Siirry suoraan sisältöön

Hyvät käytännöt ikääntyneiden kuntoutumisen ja aktiivisen arjen edistämisessäLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: BJ00DK65

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee näyttöön perustuvia kuntoutumista edistäviä ja aktiivisen arjen tukemisen menetelmiä. Opiskelija huomioi ikääntyneiden yksilöllisuuden sekä tarpeet, toiveet ja voimavarat arkea tukevien toimintojen suunnittelussa. Opiskelija on perehtynyt muistisairaan ihmisen hoitoon ja kuntoutumista edistäviin käytäntöihin ihmiskeskeisyyden ja hyvän hoidon periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa psykofyysisiä ja -sosiaalisia menetelmiä ikääntyneiden hyvinvoinnin tukemiseksi. Opiskelija jäsentää teknologioiden ja digitaalisten ratkaisujen käyttöönoton prosessin ja osaa perustella siinä kriittisten tekijöiden merkityksen käyttöönoton onnistumiselle. Opiskelija osaa soveltaa hyvinvointiteknologiaa ja digitaalisia palveluita kuntoutumisen edistämisen ja aktiivisen arjen tukena.

Sisältö

• Ikääntyneiden kuntoutumisen edistäminen
• Yksilöllinen aktiivisen arjen tukeminen
• Muistisairaan ihmisen hyvä hoito ja kuntoutumisen edistäminen
• Psykofyysiset- ja sosiaaliset menetelmät
• Hyvinvointiteknologian käyttöönotto
• Hyvinvointiteknologian ja digitaalisten palveluiden mahdollisuudet kuntoutumisen edistämisen ja aktiivisen arjen tukena

Esitietovaatimukset

Ei vaadittavia aikaisempia opintoja

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä oleellisia ikääntyneiden kuntoutumisen edistämiseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä sekä ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa. Opiskelija osoittaa puheessaan ymmärrystä liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutumisen edistämiseen, psykofyysisiin ja sosiaalisiin menetelmiin sekä aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan ja sen käyttöönottoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä monipuolisesti ikääntyneiden kuntoutumisen edistämiseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä, ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa ja esittää aktiivisesti kehittämisideoita. Opiskelija osoittaa puheessaan ymmärrystä liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutumisen edistämiseen, psykofyysisiin ja sosiaalisiin menetelmiin sekä aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan ja sen käyttöönottoon sekä tarkastelee niitä kriittisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa nimetä monipuolisesti ikääntyneiden kuntoutumisen edistämiseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä, ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa, esittää aktiivisesti kehittämisideoita ja osoittaa kriittistä pohdintaa. Opiskelija tuo esiin luovia ja perusteltuja ratkaisuja liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutumisen edistämiseen, psykofyysisiin ja sosiaalisiin menetelmiin sekä aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan ja sen käyttöönottoon, tarkastelee niitä kriittisesti ja osoittaa taitoa soveltaa teknologisia ratkaisuja ikääntyneiden kuntoutumisen ja aktiivisen arjen edistämiseen.

Siirry alkuun