Kokoelmien kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 4A00CW07
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmia
- osaa suunnitella ja kehittää fyysisisä ja sähköisiä aineistopalveluja
Sisältö
- erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkosto
- avoin julkaiseminen
- kokoelmien muodostamisen vaiheet
- kokoelmien kehittämisen menetelmät
- kokoelmien arviointimenetelmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- on ollut läsnä lähiopetuksessa ja osallistunut työskentelyyn ohjeiden mukaisesti
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- tunnistaa erilaiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat sekä erilaiset julkaisu- ja aineistotyypit
-osaa määritellä avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n perusperiaatteet
- tunnistaa kokoelmatyön eri vaiheet
- osaa nimetä kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn itsenäistä ja soveltavaa työotetta osoittaen
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden erilaisten julkaisujen ja aineistojen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- osaa selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn vastuullisesti itsenäistä, soveltavaa ja arvioivaa työotetta osoittaen
- osaa hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä, ymmärtää julkaisutuotannon kokonaisuutta
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen ja osaa huomioida sen periaatteiden toteutumista
- osaa analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- soveltaa kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä
Oppimateriaalit
Arminen, E., Logren, A., & Sevänen, E. (2020). Kirjallinen elämä markkinaperustaisessa mediayhteiskunnassa. Vastapaino.; Lahtinen, M. (2022). Kirja on pitkä ajatus. Warelia.; Avoimen tieteen artikkelipaketti; Wilén, R. & Kortelainen, T. (2007). Kirjastokokoelmien kehittämisen ja arvioinnin perusteet: Teoria, menetelmät, käytäntö. Yliopistopaino. (käytetään soveltuvin osin); Tuomi, P. (2011). Kirjojen keskellä: Kirjastonhoitaja kaunokirjallisuuden asiantuntijana. Avain. (myös kurssille soveltuvin osin); Reuhkala, I., & Kilpi, T. (2021). Kirjastot ja kaupallisuus. Oppian.; Johnson, P. (2018). Fundamentals of collection development and management. ALA Editions, 2018. ; Saponaro, M. Z. & Evans, G. E. (2019). Collection management basics. Developing library and information center collections (7. uud. p.). Libraries Unlimited, an imprint of ABC-CLIO, LLC.; Muu käytettävä materiaali Ilmoitetaan aihekohtaisesti opintojakson edetessä
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 06.01.2025
Ajoitus
02.01.2025 - 25.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL24SKirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmia
- osaa suunnitella ja kehittää fyysisisä ja sähköisiä aineistopalveluja
Sisältö
- erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkosto
- avoin julkaiseminen
- kokoelmien muodostamisen vaiheet
- kokoelmien kehittämisen menetelmät
- kokoelmien arviointimenetelmät
Oppimateriaalit
Arminen, E., Logren, A., & Sevänen, E. (2020). Kirjallinen elämä markkinaperustaisessa mediayhteiskunnassa. Vastapaino.; Lahtinen, M. (2022). Kirja on pitkä ajatus. Warelia.; Avoimen tieteen artikkelipaketti; Wilén, R. & Kortelainen, T. (2007). Kirjastokokoelmien kehittämisen ja arvioinnin perusteet: Teoria, menetelmät, käytäntö. Yliopistopaino. (käytetään soveltuvin osin); Tuomi, P. (2011). Kirjojen keskellä: Kirjastonhoitaja kaunokirjallisuuden asiantuntijana. Avain. (myös kurssille soveltuvin osin); Reuhkala, I., & Kilpi, T. (2021). Kirjastot ja kaupallisuus. Oppian.; Johnson, P. (2018). Fundamentals of collection development and management. ALA Editions, 2018. ; Saponaro, M. Z. & Evans, G. E. (2019). Collection management basics. Developing library and information center collections (7. uud. p.). Libraries Unlimited, an imprint of ABC-CLIO, LLC.; Muu käytettävä materiaali Ilmoitetaan aihekohtaisesti opintojakson edetessä
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus: verkkotapaamiset, asiantuntijoiden luentovierailut, luentotallenteet.
Itsenäinen opiskelu: tiedonhankinta, kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen, ryhmä/parityöskentelyä (suulliset ja kirjalliset tehtävät).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on työelämän asiantuntijapuheenvuoroja sekä työelämälähtöistä työskentelyä kokoelmatyön parissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaiskuormitus noin 135 t, mistä yhteisiä verkkotapaamisia noin 10 t, asiantuntijavierailuja noin 10 t , kurssitallenteista noin 10-12 t sekä loput itsenäistä yksilötyöskentelyä ja ryhmätyöskentelyä opintojakson tehtävien ja harjoitustöiden parissa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- on ollut läsnä lähiopetuksessa ja osallistunut työskentelyyn ohjeiden mukaisesti
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- tunnistaa erilaiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat sekä erilaiset julkaisu- ja aineistotyypit
-osaa määritellä avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n perusperiaatteet
- tunnistaa kokoelmatyön eri vaiheet
- osaa nimetä kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn itsenäistä ja soveltavaa työotetta osoittaen
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden erilaisten julkaisujen ja aineistojen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- osaa selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn vastuullisesti itsenäistä, soveltavaa ja arvioivaa työotetta osoittaen
- osaa hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä, ymmärtää julkaisutuotannon kokonaisuutta
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen ja osaa huomioida sen periaatteiden toteutumista
- osaa analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- soveltaa kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kurssityöskentelyyn.
Kirjalliset ja suulliset harjoitustyöt ja oppimistehtävät, ryhmätyöskentely ja kurssireflektointi. Aktiivinen osallistuminen arvioinnin ja suorittamisen perusteena oleviin oppimistehtäviin ja opintojaksolla työskentely asetettujen aikataulujen mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- on ollut läsnä opetuksessa ja osallistunut työskentelyyn ohjeiden mukaisesti
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- tunnistaa erilaiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat sekä erilaiset julkaisu- ja aineistotyypit
-osaa määritellä avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n perusperiaatteet
- tunnistaa kokoelmatyön eri vaiheet
- osaa nimetä kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja muuhun työskentelyyn itsenäistä ja soveltavaa työotetta osoittaen
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden erilaisten julkaisujen ja aineistojen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- osaa selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja muuhun työskentelyyn vastuullisesti itsenäistä, soveltavaa ja arvioivaa työotetta osoittaen
- osaa hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä, ymmärtää julkaisutuotannon kokonaisuutta
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen ja osaa huomioida sen periaatteiden toteutumista
- osaa analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- soveltaa kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 18.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL24Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmia
- osaa suunnitella ja kehittää fyysisisä ja sähköisiä aineistopalveluja
Sisältö
- erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkosto
- avoin julkaiseminen
- kokoelmien muodostamisen vaiheet
- kokoelmien kehittämisen menetelmät
- kokoelmien arviointimenetelmät
Oppimateriaalit
Arminen, E., Logren, A., & Sevänen, E. (2020). Kirjallinen elämä markkinaperustaisessa mediayhteiskunnassa. Vastapaino.; Lahtinen, M. (2022). Kirja on pitkä ajatus. Warelia.; Avoimen tieteen artikkelipaketti; Wilén, R. & Kortelainen, T. (2007). Kirjastokokoelmien kehittämisen ja arvioinnin perusteet: Teoria, menetelmät, käytäntö. Yliopistopaino. (käytetään soveltuvin osin); Tuomi, P. (2011). Kirjojen keskellä: Kirjastonhoitaja kaunokirjallisuuden asiantuntijana. Avain. (myös kurssille soveltuvin osin); Reuhkala, I., & Kilpi, T. (2021). Kirjastot ja kaupallisuus. Oppian.; Johnson, P. (2018). Fundamentals of collection development and management. ALA Editions, 2018. ; Saponaro, M. Z. & Evans, G. E. (2019). Collection management basics. Developing library and information center collections (7. uud. p.). Libraries Unlimited, an imprint of ABC-CLIO, LLC.; Muu käytettävä materiaali Ilmoitetaan aihekohtaisesti opintojakson edetessä
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus: verkkotapaamiset, asiantuntijoiden luentovierailut, luentotallenteet.
Itsenäinen opiskelu: tiedonhankinta, kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen, ryhmä/parityöskentelyä (suulliset ja kirjalliset tehtävät).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on työelämän asiantuntijapuheenvuoroja sekä työelämälähtöistä työskentelyä kokoelmatyön parissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaiskuormitus noin 135 t, mistä yhteisiä verkkotapaamisia noin 10 t, asiantuntijavierailuja noin 10 t sekä loput itsenäistä yksilötyöskentelyä ja ryhmätyöskentelyä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- on ollut läsnä lähiopetuksessa ja osallistunut työskentelyyn ohjeiden mukaisesti
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- tunnistaa erilaiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat sekä erilaiset julkaisu- ja aineistotyypit
-osaa määritellä avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n perusperiaatteet
- tunnistaa kokoelmatyön eri vaiheet
- osaa nimetä kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn itsenäistä ja soveltavaa työotetta osoittaen
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden erilaisten julkaisujen ja aineistojen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- osaa selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn vastuullisesti itsenäistä, soveltavaa ja arvioivaa työotetta osoittaen
- osaa hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä, ymmärtää julkaisutuotannon kokonaisuutta
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen ja osaa huomioida sen periaatteiden toteutumista
- osaa analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- soveltaa kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kurssityöskentelyyn. Kirjalliset ja suulliset harjoitustyöt ja oppimistehtävät, ryhmätyöskentely ja kurssireflektointi. Aktiivinen osallistuminen arvioinnin ja suorittamisen perusteena oleviin oppimistehtäviin ja opintojaksolla työskentely asetettujen aikataulujen mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
26.08.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 18.12.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
-
KITI24Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmia
- osaa suunnitella ja kehittää fyysisisä ja sähköisiä aineistopalveluja
Sisältö
- erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkosto
- avoin julkaiseminen
- kokoelmien muodostamisen vaiheet
- kokoelmien kehittämisen menetelmät
- kokoelmien arviointimenetelmät
Oppimateriaalit
Arminen, E., Logren, A., & Sevänen, E. (2020). Kirjallinen elämä markkinaperustaisessa mediayhteiskunnassa. Vastapaino.; Lahtinen, M. (2022). Kirja on pitkä ajatus. Warelia.; Avoimen tieteen artikkelipaketti; Wilén, R. & Kortelainen, T. (2007). Kirjastokokoelmien kehittämisen ja arvioinnin perusteet: Teoria, menetelmät, käytäntö. Yliopistopaino. (käytetään soveltuvin osin); Tuomi, P. (2011). Kirjojen keskellä: Kirjastonhoitaja kaunokirjallisuuden asiantuntijana. Avain. (myös kurssille soveltuvin osin); Reuhkala, I., & Kilpi, T. (2021). Kirjastot ja kaupallisuus. Oppian.; Johnson, P. (2018). Fundamentals of collection development and management. ALA Editions, 2018. ; Saponaro, M. Z. & Evans, G. E. (2019). Collection management basics. Developing library and information center collections (7. uud. p.). Libraries Unlimited, an imprint of ABC-CLIO, LLC.; Muu käytettävä materiaali Ilmoitetaan aihekohtaisesti opintojakson edetessä
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: luennot, asiantuntijoiden luentovierailut, ryhmätyöskentelyä.
Itsenäinen opiskelu: tiedonhankinta, kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen, ryhmätyöskentelyä (suulliset ja kirjalliset tehtävät).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on työelämävierailijoita ja työelämälähtöisiä harjoituksia sekä oppimistehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaiskuormitus 135 t
Luentoja ja asiantuntijavierailuja noin 50 t
Itsenäistä työskentelyä noin 85 t
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- on ollut läsnä lähiopetuksessa ja osallistunut työskentelyyn ohjeiden mukaisesti
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- tunnistaa erilaiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat sekä erilaiset julkaisu- ja aineistotyypit
-osaa määritellä avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n perusperiaatteet
- tunnistaa kokoelmatyön eri vaiheet
- osaa nimetä kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn itsenäistä ja soveltavaa työotetta osoittaen
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden erilaisten julkaisujen ja aineistojen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- osaa selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn vastuullisesti itsenäistä, soveltavaa ja arvioivaa työotetta osoittaen
- osaa hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä, ymmärtää julkaisutuotannon kokonaisuutta
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen ja osaa huomioida sen periaatteiden toteutumista
- osaa analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- soveltaa kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja kurssityöskentelyyn.
Kirjalliset ja suulliset harjoitustyöt ja oppimistehtävät, ryhmätyöskentelyyn osallistuminen ja kurssireflektointi.
Aktiivinen osallistuminen arvioinnin ja suorittamisen perusteena oleviin oppimistehtäviin ja opintojaksolla työskentely asetettujen aikataulujen mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
12.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL23Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmia
- osaa suunnitella ja kehittää fyysisisä ja sähköisiä aineistopalveluja
Sisältö
- erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkosto
- avoin julkaiseminen
- kokoelmien muodostamisen vaiheet
- kokoelmien kehittämisen menetelmät
- kokoelmien arviointimenetelmät
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus: verkkoluentoja, asiantuntijoiden luentovierailut
Itsenäinen opiskelu: tiedonhankinta, kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen, ryhmä/parityöskentelyä (suulliset ja kirjalliset tehtävät)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaiskuormitus noin 135 t, sisältäen asiantuntijaluentoja, kurssiluentoja sekä itsenäistä työskentelyä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- on ollut läsnä lähiopetuksessa ja osallistunut työskentelyyn ohjeiden mukaisesti
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- tunnistaa erilaiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat sekä erilaiset julkaisu- ja aineistotyypit
-osaa määritellä avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n perusperiaatteet
- tunnistaa kokoelmatyön eri vaiheet
- osaa nimetä kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn itsenäistä ja soveltavaa työotetta osoittaen
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden erilaisten julkaisujen ja aineistojen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- osaa selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn vastuullisesti itsenäistä, soveltavaa ja arvioivaa työotetta osoittaen
- osaa hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä, ymmärtää julkaisutuotannon kokonaisuutta
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen ja osaa huomioida sen periaatteiden toteutumista
- osaa analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- soveltaa kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjalliset ja suulliset harjoitukset ja oppimistehtävät, ryhmätyöskentely, kurssireflektointi.
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
-
KITI23Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmia
- osaa suunnitella ja kehittää fyysisisä ja sähköisiä aineistopalveluja
Sisältö
- erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkosto
- avoin julkaiseminen
- kokoelmien muodostamisen vaiheet
- kokoelmien kehittämisen menetelmät
- kokoelmien arviointimenetelmät
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: luennot, asiantuntijoiden luentovierailut, ryhmätyöskentelyä
Itsenäinen opiskelu: tiedonhankinta, kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen, ryhmätyöskentelyä (suulliset ja kirjalliset tehtävät)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaiskuormitus 135 t
Luentoja ja asiantuntijavierailuja noin 50 t
Itsenäistä työskentelyä noin 85 t
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- on ollut läsnä lähiopetuksessa ja osallistunut työskentelyyn ohjeiden mukaisesti
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- tunnistaa erilaiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat sekä erilaiset julkaisu- ja aineistotyypit
-osaa määritellä avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n perusperiaatteet
- tunnistaa kokoelmatyön eri vaiheet
- osaa nimetä kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn itsenäistä ja soveltavaa työotetta osoittaen
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden erilaisten julkaisujen ja aineistojen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- osaa selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn vastuullisesti itsenäistä, soveltavaa ja arvioivaa työotetta osoittaen
- osaa hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä, ymmärtää julkaisutuotannon kokonaisuutta
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen ja osaa huomioida sen periaatteiden toteutumista
- osaa analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- soveltaa kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjalliset ja suulliset harjoitukset ja oppimistehtävät, ryhmätyöskentely, kurssireflektointi.
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 09.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
-
KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmia
- osaa suunnitella ja kehittää fyysisisä ja sähköisiä aineistopalveluja
Sisältö
- erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkosto
- avoin julkaiseminen
- kokoelmien muodostamisen vaiheet
- kokoelmien kehittämisen menetelmät
- kokoelmien arviointimenetelmät
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- on ollut läsnä lähiopetuksessa ja osallistunut työskentelyyn ohjeiden mukaisesti
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- tunnistaa erilaiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat sekä erilaiset julkaisu- ja aineistotyypit
-osaa määritellä avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n perusperiaatteet
- tunnistaa kokoelmatyön eri vaiheet
- osaa nimetä kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn itsenäistä ja soveltavaa työotetta osoittaen
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden erilaisten julkaisujen ja aineistojen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- osaa selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn vastuullisesti itsenäistä, soveltavaa ja arvioivaa työotetta osoittaen
- osaa hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä, ymmärtää julkaisutuotannon kokonaisuutta
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen ja osaa huomioida sen periaatteiden toteutumista
- osaa analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- soveltaa kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä