Siirry suoraan sisältöön

Osallisuus, kansalaisuus ja asiakkaan asema (5 op)

Toteutuksen tunnus: BH00DR01-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 09.10.2024

Ajoitus

12.12.2024 - 13.03.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala

Opettaja

  • Minna Laitila
  • Tiina Hautamäki

Opiskelijaryhmät

  • YSOS24
    Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää ja arvioida sitä, miten kansalaisten elämäntilanteet ja sosiaalipoliittinen järjestelmä liittyvät yhteen edistäen hyvinvointia ja myös syrjäytymistä. Opiskelija kriittisesti pohtii asiakkaan osallisuutta ja asemaa sosiaalipalveluissa sekä arvioida niitä merkityksiä, joita asiakkaiden erilaisiin asemiin liittyy. Digitalisaation mahdollisuuksien jäsentäminen osana asiakasprosesseja. Opiskelija analysoi yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia vaikutuksia kansalaisiin.

Sisältö

Ihmisten elämänvaiheet ja -tilanteet sekä sosiaalipolitiikan rooli niissä.
Sosiaalipolitiikan kontrolliulottuvuus ja se millaisia erilaisia asemia asiakkaille annetaan ja millaisia velvoitteita heille annetaan.
Digitalisaatio ja asiakasprosessit.
Yhteiskunnallisten ja globaalien muutosten vaikutuksia kansalaisiin ja asiakkaisiin.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta (esim.)

Kantola, A., Aaltonen, S., Haikkola, L., Junnilainen, L., Luhtakallio, E., Patana, P., Timonen, J., & Tuominen, P. (2022). Kahdeksan kuplan Suomi: Yhteiskunnan muutosten syvät tarinat. Gaudeamus.

Meriluoto, T. (2018). Making Experts-by-experience, Governmental Ethnography of Participatory Iniatives in Finnish Social Welfare Organisations. JYU Dissertations. Jyväskylä. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/60096/978-951-39-7603-3_vaitos24112018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nummela, T. (2011). Asiakkaan asema ja oikeuksien toteutuminen aikuissosiaalityössä. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Social Sciences No 17. University of Eastern Finland. http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-0365-5/urn_isbn_978-952-61-0365-5.pdf

Raitakari, S. (2006). Neuvottelut ja merkinnät minuuksista - vuorovaikutuksellisuus ja retorisuus nuorten tukiasumisyksikön palavereissa ja tukisuunnitelmissa. Acta Universitatis Tamperensis; 1183, Tampereen yliopisto, Tampere. https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/67648/951-44-6753-1.pdf?sequence=1

Törrönen, M., Hänninen, K., Jouttimäki, P., Lehto-Lunden, T., Salovaara, P. & Veistilä, M. (toim.) (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus.

Valkama, K. (2012). Asiakkuuden dilemma - Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Vasa: Acta Wasaensia 267, Sosiaali- ja terveyshallintotiede 7. http://www.uva.fi/fi/research/publications/orders/database/?julkaisu=693

Valokivi, H. (2008). Kansalainen asiakkaana. Tutkimus vanhusten ja lainrikkojien osallisuudesta, oikeuksista ja velvollisuuksista, Tampereen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print,

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäiset ja ryhmätehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = noin 135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa kansalaisten ja sosiaalipoliittisten järjestelmien välisiä yhteyksiä ja asiakkaan asemaa sosiaalipalveluissa. Opiskelija tunnistaa digitalisaation, yhteiskunnallisten ja globaalien muutosten vaikutuksia kansalaisiin ja asiakkaisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa kansalaisten ja sosiaalipoliittisten järjestelmien välisiä yhteyksiä ja selittää sitä, miten asiakkaiden erilaiset nimikkeet vaikuttavat palveluiden tuottamiseen ja asiakkuuteen. Opiskelija selittää digitalisaation, yhteiskunnallisten ja globaalien muutosten vaikutuksia kansalaisiin ja asiakkaisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kuvaa analyyttisesti ja kriittisesti kansalaisten ja sosiaalipoliittisten järjestelmien välisiä yhteyksiä ja arvioi analyyttisesti sitä, miten asiakkaiden erilaiset nimikkeet vaikuttavat palveluiden tuottamiseen ja asiakkuuteen. Opiskelija selittää ja perustelee digitalisaation, yhteiskunnallisten ja globaalien muutosten vaikutuksia kansalaisiin ja asiakkaisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 1-5

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aikaisempia opintojaksoja.