Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: BH00BS33-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 19.02.2025

Ajoitus

13.03.2025 - 15.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala

Opettaja

  • Tiina Hautamäki
  • Ari Haasio

Opiskelijaryhmät

  • YSOS24
    Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

Sisältö

Laadullisen tutkimuksen tutkimusasetelmat, laadulliset aineistot ja niiden analyysitapoja.
Käsitteet ja teoreettinen kehys sekä tutkimusetiikka laadullisessa tutkimuksessa.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta (esim.)

Alasuutari, Pertti (2019). Laadullinen tutkimus 2.0 (5. p.). Vastapaino.

Herman, D. (2009). Basic elements of narrative. Wiley-Blackwell.

Hurtig, J., Laitinen, M. & Uljas-Rautio, K. (2010). Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet. PS-kustannus.

Jokinen, A., Juhila, K. & Suoninen, E. (2016). Diskurssianalyysi. Vastapaino.

Kananen, J. (2017). Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Liiketoiminta- ja palvelut yksikkö.

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2009). Tutki ja kirjoita. Tammi.

Heikkinen, V. (2020). Tekstianalyysi: miksi kielellisillä valinnoilla on merkitystä?Gaudeamus.

Hyvärinen, M., Nikander, P., Ruusuvuori, J. & Aho, A-L. (2017). Tutkimushaastattelun käsikirja. Vastapaino.

Lappalainen, S. ym. (toim.) (2007). Etnografia metodologiana. Lähtökohtana koulutuksen tutkimus. Vastapaino.

Puusa, A. & Juuti, P. (toim.) (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.

Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYpro.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäiset ja ryhmätehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = noin 135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen periaatteet ja vaiheet ja osaa nimetä tutkimuseettisiä periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa valita tavoitteisiin sopivia ja eettisesti kestäviä laadullisia menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa hyödyntää erilaisia laadullisen tutkimuksen menetelmiä eettisesti kestävällä tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 1-5

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.