Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen tutkimusLaajuus (5 op)

Tunnus: BH00BS33

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

Sisältö

Laadullisen tutkimuksen tutkimusasetelmat, laadulliset aineistot ja niiden analyysitapoja.
Käsitteet ja teoreettinen kehys sekä tutkimusetiikka laadullisessa tutkimuksessa.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen periaatteet ja vaiheet ja osaa nimetä tutkimuseettisiä periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa valita tavoitteisiin sopivia ja eettisesti kestäviä laadullisia menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa hyödyntää erilaisia laadullisen tutkimuksen menetelmiä eettisesti kestävällä tavalla.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta (esim.)

Alasuutari, Pertti (2019). Laadullinen tutkimus 2.0 (5. p.). Vastapaino.

Herman, D. (2009). Basic elements of narrative. Wiley-Blackwell.

Hurtig, J., Laitinen, M. & Uljas-Rautio, K. (2010). Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet. PS-kustannus.

Jokinen, A., Juhila, K. & Suoninen, E. (2016). Diskurssianalyysi. Vastapaino.

Kananen, J. (2017). Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Liiketoiminta- ja palvelut yksikkö.

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2009). Tutki ja kirjoita. Tammi.

Heikkinen, V. (2020). Tekstianalyysi: miksi kielellisillä valinnoilla on merkitystä?Gaudeamus.

Hyvärinen, M., Nikander, P., Ruusuvuori, J. & Aho, A-L. (2017). Tutkimushaastattelun käsikirja. Vastapaino.

Lappalainen, S. ym. (toim.) (2007). Etnografia metodologiana. Lähtökohtana koulutuksen tutkimus. Vastapaino.

Puusa, A. & Juuti, P. (toim.) (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.

Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYpro.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 19.02.2025

Ajoitus

13.03.2025 - 15.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettaja
  • Katja Valkama
  • Tiina Hautamäki
Opiskelijaryhmät
  • YSOS24
    Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

Sisältö

Laadullisen tutkimuksen tutkimusasetelmat, laadulliset aineistot ja niiden analyysitapoja.
Käsitteet ja teoreettinen kehys sekä tutkimusetiikka laadullisessa tutkimuksessa.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta (esim.)

Alasuutari, Pertti (2019). Laadullinen tutkimus 2.0 (5. p.). Vastapaino.

Herman, D. (2009). Basic elements of narrative. Wiley-Blackwell.

Hurtig, J., Laitinen, M. & Uljas-Rautio, K. (2010). Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet. PS-kustannus.

Jokinen, A., Juhila, K. & Suoninen, E. (2016). Diskurssianalyysi. Vastapaino.

Kananen, J. (2017). Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Liiketoiminta- ja palvelut yksikkö.

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2009). Tutki ja kirjoita. Tammi.

Heikkinen, V. (2020). Tekstianalyysi: miksi kielellisillä valinnoilla on merkitystä?Gaudeamus.

Hyvärinen, M., Nikander, P., Ruusuvuori, J. & Aho, A-L. (2017). Tutkimushaastattelun käsikirja. Vastapaino.

Lappalainen, S. ym. (toim.) (2007). Etnografia metodologiana. Lähtökohtana koulutuksen tutkimus. Vastapaino.

Puusa, A. & Juuti, P. (toim.) (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.

Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYpro.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen periaatteet ja vaiheet ja osaa nimetä tutkimuseettisiä periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa valita tavoitteisiin sopivia ja eettisesti kestäviä laadullisia menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa hyödyntää erilaisia laadullisen tutkimuksen menetelmiä eettisesti kestävällä tavalla.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

17.03.2023 - 14.04.2023

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettaja
  • Katja Valkama
  • Leena Elenius
  • Tiina Hautamäki
Opiskelijaryhmät
  • YSOS22
    Sosionomi (ylempi AMK)

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

Sisältö

Laadullisen tutkimuksen tutkimusasetelmat, laadulliset aineistot ja niiden analyysitapoja.
Käsitteet ja teoreettinen kehys sekä tutkimusetiikka laadullisessa tutkimuksessa.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta esim.

Aaltonen T., Henriksson L., Tiilikka T., Valokivi H. & Zechner M. (2019). Maisema omaelämäkirjoitusten kerronnallisena resurssina. Sosiologia 56(3), 266-281. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019092329418

Kananen, J. (2017). Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Liiketoiminta- ja palvelut yksikkö.

Hautamäki, T. (2002). Tuberkuloosin ja aidsin merkitykset. Tampereen yliopisto, sosiologian ja sosiaalipsykologian laitos. Tampere: Tampere University Press. Juvenes Print Oy.

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2012). Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.

Heikkinen, V.(2020) .Tekstianalyysi: miksi kielellisillä valinnoilla on merkitystä? Helsinki: Gaudeamus.

Hyvärinen, M., Nikander, P., Ruusuvuori, J. & Aho, A-L. (2017). Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino. E-kirja.

Hänninen, V. (2000). Sisäinen tarina, elämä ja muutos. Acta Universitas Tamperensis 696. Tampere: Tampereen yliopisto.

Miettinen, S. (2006). Eron aika. Tyttärien kertomuksia ikääntyneen vanhemman kuolemasta. Yhteiskuntapolitiikan laitoksen tutkimuksia 4/2006. Helsinki: Yliopistopaino.

Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. (2011). Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: WSOYpro.

Ruusuvuori, J. & Tiittula, L. (toim.) (2005) .Haastattelu. Tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapaino.

Tietoarkisto. Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2017) .Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.

Zechner, M. & Tiilikka, T. (2020). Representations of mothering of migrant Finns. Teoksessa: Family life in transition: borders, transnational mobility and welfare society in Nordic countries. Toim. Hiitola J., Turtiainen K., Tiilikainen M. & Gruber S. Taylor & Francis. Routledge. Ss. 69-80 https://seamk.finna.fi/Record/seamk_electronic.991240525605969

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen periaatteet ja vaiheet ja osaa nimetä tutkimuseettisiä periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa valita tavoitteisiin sopivia ja eettisesti kestäviä laadullisia menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa hyödyntää erilaisia laadullisen tutkimuksen menetelmiä eettisesti kestävällä tavalla.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.