Siirry suoraan sisältöön

Työelämän kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: BH00BS35

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa työympäristössään kehittämisen kohteita, sekä osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämisprosessin.

Sisältö

Kehittämistoiminnan vaiheet: perustelu, organisointi, toiminta ja arviointi, kehittämisprosessin erilaiset organisoinnin tavat ja kehittämisen työkaluja.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja keinoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja arvioida erilaisten menetelmien sopivuutta kulloiseenkin tehtävään tai tilanteeseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä sekä hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettaja
  • Katja Valkama
  • Leena Elenius
  • Helena Yli-Harja
Opiskelijaryhmät
  • YSOS22
    Sosionomi (ylempi AMK)

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa työympäristössään kehittämisen kohteita, sekä osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämisprosessin.

Sisältö

Kehittämistoiminnan vaiheet: perustelu, organisointi, toiminta ja arviointi, kehittämisprosessin erilaiset organisoinnin tavat ja kehittämisen työkaluja.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta esim.

Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014) The action research planner: Doing critical participatory action research. Springer Singapore.

Loppela, K. (2004) Ihminen ja työ – keskustellen työkuntoon. Työyhteisön kehittäminen työkykyä ylläpitävän toiminnan viitekehyksessä. Akateeminen väitöskirja. Acta Universitatis Tamperensis 1003. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.

Salonen K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017.) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK. E-kirja

Satka, M., Julkunen, I. ym. (toim.) (2016). Käytäntötutkimuksen taito. Heikki Waris-instituutti & Mathilde Wrede-Institutet.

Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. & Toikko, T (2015). Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.

Toikko T. & Rantanen T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen Yliopisto Oy – Juvenes Print.

Lisäksi muita tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuskirjallisuutta.

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyö, itsenäinen kirjallinen tehtävä, vertaisarviointi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot, ryhmätyö, itsenäinen tehtävä sekä vertaisarviointi, 5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja keinoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja arvioida erilaisten menetelmien sopivuutta kulloiseenkin tehtävään tai tilanteeseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä sekä hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

itsenäinen tehtävä sekä vertaisarviointi

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.