Siirry suoraan sisältöön

Toiminnalliset kehittämismenetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: BG00DL15

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa vertailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä soveltaa erilaisia toimintatapoja ja -malleja käytännön kehittämistyössä. Opiskelija tuntee yleisimmät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan aineistonkeruutavat sekä muita työyhteisön toiminnan kehittämismenetelmiä ja käytännön sovelluksia.

Sisältö

Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan suuntaukset ja toiminnalliset aineistonkeruun menetelmät sekä erilaisia työyhteisön toiminnan kehittämismenetelmiä

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa tuntevansa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan perusteet. Opiskelija osaa kuvailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa käyttää kehittämistyössä yleisesti käytettyjä aineistonkeruun menetelmiä ja ja muita työyhteisön kehittämismenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa perustellusti ja johdonmukaisesti käyttää kehittämistyössä yleisesti käytettyjä toiminnallisia aineistonkeruun menetelmiä ja ja muita työyhteisön kehittämismenetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa monipuolisesti tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa kriittisesti ja innovatiivisesti käyttää kehittämistyössä erilaisia toiminnallisia aineistonkeruun menetelmiä ja muita työyhteisön kehittämismenetelmiä.

Oppimateriaalit

Liimatainen, L. & Ryttyläinen, K. (toim.). 2006. Innovoi, vaikuta, arvioi. Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Mäkitalo, J. 2005. Work-related well-being in the transformation of nursing home work. Acta Universitantis Ouluensis D 837. Oulu: Oulu University Press.

Rautio, M. 2004. Muuttuva työelämä haastaa työterveyshuollon kehittämään menetelmiään ja osaamistaan. Oulun yliopisto. Hoitotieteen ja terveyshallinnon laitos. Diakonia ammattikorkeakoulu. Helsinki: Multiprint Oy.

Takanen, T. & Petrow, S. 2010. Kohtaamisten voima. Tarina yhdessäluovasta uudistumisesta. Helsinki: Edita.

Työterveyslaitos. 2009. Työhyvinvointi ?uudistuksia ja hyviä käytäntöjä. Helsinki: Multiprint Oy.

Ilmoittautumisaika

28.08.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 23.04.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2.5 op

T&K-osuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 33

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Kaija Loppela
Opiskelijaryhmät
  • YKEJO23
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen

Tavoitteet

Opiskelija osaa vertailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä soveltaa erilaisia toimintatapoja ja -malleja käytännön kehittämistyössä. Opiskelija tuntee yleisimmät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan aineistonkeruutavat sekä muita työyhteisön toiminnan kehittämismenetelmiä ja käytännön sovelluksia.

Sisältö

Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan suuntaukset ja toiminnalliset aineistonkeruun menetelmät sekä erilaisia työyhteisön toiminnan kehittämismenetelmiä

Oppimateriaalit

Aarnio, H., DIale, dialogimenetelmistä. DIALE (hamk.fi)
Erätaukodialogimenetelmä. Sitra. Mikä Erätauko? - Erätauko (eratauko.fi)
Karjalainen, Anna-Liisa. (2019). (Toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali-ja terveysalalle. PS-KUSTANNUS.
Liimatainen, L. & Ryttyläinen, K. (toim.). 2006. Innovoi, vaikuta, arvioi. Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Malmelin, M. ja Poutanen, P. (2017). Luovuuden idea. Luovuus työelämässä, yhteisöissä ja organisaatioissa. Gaudeamus.
Piippo, S., Syvänen, S. ja Kolehmainen, R. (2022). Dialoginen toimintatapa. SoteDialogit-hankkeen kehittämisopas työyhteisöille. Tampereen yliopisto.
Salonen, K. (2023). Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle.
Takanen, T. & Petrow, S. 2010. Kohtaamisten voima. Tarina yhdessäluovasta uudistumisesta. Helsinki: Edita.
Työkalut | Innokylä (innokyla.fi)
Työterveyslaitos. 2009. Työhyvinvointi ?uudistuksia ja hyviä käytäntöjä. Helsinki: Multiprint Oy.

Opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, harjoitukset, tehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ajankäyttö vastaa 5 op eli n.135 t työpanosta. Osa suorituksista tehdään yksilö-/ryhmätehtävinä, osa kirjallisuutta tenttimällä tai tekemällä esim. esseetehtävän.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa tuntevansa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan perusteet. Opiskelija osaa kuvailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa käyttää kehittämistyössä yleisesti käytettyjä aineistonkeruun menetelmiä ja ja muita työyhteisön kehittämismenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa perustellusti ja johdonmukaisesti käyttää kehittämistyössä yleisesti käytettyjä toiminnallisia aineistonkeruun menetelmiä ja ja muita työyhteisön kehittämismenetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa monipuolisesti tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa kriittisesti ja innovatiivisesti käyttää kehittämistyössä erilaisia toiminnallisia aineistonkeruun menetelmiä ja muita työyhteisön kehittämismenetelmiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi on numeerinen 1-5 perustuen arvioitaviin tehtäviin ja tenttiin

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.