Sosiaalialan etiikkaLaajuus (3 op)
Tunnus: BE00BS05
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Oppimateriaalit
Talentia. Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet.
Ilmoittautumisaika
26.08.2024 - 28.08.2024
Ajoitus
17.03.2025 - 02.05.2025
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Taja Kiiskilä
Opiskelijaryhmät
-
SOS24BSosionomi (AMK)
-
SOS24CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017. www.talentia.fi.
Juujärvi S.& Myyry L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
Pehkonen, Aini ; Väänänen-Fomin, Marja (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Pohjola, A, Kemppainen T., Niskala, A & Peronius Nina (toim.) 2019. Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Vastapaino.
YK:n ihmisoikeussopimukset
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, casetyöskentely, itsenäinen työskentely ja tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 tuntia: lähiopetus, casetyöskentely, itsenäinen työskentely ja tentti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Casetyöskentely
Yksilötentti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
01.11.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
10.02.2025 - 23.03.2025
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Taja Kiiskilä
Opiskelijaryhmät
-
SOPE23SSosionomityön perusteet
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017. www.talentia.fi.
Juujärvi S.& Myyry L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
Pehkonen, Aini ; Väänänen-Fomin, Marja (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka.
Pohjola, A, Kemppainen T., Niskala, A & Peronius Nina (toim.) 2019. Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö.
Opetusmenetelmät
Verkkototeutus. Itsenäistä opiskelua annetuista materiaaleista, casetehtävä ja tentti. Opintojaksoon kuuluva tentti tehdään Moodessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson materiaaliin tutustuminen sekä casetehtävä 25%
Yksilötentti 75%
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 28.04.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 14.03.2025
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
-
MSOS24KSosionomi (AMK), Monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017. www.talentia.fi.
Juujärvi S.& Myyry L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
Pehkonen, Aini ; Väänänen-Fomin, Marja (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Pohjola, A, Kemppainen T., Niskala, A & Peronius Nina (toim.) 2019. Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Vastapaino.
YK:n ihmisoikeussopimukset
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu verkko-opetuksena. Itsenäistä opiskelua annetuista materiaaleista, casetehtävä ja oppimistehtävän tekeminen. Opintojaksoon kuuluva tentti tehdään Examissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Exam-tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson materiaaliin tutustuminen sekä casetehtävä 25%
Yksilötentti 75%
Opettaja arvioi suoritukset asteikolla 0-5.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
26.08.2024 - 28.08.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 14.03.2025
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
14 - 34
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mirva Siltakorpi
Opiskelijaryhmät
-
SOS24BSosionomi (AMK)
-
SOS24CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
-Juujärvi S.& Myyry L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
- Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2022. www.talentia.fi.
- Vaihtoehtoisen tenttimateriaalin tiedot ilmoitetaan erikseen
- YK:n ihmisoikeussopimukset
- Muu tunneilla jaettava materiaali.
Opetusmenetelmät
lähiopetus, johon sisältyy luennot, harjoitukset, oppimistehtävän tekeminen sekä itsenäisesti kirjallisuuteen perehtymistä ja tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojaksoon ei kuulu harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- tuntityöskentely ja oppimistehtävä 25%
- yksilötentti 75%
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 28.04.2024
Ajoitus
23.09.2024 - 23.11.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 34
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mirva Siltakorpi
Opiskelijaryhmät
-
SOS24ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
-Juujärvi S.& Myyry L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
- Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2022. www.talentia.fi.
- Vaihtoehtoisen tenttimateriaalin tiedot ilmoitetaan erikseen
- YK:n ihmisoikeussopimukset
- Muu tunneilla jaettava materiaali.
Opetusmenetelmät
lähiopetus, johon sisältyy luennot, harjoitukset, oppimistehtävän tekeminen sekä itsenäisesti kirjallisuuteen perehtymistä ja tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojaksoon ei kuulu harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- tuntityöskentely ja oppimistehtävä 25%
- yksilötentti 75%
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
29.08.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
11.03.2024 - 03.05.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 44
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mirva Siltakorpi
Opiskelijaryhmät
-
SOS23CSosionomi (AMK)
-
SOS23BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
-Juujärvi S., Myyry L. & Pesso K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. (Vaihtoehtotoinen materiaali kirjalle saatavissa opintojakson Moodlessa)
- Arki, arvot ja etiikka. (2007). Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. www.talentia.fi.
- YK:n ihmisoikeussopimukset
- Muu opintojakson materiaali
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, johon sisältyy itsenäinen opiskelu annetusta materiaalista ja oppimistehtävien tekeminen. Opintojaksolla on aikaan sidottuja oppimistehtäviä. Opintojaksoon kuuluva tentti tehdään Examissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojaksoon ei kuulu harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Exam-tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
80 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- verkkokurssin materiaaliin tutustuminen sekä oppimistehtävät 25%
- yksilötentti 75%
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
29.08.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 08.03.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 44
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Taja Kiiskilä
Opiskelijaryhmät
-
SOS23CSosionomi (AMK)
-
SOS23BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017. www.talentia.fi.
Juujärvi S.& Myyry L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
Pehkonen, Aini ; Väänänen-Fomin, Marja (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Pohjola, A, Kemppainen T., Niskala, A & Peronius Nina (toim.) 2019. Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Vastapaino.
YK:n ihmisoikeussopimukset
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, casetyöskentely, itsenäinen työskentely ja tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 tuntia: lähiopetus, casetyöskentely, itsenäinen työskentely ja tentti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Casetyöskentely
Yksilötentti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 20.04.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 22.10.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 36
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mirva Siltakorpi
Opiskelijaryhmät
-
MSOS23KSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
-Juujärvi S., Myyry L. & Pesso K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. (Vaihtoehtotoinen materiaali kirjalle saatavissa opintojakson Moodlessa)
- Arki, arvot ja etiikka. (2007). Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. www.talentia.fi.
- YK:n ihmisoikeussopimukset
- Muu opintojakson materiaali
Opetusmenetelmät
lähiopetus, johon sisältyy luennot, harjoitukset, oppimistehtävän tekeminen sekä itsenäisesti kirjallisuuteen perehtymistä ja tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojaksoon ei kuulu harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 tuntia, josta kontaktia 24 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- tuntityöskentely ja oppimistehtävä 25%
- yksilötentti 75%
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 20.04.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 24.11.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 36
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mirva Siltakorpi
Opiskelijaryhmät
-
SOS23ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
-Juujärvi S.& Myyry L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
- Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2022. www.talentia.fi.
- YK:n ihmisoikeussopimukset
- Muu tunneilla jaettava materiaali.
Opetusmenetelmät
lähiopetus, johon sisältyy luennot, harjoitukset, oppimistehtävän tekeminen sekä itsenäisesti kirjallisuuteen perehtymistä ja tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojaksoon ei kuulu harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- tuntityöskentely ja oppimistehtävä 25%
- yksilötentti 75%
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
30.08.2022 - 02.09.2022
Ajoitus
06.03.2023 - 05.05.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mirva Siltakorpi
Opiskelijaryhmät
-
SOS22CSosionomi (AMK)
-
SOS22BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
-Juujärvi S., Myyry L. & Pesso K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
- Arki, arvot ja etiikka. (2007). Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. www.talentia.fi.
- YK:n ihmisoikeussopimukset
- Muu opintojakson materiaali
Opetusmenetelmät
lähiopetus, johon sisältyy luennot, harjoitukset, oppimistehtävän tekeminen sekä itsenäisesti kirjallisuuteen perehtymistä ja tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojaksoon ei kuulu harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
80 tuntia, josta kontaktia 28 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- tuntityöskentely ja oppimistehtävä 25%
- yksilötentti 75%
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
30.08.2022 - 02.09.2022
Ajoitus
06.03.2023 - 05.05.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Taja Kiiskilä
Opiskelijaryhmät
-
SOS22CSosionomi (AMK)
-
SOS22BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017. www.talentia.fi.
Juujärvi S.& Myyry L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
Pehkonen, Aini ; Väänänen-Fomin, Marja (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Pohjola, A, Kemppainen T., Niskala, A & Peronius Nina (toim.) 2019. Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Vastapaino.
YK:n ihmisoikeussopimukset
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, casetyöskentely, itsenäinen työskentely ja tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Casetyöskentely 25%
Yksilötentti 75%
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
30.08.2022 - 02.09.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 10.03.2023
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Opintoasiainpalvelut
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mirva Siltakorpi
Opiskelijaryhmät
-
MSOS22SVSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
-Juujärvi S., Myyry L. & Pesso K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
- Arki, arvot ja etiikka. (2007). Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. www.talentia.fi.
- YK:n ihmisoikeussopimukset
- Muu opintojakson materiaali
Opetusmenetelmät
Verkkokurssi, johon sisältyy itsenäinen opiskelu annetusta materiaalista ja oppimistehtävien tekeminen. Opintojaksoon kuuluva tentti tehdään Examissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojaksoon ei kuulu harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Exam-tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
80 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- verkkokurssin materiaaliin tutustuminen sekä oppimistehtävä 25%
- yksilötentti 75%
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
19.04.2022 - 21.04.2022
Ajoitus
14.11.2022 - 16.12.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 36
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
-
SOS22ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
-Juujärvi S.& Myyry L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
- Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017. www.talentia.fi.
- YK:n ihmisoikeussopimukset
- Muu tunneilla jaettava materiaali.
Opetusmenetelmät
lähiopetus, johon sisältyy luennot, harjoitukset, oppimistehtävän tekeminen sekä itsenäisesti kirjallisuuteen perehtymistä ja tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojaksoon ei kuulu harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
80 tuntia, josta kontaktia 28 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- tuntityöskentely ja oppimistehtävä 25%
- yksilötentti 75%
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
19.04.2022 - 21.04.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 16.12.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
-
MSOS22KSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
Juujärvi S.& Myyry L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017. www.talentia.fi.
YK:n ihmisoikeussopimukset
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu verkko-opetuksena. Itsenäistä opiskelua annetuista materiaaleista, casetehtävä ja oppimistehtävän tekeminen. Opintojaksoon kuuluva tentti tehdään Examissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Exam-tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson materiaaliin tutustuminen sekä casetehtävä 25%
Yksilötentti 75%
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
09.05.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 02.10.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mirva Siltakorpi
Opiskelijaryhmät
-
SOPE21SSosionomityön perusteet
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
-Juujärvi S., Myyry L. & Pesso K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
- Arki, arvot ja etiikka. (2007). Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. www.talentia.fi.
- YK:n ihmisoikeussopimukset
- Muu opintojakson materiaali
Opetusmenetelmät
Verkkokurssi, johon sisältyy itsenäinen opiskelu annetusta materiaalista ja oppimistehtävien tekeminen. Opintojaksoon kuuluva tentti tehdään Examissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojaksoon ei kuulu harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Exam-tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
80 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- verkkokurssin materiaaliin tutustuminen sekä oppimistehtävä 25%
- yksilötentti 75%
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
30.08.2021 - 07.09.2021
Ajoitus
07.03.2022 - 20.05.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 36
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mirva Siltakorpi
Opiskelijaryhmät
-
SOS21BSosionomi (AMK)
-
SOS21CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
-Juujärvi S.& Myyry L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
- Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017. www.talentia.fi.
- YK:n ihmisoikeussopimukset
- Muu tunneilla jaettava materiaali.
Opetusmenetelmät
lähiopetus, johon sisältyy luennot, harjoitukset, oppimistehtävän tekeminen sekä itsenäisesti kirjallisuuteen perehtymistä ja tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojaksoon ei kuulu harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
80 tuntia, josta kontaktia 28 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- tuntityöskentely ja oppimistehtävä 25%
- yksilötentti 75%
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
30.08.2021 - 07.09.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 25.02.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 36
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mirva Siltakorpi
Opiskelijaryhmät
-
SOS21BSosionomi (AMK)
-
SOS21CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.
Sisältö
- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Oppimateriaalit
-Juujärvi S.& Myyry L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
- Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017. www.talentia.fi.
- YK:n ihmisoikeussopimukset
- Muu tunneilla jaettava materiaali.
Opetusmenetelmät
lähiopetus, johon sisältyy luennot, harjoitukset, oppimistehtävän tekeminen sekä itsenäisesti kirjallisuuteen perehtymistä ja tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojaksoon ei kuulu harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
80 tuntia, josta kontaktia 28 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- tuntityöskentely ja oppimistehtävä 25%
- yksilötentti 75%
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.