Hyvät käytännöt ikääntyneiden kuntoutumisen ja aktiivisen arjen edistämisessäLaajuus (5 op)
Tunnus: BJ00DK65
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee näyttöön perustuvia kuntoutumista edistäviä ja aktiivisen arjen tukemisen menetelmiä. Opiskelija huomioi ikääntyneiden yksilöllisuuden sekä tarpeet, toiveet ja voimavarat arkea tukevien toimintojen suunnittelussa. Opiskelija on perehtynyt muistisairaan ihmisen hoitoon ja kuntoutumista edistäviin käytäntöihin ihmiskeskeisyyden ja hyvän hoidon periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa psykofyysisiä ja -sosiaalisia menetelmiä ikääntyneiden hyvinvoinnin tukemiseksi. Opiskelija jäsentää teknologioiden ja digitaalisten ratkaisujen käyttöönoton prosessin ja osaa perustella siinä kriittisten tekijöiden merkityksen käyttöönoton onnistumiselle. Opiskelija osaa soveltaa hyvinvointiteknologiaa ja digitaalisia palveluita kuntoutumisen edistämisen ja aktiivisen arjen tukena.
Sisältö
• Ikääntyneiden kuntoutumisen edistäminen
• Yksilöllinen aktiivisen arjen tukeminen
• Muistisairaan ihmisen hyvä hoito ja kuntoutumisen edistäminen
• Psykofyysiset- ja sosiaaliset menetelmät
• Hyvinvointiteknologian käyttöönotto
• Hyvinvointiteknologian ja digitaalisten palveluiden mahdollisuudet kuntoutumisen edistämisen ja aktiivisen arjen tukena
Esitietovaatimukset
Ei vaadittavia aikaisempia opintoja
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä oleellisia ikääntyneiden kuntoutumisen edistämiseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä sekä ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa. Opiskelija osoittaa puheessaan ymmärrystä liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutumisen edistämiseen, psykofyysisiin ja sosiaalisiin menetelmiin sekä aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan ja sen käyttöönottoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa nimetä monipuolisesti ikääntyneiden kuntoutumisen edistämiseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä, ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa ja esittää aktiivisesti kehittämisideoita. Opiskelija osoittaa puheessaan ymmärrystä liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutumisen edistämiseen, psykofyysisiin ja sosiaalisiin menetelmiin sekä aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan ja sen käyttöönottoon sekä tarkastelee niitä kriittisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa nimetä monipuolisesti ikääntyneiden kuntoutumisen edistämiseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä, ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa, esittää aktiivisesti kehittämisideoita ja osoittaa kriittistä pohdintaa. Opiskelija tuo esiin luovia ja perusteltuja ratkaisuja liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutumisen edistämiseen, psykofyysisiin ja sosiaalisiin menetelmiin sekä aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan ja sen käyttöönottoon, tarkastelee niitä kriittisesti ja osoittaa taitoa soveltaa teknologisia ratkaisuja ikääntyneiden kuntoutumisen ja aktiivisen arjen edistämiseen.
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Opettaja
- Katri Turunen
- Merja Hoffrén-Mikkola
Opiskelijaryhmät
-
YIKA23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Tavoitteet
Opiskelija tuntee näyttöön perustuvia kuntoutumista edistäviä ja aktiivisen arjen tukemisen menetelmiä. Opiskelija huomioi ikääntyneiden yksilöllisuuden sekä tarpeet, toiveet ja voimavarat arkea tukevien toimintojen suunnittelussa. Opiskelija on perehtynyt muistisairaan ihmisen hoitoon ja kuntoutumista edistäviin käytäntöihin ihmiskeskeisyyden ja hyvän hoidon periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa psykofyysisiä ja -sosiaalisia menetelmiä ikääntyneiden hyvinvoinnin tukemiseksi. Opiskelija jäsentää teknologioiden ja digitaalisten ratkaisujen käyttöönoton prosessin ja osaa perustella siinä kriittisten tekijöiden merkityksen käyttöönoton onnistumiselle. Opiskelija osaa soveltaa hyvinvointiteknologiaa ja digitaalisia palveluita kuntoutumisen edistämisen ja aktiivisen arjen tukena.
Sisältö
• Ikääntyneiden kuntoutumisen edistäminen
• Yksilöllinen aktiivisen arjen tukeminen
• Muistisairaan ihmisen hyvä hoito ja kuntoutumisen edistäminen
• Psykofyysiset- ja sosiaaliset menetelmät
• Hyvinvointiteknologian käyttöönotto
• Hyvinvointiteknologian ja digitaalisten palveluiden mahdollisuudet kuntoutumisen edistämisen ja aktiivisen arjen tukena
Oppimateriaalit
1. Kulmala (toim.). 2019. Hyvä vanhuus: menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen.
2. Autti-Rämö ym. 2022. Kuntoutuminen. Saatavana Duodecimin Oppiportista.
3. Erkinjuntti ym. 2015. Muistisairaudet. Saatavana Duodecimin Oppiportista.
4. Tilvis, Pitkälä, Strandberg, Sulkava & Viitanen. 2016. Geriatria. Duodecim. Helsinki. Osat VI Geriatrinen preventio ja VII Kuntoutus.
Opetusmenetelmät
Luennot, käytännön harjoitukset, simulaatiot ja seminaari lähiopetuksena. Ryhmätyöskentely verkossa. Itsenäinen opiskelu ja suullisten ja kirjallisten oppimistehtävien tekeminen (suoritettavissa osittain täysin itsenäisesti ajasta ja paikasta riippumattomasti Moodlessa).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisia työelämälähtöisiä tehtäviä.
Kansainvälisyys
Englanninkieliset kirjalliset ja visuaaliset materiaalit ovat mahdollisia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h, joka koostuu kahden lähipäivän kontaktiopetuksesta, ryhmätyöskentelystä, itsenäisestä opiskelusta ja oppimistehtävistä osittain verkko-opintoina.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä oleellisia ikääntyneiden kuntoutumisen edistämiseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä sekä ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa. Opiskelija osoittaa puheessaan ymmärrystä liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutumisen edistämiseen, psykofyysisiin ja sosiaalisiin menetelmiin sekä aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan ja sen käyttöönottoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa nimetä monipuolisesti ikääntyneiden kuntoutumisen edistämiseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä, ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa ja esittää aktiivisesti kehittämisideoita. Opiskelija osoittaa puheessaan ymmärrystä liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutumisen edistämiseen, psykofyysisiin ja sosiaalisiin menetelmiin sekä aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan ja sen käyttöönottoon sekä tarkastelee niitä kriittisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa nimetä monipuolisesti ikääntyneiden kuntoutumisen edistämiseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä, ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa, esittää aktiivisesti kehittämisideoita ja osoittaa kriittistä pohdintaa. Opiskelija tuo esiin luovia ja perusteltuja ratkaisuja liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutumisen edistämiseen, psykofyysisiin ja sosiaalisiin menetelmiin sekä aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan ja sen käyttöönottoon, tarkastelee niitä kriittisesti ja osoittaa taitoa soveltaa teknologisia ratkaisuja ikääntyneiden kuntoutumisen ja aktiivisen arjen edistämiseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointiasteikko on esitelty opetussuunnitelmassa. Oppimistehtävät ja oppimispäiväkirja.
Esitietovaatimukset
Ei vaadittavia aikaisempia opintoja