Ikääntyvien asiakasohjaus ja palvelujen kehittäminenLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: BJ00CT91
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee palvelu- ja asiakasohjauksen ympäristöt ja osaa nimetä ohjauksen menetelmiä ja toimintatapoja. Opiskelija osaa hyödyntää RAI-arviointia johtamisen välineenä sekä osaa tukea ja edistää esimiestyön näkökulmasta RAI-arvioinnin onnistumista. Opiskelija ymmärtää ikääntyneen ihmisen palvelujen tarpeen monimuotoisuuden ja osaa tarkastella palvelujen tarvetta moniammatillisesti ja laaja-alaisesti. Opiskelija osaa kehittää palveluja uusinta tutkimusnäyttöä hyödyntäen ja perustelee valitsemansa menetelmät asianmukaisesti. Opiskelija on perehtynyt palvelumuotoilun teoriaan ja soveltamismuotoihin.
Sisältö
• Ikääntyneiden palvelu- ja asiakasohjaukset menetelmät ja tavoitteet
• Palvelujen tarpeen arviointi
• RAI-järjestelmä palvelutarpeen arvioinnissa ja asiakasohjauksessa sekä toiminnan kehittämisen ja johtamisen välineenä
• Palvelumuotoilu
Esitietovaatimukset
Ei vaadittavia aikaisempia opintoja
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee palvelu- ja asiakasohjauksen ympäristöt ja osaa nimetä joitakin ohjauksen toimintatapoja. Opiskelija on perehtynyt RAI-arviointiin ja tuntee RAI-arviointijärjestelmän ja systemaattisen toimintakyvyn ja palvelutarpeiden arvioinnin perusteet. Opiskelija ymmärtää ikääntyneen ihmisen palvelujen tarpeen monimuotoisuuden ja osaa tarkastella palvelujen tarvetta. Opiskelija osaa kehittää palveluja ja perustelee valitsemansa menetelmät asianmukaisesti. Opiskelija on perehtynyt palvelumuotoilun teoriaan ja soveltamismuotoihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee palvelu- ja asiakasohjauksen ympäristöt ja osaa nimetä ohjauksen menetelmiä ja toimintatapoja. Opiskelija osaa hyödyntää RAI-arviointi- ja vertailutietoa johtamisen välineenä sekä toiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa esimiehenä tukea luotettavien RAI-arviointien toteutumista. Opiskelija osaa tukea RAI-arviointitiedon hyödyntämistä palveluiden suunnittelussa. Opiskelija ymmärtää ikääntyneen ihmisen palvelujen tarpeen monimuotoisuuden ja osaa tarkastella palvelujen tarvetta laaja-alaisesti. Opiskelija osaa kehittää palveluja uusinta tutkimusnäyttöä hyödyntäen ja perustelee valitsemansa menetelmät asianmukaisesti. Opiskelija on perehtynyt palvelumuotoilun teoriaan ja soveltamismuotoihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee palvelu- ja asiakasohjauksen ympäristöt ja osaa nimetä monipuolisesti ohjauksen menetelmiä ja toimintatapoja sekä valita perustellusti eri tilanteisiin sopivia menetelmiä. Opiskelija osaa monipuolisesti ja perustellusti hyödyntää RAI-arviointi ja -vertailutietoa johtamisessa ja toiminnan kehittämisessä sekä osaa esimiehenä tukea laadukkaiden RAI-arviointien toteutumista sekä henkilöstön RAI-osaamisen kehittämistä eri toimintaympäristöissä.
Opiskelija ymmärtää ikääntyneen ihmisen palvelujen tarpeen monimuotoisuuden ja osaa tarkastella palvelujen tarvetta laaja-alaisesti ja kriittisesti. Opiskelija osaa kehittää palveluja uusinta kansainvälistä tutkimusnäyttöä hyödyntäen ja perustelee valitsemansa menetelmät asianmukaisesti. Opiskelija on perehtynyt palvelumuotoilun teoriaan ja soveltamismuotoihin.