Skip to main content

Qualitative Research (5 cr)

Code: BH00BS33-3004

General information


Enrollment

11.11.2024 - 19.02.2025

Timing

13.03.2025 - 15.05.2025

Credits

5 op

Virtual proportion (cr)

3 op

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Master's Degree in Social Services and Health Care, Social Work

Teachers

  • Katja Valkama
  • Tiina Hautamäki

Student groups

  • YSOS24
    Master's Degree in Social Services and Health Care, Social Work

Objective

Students understand the principles of qualitative research and know how to apply them to practical research and development activities.

Content

Research designs in qualitative research, qualitative data and methods of analysis. Concepts, the theoretical framework and research ethics in qualitative research.

Materials

Literature (e.g.)

Alasuutari, Pertti (2019). Laadullinen tutkimus 2.0 (5. p.). Vastapaino.

Herman, D. (2009). Basic elements of narrative. Wiley-Blackwell.

Hurtig, J., Laitinen, M. & Uljas-Rautio, K. (2010). Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet. PS-kustannus.

Jokinen, A., Juhila, K. & Suoninen, E. (2016). Diskurssianalyysi. Vastapaino.

Kananen, J. (2017). Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Liiketoiminta- ja palvelut yksikkö.

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2009). Tutki ja kirjoita. Tammi.

Heikkinen, V. (2020). Tekstianalyysi: miksi kielellisillä valinnoilla on merkitystä?Gaudeamus.

Hyvärinen, M., Nikander, P., Ruusuvuori, J. & Aho, A-L. (2017). Tutkimushaastattelun käsikirja. Vastapaino.

Lappalainen, S. ym. (toim.) (2007). Etnografia metodologiana. Lähtökohtana koulutuksen tutkimus. Vastapaino.

Puusa, A. & Juuti, P. (toim.) (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.

Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYpro.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.

Evaluation scale

1-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Students can describe the principles of qualitative research and name research ethical principles.

Assessment criteria, good (3)

Students are able to compare types of qualitative research and select methods that are ethically sound and suitable for the research objectives.

Assessment criteria, excellent (5)

Students are able to critically evaluate types of qualitative research and make use of various qualitative research methods in an ethically sound manner.

Qualifications

No previous studies are required.