Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan etiikka (3 op)

Toteutuksen tunnus: BE00BS05-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 28.04.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 14.03.2025

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Pirita Hakoneva

Opiskelijaryhmät

  • MSOS24K
    Sosionomi (AMK), Monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää ihmis- ja perusoikeussäädökset, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa arvioida ja kuvata ammattieettisten periaatteiden merkitystä sosionomin työssä. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen ja hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.

Sisältö

- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- eettinen kirjaaminen
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu

Oppimateriaalit

Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017. www.talentia.fi.
Juujärvi S.& Myyry L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
Pehkonen, Aini ; Väänänen-Fomin, Marja (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Pohjola, A, Kemppainen T., Niskala, A & Peronius Nina (toim.) 2019. Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Vastapaino.
YK:n ihmisoikeussopimukset

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu verkko-opetuksena. Itsenäistä opiskelua annetuista materiaaleista, casetehtävä ja oppimistehtävän tekeminen. Opintojaksoon kuuluva tentti tehdään Examissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Exam-tentti on opintojakson lopussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmis- ja perusoikeussäädösten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä ja reflektiota kohtaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmis- ja perusoikeussäädösten välisiä yhteyksiä. Opiskelija reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä ja omakohtaisesti perustella niitä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä kyeten vertailemaan erilaisten ratkaisujen seurauksia ammatillisessa työssä. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson materiaaliin tutustuminen sekä casetehtävä 25%
Yksilötentti 75%

Opettaja arvioi suoritukset asteikolla 0-5.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.