Ikääntyvien asiakasohjaus ja palvelujen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: BJ00CT91-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 05.09.2024
Ajoitus
06.09.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2.5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Opettaja
- Katri Turunen
- Virpi Salo
- Katariina Perttula
Opiskelijaryhmät
-
YIKA23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Tavoitteet
Opiskelija tuntee palvelu- ja asiakasohjauksen ympäristöt ja osaa nimetä ohjauksen menetelmiä ja toimintatapoja. Opiskelija osaa hyödyntää RAI-arviointia johtamisen välineenä sekä osaa tukea ja edistää esimiestyön näkökulmasta RAI-arvioinnin onnistumista. Opiskelija ymmärtää ikääntyneen ihmisen palvelujen tarpeen monimuotoisuuden ja osaa tarkastella palvelujen tarvetta moniammatillisesti ja laaja-alaisesti. Opiskelija osaa kehittää palveluja uusinta tutkimusnäyttöä hyödyntäen ja perustelee valitsemansa menetelmät asianmukaisesti. Opiskelija on perehtynyt palvelumuotoilun teoriaan ja soveltamismuotoihin.
Sisältö
• Ikääntyneiden palvelu- ja asiakasohjaukset menetelmät ja tavoitteet
• Palvelujen tarpeen arviointi
• RAI-järjestelmä palvelutarpeen arvioinnissa ja asiakasohjauksessa sekä toiminnan kehittämisen ja johtamisen välineenä
• Palvelumuotoilu
Oppimateriaalit
THL:n RAI-sivusto.
THL:n sivusto: Keskitetty neuvonta ja asiakasohjaus - THL
Blundo, R. & Simon, J. 2016. Solution-Focused Case Management. New York, New York : Springer Publishing Company
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.
Mönkkönen, K. , Kekoni, T., Pehkonen, A. (2019). Moniammatillinen yhteistyö: vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
Ketola, T. & Alaverdyan, A. 2020. Ihmisiä kohtaamassa: Asiakaslähtöisen palveluohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Soveltuvin osin.
Englanniksi
Opetusmenetelmät
Luennot ja työelämälähtöiset kehittämistehtävät sisältäen itsenäistä opiskelua. Kontaktiopetuksia on mahdollista seurata etänä, mutta seminaari vain kontaktissa kampuksella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 x 5 =135 tuntia, josta kontaktia 19 h ja itsenäistä opiskelua 116 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee palvelu- ja asiakasohjauksen ympäristöt ja osaa nimetä joitakin ohjauksen toimintatapoja. Opiskelija on perehtynyt RAI-arviointiin ja tuntee RAI-arviointijärjestelmän ja systemaattisen toimintakyvyn ja palvelutarpeiden arvioinnin perusteet. Opiskelija ymmärtää ikääntyneen ihmisen palvelujen tarpeen monimuotoisuuden ja osaa tarkastella palvelujen tarvetta. Opiskelija osaa kehittää palveluja ja perustelee valitsemansa menetelmät asianmukaisesti. Opiskelija on perehtynyt palvelumuotoilun teoriaan ja soveltamismuotoihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee palvelu- ja asiakasohjauksen ympäristöt ja osaa nimetä ohjauksen menetelmiä ja toimintatapoja. Opiskelija osaa hyödyntää RAI-arviointi- ja vertailutietoa johtamisen välineenä sekä toiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa esimiehenä tukea luotettavien RAI-arviointien toteutumista. Opiskelija osaa tukea RAI-arviointitiedon hyödyntämistä palveluiden suunnittelussa. Opiskelija ymmärtää ikääntyneen ihmisen palvelujen tarpeen monimuotoisuuden ja osaa tarkastella palvelujen tarvetta laaja-alaisesti. Opiskelija osaa kehittää palveluja uusinta tutkimusnäyttöä hyödyntäen ja perustelee valitsemansa menetelmät asianmukaisesti. Opiskelija on perehtynyt palvelumuotoilun teoriaan ja soveltamismuotoihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee palvelu- ja asiakasohjauksen ympäristöt ja osaa nimetä monipuolisesti ohjauksen menetelmiä ja toimintatapoja sekä valita perustellusti eri tilanteisiin sopivia menetelmiä. Opiskelija osaa monipuolisesti ja perustellusti hyödyntää RAI-arviointi ja -vertailutietoa johtamisessa ja toiminnan kehittämisessä sekä osaa esimiehenä tukea laadukkaiden RAI-arviointien toteutumista sekä henkilöstön RAI-osaamisen kehittämistä eri toimintaympäristöissä.
Opiskelija ymmärtää ikääntyneen ihmisen palvelujen tarpeen monimuotoisuuden ja osaa tarkastella palvelujen tarvetta laaja-alaisesti ja kriittisesti. Opiskelija osaa kehittää palveluja uusinta kansainvälistä tutkimusnäyttöä hyödyntäen ja perustelee valitsemansa menetelmät asianmukaisesti. Opiskelija on perehtynyt palvelumuotoilun teoriaan ja soveltamismuotoihin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin.
Esitietovaatimukset
Ei vaadittavia aikaisempia opintoja