Työelämän kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: BH00BS35-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
17.04.2023 - 06.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
28.08.2023 - 15.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Master School
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
- Opettajat
- Katja Valkama
- Leena Elenius
- Helena Yli-Harja
- Ryhmät
-
YSOS22Sosionomi (ylempi AMK)
- Opintojakso
- BH00BS35
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa työympäristössään kehittämisen kohteita, sekä osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämisprosessin.
Sisältö
Kehittämistoiminnan vaiheet: perustelu, organisointi, toiminta ja arviointi, kehittämisprosessin erilaiset organisoinnin tavat ja kehittämisen työkaluja.
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta esim.
Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014) The action research planner: Doing critical participatory action research. Springer Singapore.
Loppela, K. (2004) Ihminen ja työ – keskustellen työkuntoon. Työyhteisön kehittäminen työkykyä ylläpitävän toiminnan viitekehyksessä. Akateeminen väitöskirja. Acta Universitatis Tamperensis 1003. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.
Salonen K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017.) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK. E-kirja
Satka, M., Julkunen, I. ym. (toim.) (2016). Käytäntötutkimuksen taito. Heikki Waris-instituutti & Mathilde Wrede-Institutet.
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. & Toikko, T (2015). Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.
Toikko T. & Rantanen T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen Yliopisto Oy – Juvenes Print.
Lisäksi muita tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuskirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyö, itsenäinen kirjallinen tehtävä, vertaisarviointi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot, ryhmätyö, itsenäinen tehtävä sekä vertaisarviointi, 5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja keinoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja arvioida erilaisten menetelmien sopivuutta kulloiseenkin tehtävään tai tilanteeseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä sekä hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.