän sanaston.
Opiskelija tunnistaa viestinnän muodollisuustasot ja osaa käyttää muodollista tyyliä viestinnässään.
Opiskelija osaa viestiä kohteliaasti ja ammattimaisesti sähköpostitse ja puhelimessa.
Opiskelija osaa kokouksiin ja neuvotteluihin liittyviä fraaseja ja sanastoa.
Opiskelija osaa pitää esitelmän oman alansa aiheesta.
Opiskelija osaa oman koulutusalan keskeisintä sanastoa ja käyttää sitä puheessa ja kirjoittamisessa.

Sisältö

- tehokas kommunikointi
- koulutus ja työ
- kokoukset ja neuvottelut
- asiakaskontaktit
- esitelmät
- oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Isaacs, Pesso, Rasimus, Rönkä: Engineer Your English. Edita. viimeisin painos.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

80 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1
Ymmärrettävyys:
Teksti muodostuu ymmärrettävistä virkkeistä, jotka eivät usein muodosta loogista kokonaisuutta. Tekstin hajanaisuus, niukkuus ja virheellisyys vaikeuttavat ymmärtämistä. Lukijaa otetaan huomioon jonkin verran.
Sanasto:
Osaa käyttää tyydyttävästi oman alansa ja toimintaympäristönsä perussanastoa. Tarvitsee apuvälineitä ja tukea löytääkseen oikeita ilmaisuja. Sanavalinnoissa esiintyy epätarkkuuksia, jotka eivät yleensä vaikuta pääviestin perillemenoon.
Rakenteet:
Käyttää tavallisimpia rakenteita melko virheettömästi. Muiden kielten vaikutus havaittavissa. Virheistä huolimatta viestin pääsisältö välittyy.
Puhuminen:
Pitää valmistellun yksinkertaisen ja ymmärrettävän esityksen. Ääntää yleensä ymmärrettävästi virheistä huolimatta.


2
Ymmärrettävyys:
Teksti on selkeää ja tarvittaessa yksityiskohtaista, mutta osin epäyhtenäistä. Tekstin sävy ja tyyli eivät aina vastaa tarkoitustaan. Kirjoittajan ilmaisutaito ei rajoita ymmärrettävyyttä.
Sanasto:
Ammattialalla ja toimintaympäristössä tarvittavan sanaston hallinta on yleensä riittävä. Tarvitsee apuvälineitä löytääkseen oikeita ilmaisuja. Vaativissa teksteissä esiintyy sanavalinnoissa virheitä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Rakenteet:
Hallitsee rakenteet suhteellisen hyvin. Virheet eivät aiheuta väärinkäsityksiä.
Puhuminen:
Puhuu asioista johdonmukaisesti, mutta puheessa voi olla taukoja ja korjauksia. Ääntää ymmärrettävästi, vaikka vierasperäinen korostus on havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Ymmärrettävyys:
Teksti on selkeää ja jäsentynyttä ja tyylillisesti asianmukaista. Tekstissä kehitellään argumentteja systemaattisesti ja ymmärrettävästi
Sanasto:
Hallitsee laajalti ammattialalla ja toimintaympäristössä tarvittavaa sanastoa. Osaa käyttää korvaavia ilmaisuja. Virheitä voi esiintyä harvinaisimmissa ilmauksissa.
Rakenteet:
Hallitsee useimmat rakenteet hyvin. Satunnaiset rakennevirheet eivät häiritse viestintää.
Puhuminen:
Kuvaa omin sanoin erilaisia asioita selkeästi vaikkakin ajoittain hieman epäröiden. Ääntää selvästi ja luonnollisesti.

4
Ymmärrettävyys:
Teksti on selkeää, täsmällistä ja hyvin jäsentynyttä. Se on kirjoitettu varmalla tyylillä vaihtelevistakin ammattialan aihealueista. Käytetyssä tyylissä otetaan huomioon vastaanottaja ja viestintätarkoitus.
Sanasto:
Hallitsee laajan ammattialalla ja toimintaympäristössä tarvittavan sanaston hyvin. Pystyy vaivatta käyttämään idiomaattisia ilmauksia tai löytämään korvaavia ilmaisumuotoja. Kielellinen ilmaisuvarasto on hyvin laaja. Satunnaisia sanaston lipsahduksia saattaa esiintyä.
Rakenteet:
Käyttää vaihtelevia rakenteita ja hallitsee lähes kaikki rakenteet hyvin. Satunnaisia lipsahduksia esiintyy vaativimmissa rakenteissa.
Puhuminen:
Ilmaisee itseään melko vaivattomasti käyttäen tilanteeseen sopivia kielellisiä muotoiluja. Ääntää erittäin luontevasti ja vivahteikkaasti ja käyttää luontevaa ja vaihtelevaa lauserytmiä ja lausepainoa ilmaisemaan merkitysvivahteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ymmärrettävyys:
Teksti on hyvin selkeää, täsmällistä ja hyvin jäsentynyttä. Se on kirjoitettu varmalla tyylillä vaativista ja vaihtelevistakin ammattialan aihealueista. Käytetyssä tyylissä otetaan huomioon vastaanottaja ja viestintätarkoitus.
Sanasto:
Hallitsee erittäin laajan ammattialalla ja toimintaympäristössä tarvittavan sanaston. Pystyy käyttämään idiomaattisia ilmauksia oikein ja luontevasti.
Rakenteet:
Käyttää monipuolisia rakenteita ja hallitsee ne erittäin hyvin.
Puhuminen:
Ilmaisee ajatuksiaan spontaanisti, erittäin sujuvasti ja täsmällisesti. Ääntää erittäin luontevasti ja vivahteikkaasti ja käyttää luontevaa ja vaihtelevaa lauserytmiä ja lausepainoa ilmaisemaan merkitysvivahteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

kirjallinen koe ja suullinen esitys

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista tai voi epäillä tekoälyn tuottamaksi, arvosana on 0.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.

Esitietovaatimukset

Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot