Osallisuus, kansalaisuus ja asiakkaan asemaLaajuus (5 op)
Tunnus: BH00DR01
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sitä, miten kansalaisten elämäntilanteet ja sosiaalipoliittinen järjestelmä liittyvät yhteen edistäen hyvinvointia ja myös syrjäytymistä. Opiskelija kriittisesti pohtii asiakkaan osallisuutta ja asemaa sosiaalipalveluissa sekä arvioida niitä merkityksiä, joita asiakkaiden erilaisiin asemiin liittyy. Digitalisaation mahdollisuuksien jäsentäminen osana asiakasprosesseja. Opiskelija analysoi yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia vaikutuksia kansalaisiin.
Sisältö
Ihmisten elämänvaiheet ja -tilanteet sekä sosiaalipolitiikan rooli niissä.
Sosiaalipolitiikan kontrolliulottuvuus ja se millaisia erilaisia asemia asiakkaille annetaan ja millaisia velvoitteita heille annetaan.
Digitalisaatio ja asiakasprosessit.
Yhteiskunnallisten ja globaalien muutosten vaikutuksia kansalaisiin ja asiakkaisiin.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aikaisempia opintojaksoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa kansalaisten ja sosiaalipoliittisten järjestelmien välisiä yhteyksiä ja asiakkaan asemaa sosiaalipalveluissa. Opiskelija tunnistaa digitalisaation, yhteiskunnallisten ja globaalien muutosten vaikutuksia kansalaisiin ja asiakkaisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa kansalaisten ja sosiaalipoliittisten järjestelmien välisiä yhteyksiä ja selittää sitä, miten asiakkaiden erilaiset nimikkeet vaikuttavat palveluiden tuottamiseen ja asiakkuuteen. Opiskelija selittää digitalisaation, yhteiskunnallisten ja globaalien muutosten vaikutuksia kansalaisiin ja asiakkaisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kuvaa analyyttisesti ja kriittisesti kansalaisten ja sosiaalipoliittisten järjestelmien välisiä yhteyksiä ja arvioi analyyttisesti sitä, miten asiakkaiden erilaiset nimikkeet vaikuttavat palveluiden tuottamiseen ja asiakkuuteen. Opiskelija selittää ja perustelee digitalisaation, yhteiskunnallisten ja globaalien muutosten vaikutuksia kansalaisiin ja asiakkaisiin.
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta (esim.)
Kantola, A., Aaltonen, S., Haikkola, L., Junnilainen, L., Luhtakallio, E., Patana, P., Timonen, J., & Tuominen, P. (2022). Kahdeksan kuplan Suomi: Yhteiskunnan muutosten syvät tarinat. Gaudeamus.
Meriluoto, T. (2018). Making Experts-by-experience, Governmental Ethnography of Participatory Iniatives in Finnish Social Welfare Organisations. JYU Dissertations. Jyväskylä. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/60096/978-951-39-7603-3_vaitos24112018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Nummela, T. (2011). Asiakkaan asema ja oikeuksien toteutuminen aikuissosiaalityössä. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Social Sciences No 17. University of Eastern Finland. http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-0365-5/urn_isbn_978-952-61-0365-5.pdf
Raitakari, S. (2006). Neuvottelut ja merkinnät minuuksista - vuorovaikutuksellisuus ja retorisuus nuorten tukiasumisyksikön palavereissa ja tukisuunnitelmissa. Acta Universitatis Tamperensis; 1183, Tampereen yliopisto, Tampere. https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/67648/951-44-6753-1.pdf?sequence=1
Törrönen, M., Hänninen, K., Jouttimäki, P., Lehto-Lunden, T., Salovaara, P. & Veistilä, M. (toim.) (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus.
Valkama, K. (2012). Asiakkuuden dilemma - Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Vasa: Acta Wasaensia 267, Sosiaali- ja terveyshallintotiede 7. http://www.uva.fi/fi/research/publications/orders/database/?julkaisu=693
Valokivi, H. (2008). Kansalainen asiakkaana. Tutkimus vanhusten ja lainrikkojien osallisuudesta, oikeuksista ja velvollisuuksista, Tampereen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print,
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 09.10.2024
Ajoitus
12.12.2024 - 13.03.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettaja
- Minna Laitila
- Tiina Hautamäki
Opiskelijaryhmät
-
YSOS24Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sitä, miten kansalaisten elämäntilanteet ja sosiaalipoliittinen järjestelmä liittyvät yhteen edistäen hyvinvointia ja myös syrjäytymistä. Opiskelija kriittisesti pohtii asiakkaan osallisuutta ja asemaa sosiaalipalveluissa sekä arvioida niitä merkityksiä, joita asiakkaiden erilaisiin asemiin liittyy. Digitalisaation mahdollisuuksien jäsentäminen osana asiakasprosesseja. Opiskelija analysoi yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia vaikutuksia kansalaisiin.
Sisältö
Ihmisten elämänvaiheet ja -tilanteet sekä sosiaalipolitiikan rooli niissä.
Sosiaalipolitiikan kontrolliulottuvuus ja se millaisia erilaisia asemia asiakkaille annetaan ja millaisia velvoitteita heille annetaan.
Digitalisaatio ja asiakasprosessit.
Yhteiskunnallisten ja globaalien muutosten vaikutuksia kansalaisiin ja asiakkaisiin.
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta (esim.)
Kantola, A., Aaltonen, S., Haikkola, L., Junnilainen, L., Luhtakallio, E., Patana, P., Timonen, J., & Tuominen, P. (2022). Kahdeksan kuplan Suomi: Yhteiskunnan muutosten syvät tarinat. Gaudeamus.
Meriluoto, T. (2018). Making Experts-by-experience, Governmental Ethnography of Participatory Iniatives in Finnish Social Welfare Organisations. JYU Dissertations. Jyväskylä. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/60096/978-951-39-7603-3_vaitos24112018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Nummela, T. (2011). Asiakkaan asema ja oikeuksien toteutuminen aikuissosiaalityössä. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Social Sciences No 17. University of Eastern Finland. http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-0365-5/urn_isbn_978-952-61-0365-5.pdf
Raitakari, S. (2006). Neuvottelut ja merkinnät minuuksista - vuorovaikutuksellisuus ja retorisuus nuorten tukiasumisyksikön palavereissa ja tukisuunnitelmissa. Acta Universitatis Tamperensis; 1183, Tampereen yliopisto, Tampere. https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/67648/951-44-6753-1.pdf?sequence=1
Törrönen, M., Hänninen, K., Jouttimäki, P., Lehto-Lunden, T., Salovaara, P. & Veistilä, M. (toim.) (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus.
Valkama, K. (2012). Asiakkuuden dilemma - Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Vasa: Acta Wasaensia 267, Sosiaali- ja terveyshallintotiede 7. http://www.uva.fi/fi/research/publications/orders/database/?julkaisu=693
Valokivi, H. (2008). Kansalainen asiakkaana. Tutkimus vanhusten ja lainrikkojien osallisuudesta, oikeuksista ja velvollisuuksista, Tampereen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print,
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäiset ja ryhmätehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = noin 135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa kansalaisten ja sosiaalipoliittisten järjestelmien välisiä yhteyksiä ja asiakkaan asemaa sosiaalipalveluissa. Opiskelija tunnistaa digitalisaation, yhteiskunnallisten ja globaalien muutosten vaikutuksia kansalaisiin ja asiakkaisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa kansalaisten ja sosiaalipoliittisten järjestelmien välisiä yhteyksiä ja selittää sitä, miten asiakkaiden erilaiset nimikkeet vaikuttavat palveluiden tuottamiseen ja asiakkuuteen. Opiskelija selittää digitalisaation, yhteiskunnallisten ja globaalien muutosten vaikutuksia kansalaisiin ja asiakkaisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kuvaa analyyttisesti ja kriittisesti kansalaisten ja sosiaalipoliittisten järjestelmien välisiä yhteyksiä ja arvioi analyyttisesti sitä, miten asiakkaiden erilaiset nimikkeet vaikuttavat palveluiden tuottamiseen ja asiakkuuteen. Opiskelija selittää ja perustelee digitalisaation, yhteiskunnallisten ja globaalien muutosten vaikutuksia kansalaisiin ja asiakkaisiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 1-5
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aikaisempia opintojaksoja.