Toiminnalliset kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: BG00DL15-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
28.08.2023 - 06.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
28.08.2023 - 23.04.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- SeAMK Master School
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 33
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
- Opettajat
- Kaija Loppela
- Ryhmät
-
YKEJO23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
- Opintojakso
- BG00DL15
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa vertailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä soveltaa erilaisia toimintatapoja ja -malleja käytännön kehittämistyössä. Opiskelija tuntee yleisimmät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan aineistonkeruutavat sekä muita työyhteisön toiminnan kehittämismenetelmiä ja käytännön sovelluksia.
Sisältö
Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan suuntaukset ja toiminnalliset aineistonkeruun menetelmät sekä erilaisia työyhteisön toiminnan kehittämismenetelmiä
Oppimateriaalit
Aarnio, H., DIale, dialogimenetelmistä. DIALE (hamk.fi)
Erätaukodialogimenetelmä. Sitra. Mikä Erätauko? - Erätauko (eratauko.fi)
Karjalainen, Anna-Liisa. (2019). (Toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali-ja terveysalalle. PS-KUSTANNUS.
Liimatainen, L. & Ryttyläinen, K. (toim.). 2006. Innovoi, vaikuta, arvioi. Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Malmelin, M. ja Poutanen, P. (2017). Luovuuden idea. Luovuus työelämässä, yhteisöissä ja organisaatioissa. Gaudeamus.
Piippo, S., Syvänen, S. ja Kolehmainen, R. (2022). Dialoginen toimintatapa. SoteDialogit-hankkeen kehittämisopas työyhteisöille. Tampereen yliopisto.
Salonen, K. (2023). Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle.
Takanen, T. & Petrow, S. 2010. Kohtaamisten voima. Tarina yhdessäluovasta uudistumisesta. Helsinki: Edita.
Työkalut | Innokylä (innokyla.fi)
Työterveyslaitos. 2009. Työhyvinvointi ?uudistuksia ja hyviä käytäntöjä. Helsinki: Multiprint Oy.
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, harjoitukset, tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ajankäyttö vastaa 5 op eli n.135 t työpanosta. Osa suorituksista tehdään yksilö-/ryhmätehtävinä, osa kirjallisuutta tenttimällä tai tekemällä esim. esseetehtävän.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan perusteet. Opiskelija osaa kuvailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa käyttää kehittämistyössä yleisesti käytettyjä aineistonkeruun menetelmiä ja ja muita työyhteisön kehittämismenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa perustellusti ja johdonmukaisesti käyttää kehittämistyössä yleisesti käytettyjä toiminnallisia aineistonkeruun menetelmiä ja ja muita työyhteisön kehittämismenetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa monipuolisesti tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa kriittisesti ja innovatiivisesti käyttää kehittämistyössä erilaisia toiminnallisia aineistonkeruun menetelmiä ja muita työyhteisön kehittämismenetelmiä.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.