Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija: YIKA23
Tunnus: YIKA23
Sosionomi (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Geronomi (ylempi AMK)
Kuvaus
Tutkinto tuottaa vanhustyön ja ikääntymisen asiantuntijoita, jotka tunnistavat ikääntymiseen liittyviä yhteiskunnallisia erityiskysymyksiä, osaavat edistää laaja-alaisesti ikääntyvien hyvinvointia, toimintakykyä ja aivoterveyttä sekä kehittää ja johtaa ikääntyneille suunnattuja laadukkaita palveluita. Koulutus antaa valmiudet suunnitella ja kehittää ikäystävällistä yhteiskuntaa. Koulutus tukee ikääntyvän yhteiskunnan kestävää kehitystä tukemalla ikääntyneiden aktiivista osallisuutta ja terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitoa. Tutkinto tuottaa ylemmän korkeakoulututkinnon kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään.
Opiskelun aikana opiskelija perehtyy monialaisesti ikääntyvän yhteiskunnan erityiskysymyksiin, ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden tukemiseen sekä vanhuspalveluissa tarvittavaan johtamisosaamiseen. Vapaavalintaisten opintojen sekä opinnäytetyön kautta opiskelija voi valita opinnoilleen haluamiaan erityispainotuksia. Ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa korostuu käytännön ja teorian välinen vuorovaikutus. Koulutuksen tuottamaa osaamista voidaan hyödyntää kaikilla sektoreilla, joissa sosiaali- ja terveysalan ammattilainen kohtaa ikääntyviä ihmisiä.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat tulevat työelämästä, mikä mahdollistaa jatkuvan vuoropuhelun ja työelämälähtöisen kehittämisen. Kehittämistyötä toteutetaan myös SeAMK:n yksiköiden yhteistyönä ja valtakunnallisissa ja kansainvälisissä verkostofoorumeissa.
Osaamistavoitteet
Tutkinto tuottaa vanhustyön ja ikääntymisen asiantuntijoita, jotka tunnistavat ikääntymiseen liittyviä yhteiskunnallisia erityiskysymyksiä, osaavat edistää laaja-alaisesti ikääntyvien hyvinvointia, toimintakykyä ja aivoterveyttä sekä kehittää ja johtaa ikääntyneille suunnattuja laadukkaita palveluita. Koulutus antaa valmiudet suunnitella ja kehittää ikäystävällistä yhteiskuntaa. Koulutus tukee ikääntyvän yhteiskunnan kestävää kehitystä tukemalla ikääntyneiden aktiivista osallisuutta ja terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitoa.
Vapaavalintaisten opintojen kautta opiskelija voi suunnata osaamistaan esimerkiksi johtamiseen ja esimiestyöhön tai johonkin valitsemaansa ikääntymisen erityiskysymykseen. Opinnäytetyön kautta opiskelija voi suunnata opintojaan nykyisen tai tavoitteena olevan tulevan työn mukaisesti.
Opinnäytetyöprosessi käynnistyy ensimmäisen lukukauden aikana. Tutkintoon sisältyvät opintojaksot integroidaan tukemaan opinnäytetyöprosessin etenemistä koko koulutuksen ajan.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 5. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YIKA23-1001 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
50 | ||||||||||||||||
YIKA23-1002 |
Ikääntyvä yhteiskunta
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||
BJ00CT84 | Ikääntymisen erilaisuus ja vanhuuden monet kasvot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
BJ00DK67 | Ikäystävällisen yhteiskunnan kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
BJ00CT86 | Vanhustyön lainsäädäntö ja etiikka | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
YIKA23-1003 |
Ikääntyvän ihmisen hyvinvoinnin tukeminen
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||
BJ00DK64 | Fyysisen ja kognitiivisen toimintakyvyn edistäminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
BJ00CT88 | Ikääntyvien sosiaalinen osallisuus ja mielen hyvinvointi | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
BJ00DK65 | Hyvät käytännöt ikääntyneiden kuntoutumisen ja aktiivisen arjen edistämisessä | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
YIKA23-1004 |
Johtaminen ja esimiestyö vanhustyön toimintaympäristöissä
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||
BJ00DK69 | Vanhustyön johtamisen erityispiirteet eri toimintaympäristöissä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
BJ00CT91 | Ikääntyvien asiakasohjaus ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
BJ00CT92 | Työyhteisöjen ja työhyvinvoinnin dialoginen johtaminen ja kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
BJ00CT93 | Tutkimusmenetelmät ja tiedolla johtaminen | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||
YIKA23-1005 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
BJ00DK70 | Opinnäytetyön suunnitelma | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||
BJ00DK71 | Opinnäytetyön toteutus | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||
BJ00DK72 | Opinnäytetyön raportointi | 15 | 15 | 15 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
YIKA23-1006 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||||
KG00CS02 | Työterveyden kehittäminen ja johtaminen | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 1.3 | 1.3 | |||||||
BG00DL50 | Kansainvälinen yhteistyö sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||||
BG00CT63 | Asiantuntijuuden ja osaamisen johtaminen | 5 | ||||||||||||||||
5E00DL17 | Tulevaisuuden lähijohtajuus | 5 | ||||||||||||||||
BH00BS29 | Sosiaalipalveluiden ammattilaiset ja asiakkaat | 5 | ||||||||||||||||
BI00CL65 | Kliinisen näyttöön perustuvan hoitotyön kehittäminen | 5 | ||||||||||||||||
XX00DT89 | Liikunta ja sydänkuntoutus | 5 | ||||||||||||||||
YIKA23-1007 |
Valinta YAMK-tason vapaasti valittavista opinnoista
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||
Yhteensä | 90 | 42.5 | 42.5 | 20 | 22.5 | 27.5 | 15 | 10.1 | 10.1 | 7.5 | 7.5 | 7.5 | 13.8 | 13.8 | 5 | 5 | 5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
yamk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (YAMK), 2022
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (YAMK), 2022, Arene
1. Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Ikääntymisen erilaisuus ja vanhuuden monet kasvot |
Ikäystävällisen yhteiskunnan kehittäminen |
Vanhustyön lainsäädäntö ja etiikka |
Fyysisen ja kognitiivisen toimintakyvyn edistäminen |
Ikääntyvien sosiaalinen osallisuus ja mielen hyvinvointi |
Hyvät käytännöt ikääntyneiden kuntoutumisen ja aktiivisen arjen edistämisessä |
Vanhustyön johtamisen erityispiirteet eri toimintaympäristöissä |
Ikääntyvien asiakasohjaus ja palvelujen kehittäminen |
Työyhteisöjen ja työhyvinvoinnin dialoginen johtaminen ja kehittäminen |
Tutkimusmenetelmät ja tiedolla johtaminen |
Opinnäytetyön suunnitelma |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
Kansainvälinen yhteistyö sosiaali- ja terveysalalla |
Asiantuntijuuden ja osaamisen johtaminen |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
2. Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää |
Vanhustyön johtamisen erityispiirteet eri toimintaympäristöissä |
Ikääntyvien asiakasohjaus ja palvelujen kehittäminen |
Työyhteisöjen ja työhyvinvoinnin dialoginen johtaminen ja kehittäminen |
Tutkimusmenetelmät ja tiedolla johtaminen |
Työterveyden kehittäminen ja johtaminen |
Kansainvälinen yhteistyö sosiaali- ja terveysalalla |
Asiantuntijuuden ja osaamisen johtaminen |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
Sosiaalipalveluiden ammattilaiset ja asiakkaat |
3. Eettisyys
Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden. |
Ikääntymisen erilaisuus ja vanhuuden monet kasvot |
Ikäystävällisen yhteiskunnan kehittäminen |
Vanhustyön lainsäädäntö ja etiikka |
Fyysisen ja kognitiivisen toimintakyvyn edistäminen |
Ikääntyvien sosiaalinen osallisuus ja mielen hyvinvointi |
Hyvät käytännöt ikääntyneiden kuntoutumisen ja aktiivisen arjen edistämisessä |
Vanhustyön johtamisen erityispiirteet eri toimintaympäristöissä |
Ikääntyvien asiakasohjaus ja palvelujen kehittäminen |
Työyhteisöjen ja työhyvinvoinnin dialoginen johtaminen ja kehittäminen |
Tutkimusmenetelmät ja tiedolla johtaminen |
Opinnäytetyön suunnitelma |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
Työterveyden kehittäminen ja johtaminen |
Asiantuntijuuden ja osaamisen johtaminen |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
Sosiaalipalveluiden ammattilaiset ja asiakkaat |
4. Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä |
Ikäystävällisen yhteiskunnan kehittäminen |
Vanhustyön lainsäädäntö ja etiikka |
Fyysisen ja kognitiivisen toimintakyvyn edistäminen |
Ikääntyvien sosiaalinen osallisuus ja mielen hyvinvointi |
Hyvät käytännöt ikääntyneiden kuntoutumisen ja aktiivisen arjen edistämisessä |
Vanhustyön johtamisen erityispiirteet eri toimintaympäristöissä |
Ikääntyvien asiakasohjaus ja palvelujen kehittäminen |
Tutkimusmenetelmät ja tiedolla johtaminen |
Työterveyden kehittäminen ja johtaminen |
5. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa |
Ikääntymisen erilaisuus ja vanhuuden monet kasvot |
Tutkimusmenetelmät ja tiedolla johtaminen |
Kansainvälinen yhteistyö sosiaali- ja terveysalalla |
6. Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä |
Ikääntymisen erilaisuus ja vanhuuden monet kasvot |
Ikäystävällisen yhteiskunnan kehittäminen |
Fyysisen ja kognitiivisen toimintakyvyn edistäminen |
Ikääntyvien sosiaalinen osallisuus ja mielen hyvinvointi |
Hyvät käytännöt ikääntyneiden kuntoutumisen ja aktiivisen arjen edistämisessä |
Ikääntyvien asiakasohjaus ja palvelujen kehittäminen |
Työyhteisöjen ja työhyvinvoinnin dialoginen johtaminen ja kehittäminen |
Tutkimusmenetelmät ja tiedolla johtaminen |
Opinnäytetyön suunnitelma |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
Työterveyden kehittäminen ja johtaminen |
Asiantuntijuuden ja osaamisen johtaminen |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
7. Yrittäjyysosaaminen
• edistää yrittäjämäistä toimintaa työyhteisössään |
Ikäystävällisen yhteiskunnan kehittäminen |
Vanhustyön johtamisen erityispiirteet eri toimintaympäristöissä |
Luokittelemattomat |
Kliinisen näyttöön perustuvan hoitotyön kehittäminen |
Liikunta ja sydänkuntoutus |