Siirry suoraan sisältöön

Työelämän kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: BH00BS35-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettajat
Katja Valkama
Leena Elenius
Helena Yli-Harja
Ryhmät
YSOS22
Sosionomi (ylempi AMK)
Opintojakso
BH00BS35

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa työympäristössään kehittämisen kohteita, sekä osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämisprosessin.

Sisältö

Kehittämistoiminnan vaiheet: perustelu, organisointi, toiminta ja arviointi, kehittämisprosessin erilaiset organisoinnin tavat ja kehittämisen työkaluja.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta esim.

Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014) The action research planner: Doing critical participatory action research. Springer Singapore.

Loppela, K. (2004) Ihminen ja työ – keskustellen työkuntoon. Työyhteisön kehittäminen työkykyä ylläpitävän toiminnan viitekehyksessä. Akateeminen väitöskirja. Acta Universitatis Tamperensis 1003. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.

Salonen K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017.) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK. E-kirja

Satka, M., Julkunen, I. ym. (toim.) (2016). Käytäntötutkimuksen taito. Heikki Waris-instituutti & Mathilde Wrede-Institutet.

Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. & Toikko, T (2015). Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.

Toikko T. & Rantanen T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen Yliopisto Oy – Juvenes Print.

Lisäksi muita tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuskirjallisuutta.

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyö, itsenäinen kirjallinen tehtävä, vertaisarviointi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot, ryhmätyö, itsenäinen tehtävä sekä vertaisarviointi, 5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja keinoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja arvioida erilaisten menetelmien sopivuutta kulloiseenkin tehtävään tai tilanteeseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä sekä hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun