Siirry suoraan sisältöön

Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen

Tutkinto:
Tekniikan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen

Laajuus:
60 op

Tutkinto-ohjelman nimi

Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen

Suuntautumisvaihtoehdot

Vuonna 2022 alkavassa koulutuksessa järjestetään ainoastaan suuntautumisvaihtoehto - Talonrakennustekniikka, tuotanto. Rakennesuunnittelun suuntautumisvaihtoehtoa ei järjestetä.

Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus

Insinööri (ylempi AMK) Master of Engineering

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto on työelämälähtöinen tutkinto. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa julkisiin virkoihin saman kelpoisuuden kuin ylempi korkeakoulututkinto.

Tutkinnon taso

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto on toisen syklin master-tason tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 7.

Valintaperusteet ja erityiset pääsyvaatimukset

Löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku.

Tutkintovaatimukset ja -säännökset

Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.

Tutkintosääntö ja arviointiasteikot

Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.

Opintojen rakenne

Rakennustuotannon painopistealueina ovat rakennusprojektin ohjaus, rakennusalan liiketoimintaosaaminen, rakennuttaminen, korjausrakentaminen ja tietomallinnus.

Tutkinto-ohjelman koulutuksen sisältö

Rakentamisen tutkinto-ohjelma on suunnattu rakennusalaan yrityksissä ja organisaatioissa toimiville insinööreille, jotka haluavat kehittää osaamistaan ja tähtäävät urallaan eteenpäin. Tutkinto-ohjelman tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on mm. laaja ja syvällinen osaaminen sekä tarvittavat teoreettiset tiedot toimia työelämän kehittäjänä vaativissa asiantuntija- ja johtotehtävissä.

Pedagoginen toimintamalli ja oppimisympäristö

Sosiokonstruktivismi.

Ahot-menettelyt

Tutkinto-ohjelman AHOt-toimijat ovat koulutusohjelmapäällikkö sekä tarvittaessa kyseisen opintojakson opettaja. Heidän tehtävänään on informoida opiskelijaa tunnistamis- ja tunnustamisprosessissa, käydä hops-keskustelu sekä ohjata opiskelijaa osaamisen näyttämiseen. AHOT-menettelyn piiriin eivät kuulu projektiopinnot ja opinnäytetyö.

Arviointi määräytyy opintojaksokohtaisesti ao. määrittelemällä tavalla. arviointimenetelmät ovat tentti (kirjallinen tai suullinen), harjoitustyö, laboratoriotyö, käyttökoe tai muu vastaava. Seinäjoen ammattikorkeakoulun AHOT-ohjeisto löytyy osoitteesta http://intra.seamk.fi/Opiskelu-SeAMKissa/Opiskelu/Opintojen-ohjaus-ja-opot/AHOT-.

AHOT-menettely on tarkemmin esitetty SeAMK:n AHOT-ohjeissa.

Ammatillinen osaamisprofiili

Vaativat esimies- ja asiantuntijatehtävät rakennustuotannossa.

Jatko-opintokelpoisuus

Tutkinto antaa kelpoisuuden tieteellisiin jatko-opintoihin.

Valmistumisen edellytykset

Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.

Opiskelumuoto

Koulutus järjestetään monimuoto-opetuksena, joka mahdollistaa opiskelun työn ohessa. Lähiopetusta on perjantaisin ja lauantaisin keskimäärin 1 -2 kertaa kuukaudessa syyskuusta kesäkuuhun. Osa oppitunneista pidetään myös etäopetuksena.

Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja

Anne-Maria Aho
Sähköposti: anne-maria.aho(a)seamk.fi
Puhelin: 040 830 4173


Petteri Mäkelä
Sähköposti: petteri.makela(a)seamk.fi
Puhelin: 0408302351

Opinto-ohjaaja

Essi Hauta
Sähköposti: essi.hauta(a)seamk.fi
Puhelin 040 830 1262

Opiskelijapalvelut

Puh. 020 124 5055 ja 020 124 5222, opiskelijapalvelut@seamk.fi.

Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen

Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen, Ylempi AMK-tutkinto

Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen, Ylempi AMK-tutkinto

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
  • Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Opettaja
  • Pia-Mari Riihilahti
  • Petteri Mäkelä
  • Pasi Junell
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
  • YTOJ24
    Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • YRAK24
    Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustella tieteellisen ja arkiajattelun erot ja yhtäläisyydet. Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä erilaisia työelämän kehittämisen kohteita ja tarpeita. Opiskelija osaa perustellusti suunnitella ja toteuttaa kehittämisen prosessin tai kokonaisuuden.

Sisältö

- Tieteellisen ajattelun ja arkiajattelun erot ja yhteneväisyydet
- Kriittinen ajattelu ja argumentaatio
- Käytännön toiminnan kriittinen tarkastelu
- Tutkimus- ja kehittämistoiminnan kysymyksenasettelut ja tarveanalyysit
- Tietoteoriat
- Kehittämisen eri tapoja

Oppimateriaalit

Opettajan esittämä materiaali
Hirsjärvi, S., Remes, P., & Sajavaara, P. (2016). Tutki ja kirjoita (myös aiemmat ja myöhemmät painokset)
Kananen, J. (2012). Kehittämistutkimus opinnäytetyönä : kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: Luennot sekä itsenäiset ja ryhmässä tehtävät oppimistehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 40 h kontaktiopetusta ja 90 h itsenäistä opiskelua

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut tehtävät, mutta ei ole syventynyt asiaan tai selvittänyt termejä. Opiskelija on ymmärtänyt vain eri tutkimismenetelmien erot, mutta ei ole osoittanut ymmärtävänsä kunnolla eri tapoja tehdä tutkimusta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut tehtävät hyvin syventyen asiaan ja on selvittänyt terminologiaa. Opiskelija on ymmärtänyt eri tutkimismenetelmien erot, ja on osoittanut ymmärtävänsä eri tapoja tehdä tutkimusta. Opiskelija osaa valita tutkimustavan ja perustella sitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut tehtävät erinomaisesti ymmärtäen asian ja osoittaen hyvää ymmärrystä terminologiasta. Opiskelija ymmärtää eri tutkimusmenetelmät ja osaa soveltaa niitä eri tilanteisiin. Opiskelija osaa valita perustellusti tavan tehdä tutkimusta ja osaa kriittisesti arvioida kokonaisuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät ja aktiivinen osallistuminen työskentelyyn. Arvioinnissa painottuu tutkimussuunnitelman osuus ja sen esittely (seminaari)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä hyväksytysti. Opiskelija ei ole ymmärtänyt eri tutkimismenetelmien merkitystä tai käsittänyt eri tapoja tehdä tutkimusta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut tehtävät, mutta ei ole syventynyt asiaan tai selvittänyt termejä. Opiskelija on ymmärtänyt vain eri tutkimismenetelmien erot, mutta ei ole osittanut ymmärtävänsä kunnolla eri tapoja tehdä tutkimusta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut tehtävät hyvin syventyen asiaan ja on selvittänyt terminologiaa. Opiskelija on ymmärtänyt eri tutkimismenetelmien erot, ja on osoittanut ymmärtävänsä eri tapoja tehdä tutkimusta. Opiskelija osaa valita tutkimustavan ja perustella sitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut tehtävät erinomaisesti ymmärtäen asian ja osoittaen hyvää ymmärrystä terminologiasta. Opiskelija ymmärtää eri tutkimusmenetelmät ja osaa soveltaa niitä eri tilanteisiin. Opiskelija osaa valita perustellusti tavan tehdä tutkimusta ja osaa kriittisesti arvioida kokonaisuutta.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
Opettaja
  • Timo Turunen
Vastuuhenkilö

Elisa Kannasto

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
  • YRAK24
    Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ammattimaisen korjausrakentamisen suunnittelun perusteita.
Opiskelija osaa soveltaa DofTech tietokoneohjelmalla rakennusfysikaalista tarkastelua rakenteille.
Opiskelija osaa soveltaa korjausrakentamiseen kohdistuvia määräyksiä ja ohjeita.
Opiskelija tuntee energiaratkaisujen perusteita korjausrakentamisessa.
Opiskelija pystyy vertaamaa olemassa olevia materiaaleja ja rakenteita uusiin materiaaleihin ja rakenteisiin.
Opiskelija tunnistaa vanhoissa rakennuksissa käytetyt rakenneratkaisuja ja tunnistaa riskirakenteita.
Opiskelija tuntee kosteusvaurioiden purkutyötä, korjaamista ja pölynhallintaa.
Opiskelija tuntee tiivistyskorjaukset ja merkkiainekokeet
Opiskelija tuntee kosteudenmittauksen, tiiviysmittauksen ja lämpökuvauksen
Opiskelija tuntee kuntotutkimussuunnitelman ja raportin laatimisen
Opiskelija tuntee sisäympäristöolosuhteisiin vaikuttavia tekijöitä.

Sisältö

-vanhojen rakennusten rakenneratkaisuihin tutustuminen
-kosteusvaurion vaikutukset rakennukseen
-riskirakenteen tarkastelu DofTech-ohjelmalla
-kuntotutkimussuunnitelman ja raportin laatiminen
-korjausmenetelmiin tutustuminen
-laboratoriomittaukset

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ammattimaisen korjausrakentamisen suunnittelun perusteita.
Opiskelija osaa soveltaa korjausrakentamiseen kohdistuvia määräyksiä ja ohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ammattimaisen korjausrakentamisen suunnittelun perusteita.
Opiskelija osaa soveltaa DofTech tietokoneohjelmalla rakennusfysikaalista tarkastelua rakenteille.
Opiskelija osaa soveltaa korjausrakentamiseen kohdistuvia määräyksiä ja ohjeita.
Opiskelija tuntee energiaratkaisujen perusteita korjausrakentamisessa.
Opiskelija pystyy vertaamaa olemassa olevia materiaaleja ja rakenteita uusiin materiaaleihin ja rakenteisiin.
Opiskelija tunnistaa vanhoissa rakennuksissa käytetyt rakenneratkaisuja ja tunnistaa riskirakenteita.
Opiskelija tuntee kosteusvaurioiden purkutyötä, korjaamista ja pölynhallintaa.
Opiskelija tuntee tiivistyskorjaukset ja merkkiainekokeet
Opiskelija tuntee kosteudenmittauksen, tiiviysmittauksen ja lämpökuvauksen
Opiskelija tuntee kuntotutkimussuunnitelman ja raportin laatimisen
Opiskelija tuntee sisäympäristöolosuhteisiin vaikuttavia tekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ammattimaisen korjausrakentamisen suunnittelun perusteita.
Opiskelija osaa soveltaa DofTech tietokoneohjelmalla rakennusfysikaalista tarkastelua rakenteille.
Opiskelija osaa soveltaa korjausrakentamiseen kohdistuvia määräyksiä ja ohjeita.
Opiskelija tuntee energiaratkaisujen perusteita korjausrakentamisessa.
Opiskelija pystyy vertaamaa olemassa olevia materiaaleja ja rakenteita uusiin materiaaleihin ja rakenteisiin.
Opiskelija tunnistaa vanhoissa rakennuksissa käytetyt rakenneratkaisuja ja tunnistaa riskirakenteita.
Opiskelija tuntee kosteusvaurioiden purkutyötä, korjaamista ja pölynhallintaa.
Opiskelija tuntee tiivistyskorjaukset ja merkkiainekokeet
Opiskelija osaa opintojakson asiat kiitettävästi ja osaa soveltaa niitä käytäntöön myös vaativissa hankkeissa.
Opiskelija tuntee kosteudenmittauksen, tiiviysmittauksen ja lämpökuvauksen
Opiskelija tuntee kuntotutkimussuunnitelman ja raportin laatimisen
Opiskelija tuntee sisäympäristöolosuhteisiin vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija osaa opintojakson asiat kiitettävästi ja osaa soveltaa niitä käytäntöön myös vaativissa hankkeissa

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 18.12.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
Opettaja
  • Petri Koistinen
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
  • YRAK24
    Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija syventää rakenteiden lämpö- ja kosteusteknisen toiminnan tuntemustaan sekä osaa mitoittaa vaativien rakenteiden lämpö- ja kosteusteknisen toiminnan. Opiskelija syventää rakennusten ääniteknisen toiminnan tuntemustaan. Opiskelija osaa mallintaa vaativien rakenteiden rakennusfysikaalista toimintaa atk-sovellusten avulla. Opiskelija osaa käyttää erilaisia mittaustekniikoita ja -välineitä. Opiskelija osaa ohjata rakennusfysikaalisesti vaativien kohteiden suunnittelua.

Sisältö

- Lämpö- ja kosteusvirta 2- ja 3-ulotteisessa tilassa.
- Epästationaaristen tilanteiden tarkastelu.
- Materiaalien kosteuskäyttäytyminen ja kosteuden vaikutus materiaalien ominaisuuksiin.
- Rakennusten akustiikka ja tärinä.
- Rakennusfysikaaliset mittaukset. Atk-sovellukset.

Oppimateriaalit

RakMK soveltuvin osin

RIL 255-2014: Rakennusfysiikka 1, Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry (2014)

Opettajan oma aineisto.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: Luennot ja harjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä 134 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee rakenteiden lämpö- ja kosteusteknisen mitoituksen periaatteet. Opiskelija osaa mallintaa rakenteiden rakennusfysikaalista toimintaa suunnitteluohjelmistojen avulla. Opiskelija osaa käyttää erilaisia mittaustekniikoita ja -välineitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa mitoittaa rakenteiden lämpö- ja kosteusteknisen toiminnan. Opiskelija tietää rakennusten ääniteknisen toiminnan perusteet. Opiskelija osaa mallintaa rakenteiden rakennusfysikaalista toimintaa suunnitteluohjelmistojen avulla. Opiskelija osaa käyttää erilaisia mittaustekniikoita ja -välineitä. Opiskelija osaa ohjata rakennusfysikaalisesti vaativien kohteiden suunnittelua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa mitoittaa vaativien rakenteiden lämpö- ja kosteusteknisen toiminnan. Opiskelija tietää rakennusten ääniteknisen toiminnan. Opiskelija osaa mallintaa vaativien rakenteiden rakennusfysikaalista toimintaa suunnitteluohjelmistojen avulla. Opiskelija hallitsee erilaiset mittaustekniikat ja välineet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Opiskelija osaa ohjata rakennusfysikaalisesti vaativien kohteiden suunnittelua.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti ja harjoitustyö

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

-

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 18.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
Opettaja
  • Mikko Hakanen
  • Elisa Kannasto
  • Tapani Palmunen
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
  • YRAK24
    Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija tuntee rakennusprojektin ohjauksen yleiset periaatteet ja ymmärtää onnistuneen hankkeen edellytykset. Opiskelija osaa laatia ohjaukseen liittyviä keskeisiä tuotantosuunnitelmia.

Sisältö

- Työturvallisuus, työmaan turvallisuussuunnittelun kehittäminen ja turvallisuustason seurantajärjestelmät.
- Laadunohjaus, toimintajärjestelmä, työmaan laatusuunnitelma ja tehtäväsuunnittelu.
- Projektin ajallinen ohjaus sekä aikataulusuunnittelun ja ohjauksen kehittäminen.
- Työmaatöiden yhteensovittaminen sekä osapuolten yhteistyö ja sitoutuminen tavoitteisiin.

Oppimateriaalit

Markkanen, J. 2011. Rakennustyömaan turvallisuussuunnittelu ?Rakennusyrityksen ja rakennusprojektin lakisääteiset ja sopimuksiin perustuvat työsuojelutehtävät ja ?toimenpiteet. Suomen Rakennusmedia Oy.

Ratu KI-6016, Rakennustöiden laatu RTL 2009. Rakennustieto.

Koskenvesa, A. & Sahlstedt, S. 2011. Rakennushankkeen ajallinen suunnittelu ja ohjaus. Rakennustieto Oy.

Muu opettajan ilmoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Etäopetus, aikaan sidottu

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee rakennusprojektin ohjauksen periaatteet ja ymmärtää onnistuneen hankkeen edellytykset.
Opiskelija osaa laatia ohjaukseen liittyviä keskeisiä tuotantosuunnitelmia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa rakennusprojektin ohjauksen periaatteet ja ymmärtää onnistuneen hankkeen edellytykset. Opiskelija osaa laatia ohjaukseen liittyviä keskeisiä tuotantosuunnitelmia ja soveltaa niitä käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa rakennusprojektin ohjauksen periaatteet hyvin ja hallitsee onnistuneen hankkeen edellytykset. Opiskelija osaa laatia ohjaukseen liittyviä keskeisiä tuotantosuunnitelmia ja soveltaa niitä käytännössä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee rakennusprojektin ohjauksen periaatteet ja ymmärtää onnistuneen hankkeen edellytykset.
Opiskelija osaa laatia ohjaukseen liittyviä keskeisiä tuotantosuunnitelmia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa rakennusprojektin ohjauksen periaatteet ja ymmärtää onnistuneen hankkeen edellytykset. Opiskelija osaa laatia ohjaukseen liittyviä keskeisiä tuotantosuunnitelmia ja soveltaa niitä käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa rakennusprojektin ohjauksen periaatteet hyvin ja hallitsee onnistuneen hankkeen edellytykset. Opiskelija osaa laatia ohjaukseen liittyviä keskeisiä tuotantosuunnitelmia ja soveltaa niitä käytännössä.

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

-

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 18.12.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
Opettaja
  • Timo Mantila
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
  • YRAK24
    Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Työ- ja ympäristöturvallisuus rakentamisessa:
Opiskelija tuntee lain ja asetusten edellyttämät rakennuttajan vastuut ja velvoitteet työ- ja ympäristöturvallisuudessa.

Rakentamisprosessiosaaminen:
Opiskelija osaa kiinteistökehityksen ja rakennuttamisen tehtäväkentät. Hän tietää miten kiinteistökehityksen keinoin vaikutetaan kiinteistön arvoon. Opiskelija tuntee kehitysprosessin ja siihen vaikuttavat tekijät. Hän ymmärtää hankekehityksen tavoitteet ja toimintatavat. Opiskelija tietää hankesuunnitteluvaiheen tehtävät ja ymmärtää niiden vaikutukset hankkeen toteumatulokseen. Opiskelija osaa selvittää tarveselvityksessä käyttäjän keskeiset tarpeet ja jalostaa niistä tilaohjelman hankesuunnittelun lähtötiedoiksi. Hän tietää hankevaiheisen suunnittelunohjauksen periaatteet ja kustannusvaikutukset. Opiskelija ymmärtää rakennuttajan yleisimmät haasteet rakennushankkeessa. Opiskelija tuntee asuntokauppa- ja kiinteistölakien vaikutukset rakennuttamisessa.

Sisältö

Maanhankinta ja kaavoitus, kiinteistökehitys, hankekehitys, kaavakehitys, kiinteistön arvonnousu, tarveselvitys, hankesuunnittelu, suunnittelunohjaus, rakennuttajan tehtäväkenttä ja sen haasteet, asuntokauppalaki, maakaari.

Oppimateriaalit

Kankainen, J. 2013. Rakennuttaminen. Rakennustieto Oy.

Talonrakennushankkeen kulku. RT 10-10387.

Rakennusurakan yleiset sopimusehdot. YSE 1998. RT 16-10660.

Liuksiala, A. 2013. Rakennussopimukset. Rakennustieto Oy.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää kiinteistökehityksen ja rakennuttamisen tehtäväkentät pääpiirteissään. Opiskelija tuntee työ- ja ympäristölakien sekä kiinteistö- ja asuntokauppalakien vaikutukset rakennuttamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee lain ja asetusten edellyttämät rakennuttajan vastuut ja velvoitteet työ- ja ympäristöturvallisuudessa. Opiskelija osaa kiinteistökehityksen ja rakennuttamisen tehtäväkentät. Hän tietää miten kiinteistökehityksen keinoin vaikutetaan kiinteistön arvoon. Opiskelija tuntee kehitysprosessin ja siihen vaikuttavat tekijät. Hän ymmärtää hankekehityksen tavoitteet ja toimintatavat. Opiskelija tietää hankesuunnitteluvaiheen tehtävät ja ymmärtää niiden vaikutukset hankkeen toteumatulokseen. Opiskelija osaa selvittää tarveselvityksessä käyttäjän keskeiset tarpeet ja jalostaa niistä tilaohjelman hankesuunnittelun lähtötiedoiksi. Hän tietää hankevaiheisen suunnittelunohjauksen periaatteet ja kustannusvaikutukset. Opiskelija ymmärtää rakennuttajan yleisimmät haasteet rakennushankkeessa. Opiskelija tuntee asuntokauppa- ja kiinteistölakien vaikutukset rakennuttamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee lain ja asetusten edellyttämät rakennuttajan vastuut ja velvoitteet työ- ja ympäristöturvallisuudessa. Opiskelija osaa kiinteistökehityksen ja rakennuttamisen tehtäväkentät. Hän tietää miten kiinteistökehityksen keinoin vaikutetaan kiinteistön arvoon. Opiskelija tuntee kehitysprosessin ja siihen vaikuttavat tekijät. Hän ymmärtää hankekehityksen tavoitteet ja toimintatavat. Opiskelija tietää hankesuunnitteluvaiheen tehtävät ja ymmärtää niiden vaikutukset hankkeen toteumatulokseen. Opiskelija osaa selvittää tarveselvityksessä käyttäjän keskeiset tarpeet ja jalostaa niistä tilaohjelman hankesuunnittelun lähtötiedoiksi. Hän tietää hankevaiheisen suunnittelunohjauksen periaatteet ja kustannusvaikutukset. Opiskelija ymmärtää rakennuttajan yleisimmät haasteet rakennushankkeessa. Opiskelija tuntee asuntokauppa- ja kiinteistölakien vaikutukset rakennuttamisessa. Opiskelija osaa opintojakson asiat kiitettävästi ja osaa soveltaa niitä käytäntöön myös vaativissa hankkeissa.

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

-

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
  • Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
  • Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Tuulia Potka-Soininen
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
  • YTOJ24
    Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • YRAK24
    Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
  • YRKK24R
    Restonomi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YLI23
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
  • YRKK24I
    Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija osaa esittää talousjohtamisen suunnittelun ja toteutuksen vaiheet. Hän osaa käyttää laskentamenetelmiä ja laskentatuloksia talousjohtamisessa. Hän osaa käyttää tunnuslukuja ja niiden tulkintaohjeita yrityksen menestyksen ja arvon arvioinnissa yrityksen ja sen eri sidosryhmien näkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida kokonaisvaltaisen talousjohtamisen keskeisen merkityksen yrityksille ja muille organisaatioille. Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää johdon ohjausjärjestelmien moninaisuuden. Hän osaa soveltaa eri ohjausjärjestelmiä, joilla voi vaikuttaa taloudelliseen ja liiketoiminnalliseen menestymiseen. Opiskelija ymmärtää taloushallinnon merkityksen liiketoiminnan valvonnassa ja liiketoiminnan kehittämisessä. Opintojakson jälkeen opiskelija pystyy hyödyntämään johdon ohjausjärjestelmiä informaatiota erilaisten päätösten tueksi.

Sisältö

Kokonaisvaltainen talousjohtaminen, erilaiset laskentamenetelmät talousjohtamisessa, tilinpäätösanalyysin ja arvonmäärityksen käyttö talousjohtamisessa.
Johdon ohjausjärjestelmäkokonaisuus, suunnittelua (suorituskykymittaristot, elinkaari- ja tavoitekustannuslaskenta) ja valvontaa (toiminto- ja laatukustannuslaskenta) avustavat järjestelmät.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn sekä suorittanut kurssilla annetut tehtävät hyväksytysti. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä ja opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä annetuissa tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin, on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn ja suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla hyvää kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija osaa tunnistaa talousjohtamisen eri osa-alueita ja arvioida niiden merkitystä yksittäiselle yritykselle. Opiskelijalle on muodostunut käsitys eri laskentamenetelmien ja johdon ohjausjärjestelmien käytöstä yrityksen talousjohtamisessa. Hän myös osaa arvioida talousjohtamisen ja johdon ohjausjärjestelmien merkitystä yrityksen johtamisessa. Opiskelija osaa arvioida yksittäisen yrityksen menestymistä tunnuslukujen perusteella. Opiskelija on pystynyt esittämään selkeitä kehittämisratkaisuja omassa kehittämistehtävässään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista kiitettävästi, on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn ja suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kiitettävää kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija osaa tunnistaa talousjohtamisen eri osa-alueita ja analysoida niiden merkitystä yksittäiselle yritykselle. Opiskelija osaa arvioida eri laskentamenetelmien ja johdon ohjausjärjestelmien käyttöä yrityksen talousjohtamisessa. Hän myös osaa analysoida talousjohtamisen ja johdon ohjausjärjestelmien merkitystä yrityksen johtamisessa. Opiskelija pystyy muodostamaan hyvin perustellun käsityksen yksittäisen yrityksen menestymisestä analysoimalla tunnuslukuja. Opiskelija on pystynyt esittämään uusia ja perusteltuja kehittämisratkaisuja omassa kehittämistehtävässään.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 29.08.2024

Ajoitus

29.08.2024 - 13.10.2024

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
  • Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Sosionomi (AMK)
  • Restonomi (AMK)
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
  • Agrologi (AMK)
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
  • Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
  • Fysioterapeutti (AMK)
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Raija Kangassalo
Opiskelijaryhmät
  • MLITA24
    Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus

Tavoitteet

- Opiskelija osaa käyttää käytössä olevia toimisto-ohjelmia, erilaisia verkkopalveluita ja verkko- oppimisympäristöä tietosuoja- ja tekijänoikeusasiat sekä tekoäly huomioiden
-Opiskelija osaa soveltaa tietoteknisiä perustaitoja uusissa laite- ja ohjelmistoympäristöissä

Sisältö

Johdatus toimisto-ohjelmiin
Tekstinkäsittely
- kirjallisten töiden ohjeen mukaiset asetukset
- asiakirjastandardi
Taulukkolaskenta
- laskentamallit
- kaaviot
Esitysgrafiikka
- esityksen sisältö ja rakenne
- esityksen asetukset
Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- pilvipalvelut
- verkkoneuvottelu työvälineenä
Tietoturva ja tietosuoja
Tietosuoja
Tekijänoikeudet
Tekoäly

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

orientaatioluento hybridiopetuksena, etäopetus (Teams), itsenäinen opiskelu verkossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 108 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa yleisimpien toimisto-ohjelmien ja verkkopalveluiden käyttömahdollisuuksia. Opiskelija hallitsee toimisto-ohjelmien yksinkertaisen peruskäytön ja ymmärtää tietosuojan ja tekijänoikeuksien ja tekoälyn merkityksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa toimisto-ohjelmien ja verkkopalveluiden käyttömahdollisuuksia ja ymmärtää niiden toimintaperiaatteet ja käyttömahdollisuudet henkilökohtaisen työskentelyn apuvälineinä. Opiskelija osaa käyttää toimisto-ohjelmia erilaisissa käyttötilanteissa huomioiden tietosuojan ja tekijänoikeudet tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti soveltaa toimisto-ohjelmia ja verkkopalveluita erilaisissa käyttötilanteissa huomioiden niihin liittyvät tietosuoja- ja tekijänoikeusasiat sekä tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäiset harjoitustyöt, Moodle-tentit

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 09.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 18.12.2024

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
  • Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Sosionomi (AMK)
  • Restonomi (AMK)
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
  • Agrologi (AMK)
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
  • Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
  • Fysioterapeutti (AMK)
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Juha Yli-Hemminki
Opiskelijaryhmät
  • AUTE24A
    Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka

Tavoitteet

- Opiskelija osaa käyttää käytössä olevia toimisto-ohjelmia, erilaisia verkkopalveluita ja verkko- oppimisympäristöä tietosuoja- ja tekijänoikeusasiat sekä tekoäly huomioiden
-Opiskelija osaa soveltaa tietoteknisiä perustaitoja uusissa laite- ja ohjelmistoympäristöissä

Sisältö

Johdatus toimisto-ohjelmiin
Tekstinkäsittely
- kirjallisten töiden ohjeen mukaiset asetukset
- asiakirjastandardi
Taulukkolaskenta
- laskentamallit
- kaaviot
Esitysgrafiikka
- esityksen sisältö ja rakenne
- esityksen asetukset
Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- pilvipalvelut
- verkkoneuvottelu työvälineenä
Tietoturva ja tietosuoja
Tietosuoja
Tekijänoikeudet
Tekoäly

Oppimateriaalit

Opettajan tekemät harjoitusesimerkit ja harjoitukset. Harjoitukset ovat Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Tuntiharjoitukset luokassa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 107 h
Tuntiharjoitukset 28 h
Loput itsenäistä harjoitusten tekoa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa yleisimpien toimisto-ohjelmien ja verkkopalveluiden käyttömahdollisuuksia. Opiskelija hallitsee toimisto-ohjelmien yksinkertaisen peruskäytön ja ymmärtää tietosuojan ja tekijänoikeuksien ja tekoälyn merkityksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa toimisto-ohjelmien ja verkkopalveluiden käyttömahdollisuuksia ja ymmärtää niiden toimintaperiaatteet ja käyttömahdollisuudet henkilökohtaisen työskentelyn apuvälineinä. Opiskelija osaa käyttää toimisto-ohjelmia erilaisissa käyttötilanteissa huomioiden tietosuojan ja tekijänoikeudet tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti soveltaa toimisto-ohjelmia ja verkkopalveluita erilaisissa käyttötilanteissa huomioiden niihin liittyvät tietosuoja- ja tekijänoikeusasiat sekä tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti ja palautetut harjoitukset

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 09.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 18.12.2024

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
  • Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Sosionomi (AMK)
  • Restonomi (AMK)
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
  • Agrologi (AMK)
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
  • Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
  • Fysioterapeutti (AMK)
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Juha Yli-Hemminki
Opiskelijaryhmät
  • AUTE24B
    Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka

Tavoitteet

- Opiskelija osaa käyttää käytössä olevia toimisto-ohjelmia, erilaisia verkkopalveluita ja verkko- oppimisympäristöä tietosuoja- ja tekijänoikeusasiat sekä tekoäly huomioiden
-Opiskelija osaa soveltaa tietoteknisiä perustaitoja uusissa laite- ja ohjelmistoympäristöissä

Sisältö

Johdatus toimisto-ohjelmiin
Tekstinkäsittely
- kirjallisten töiden ohjeen mukaiset asetukset
- asiakirjastandardi
Taulukkolaskenta
- laskentamallit
- kaaviot
Esitysgrafiikka
- esityksen sisältö ja rakenne
- esityksen asetukset
Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- pilvipalvelut
- verkkoneuvottelu työvälineenä
Tietoturva ja tietosuoja
Tietosuoja
Tekijänoikeudet
Tekoäly

Oppimateriaalit

Opettajan tekemät harjoitusesimerkit ja harjoitukset. Harjoitukset ovat Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Tuntiharjoitukset luokassa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 107 h
Tuntiharjoitukset 28 h
Loput itsenäistä harjoitusten tekoa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa yleisimpien toimisto-ohjelmien ja verkkopalveluiden käyttömahdollisuuksia. Opiskelija hallitsee toimisto-ohjelmien yksinkertaisen peruskäytön ja ymmärtää tietosuojan ja tekijänoikeuksien ja tekoälyn merkityksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa toimisto-ohjelmien ja verkkopalveluiden käyttömahdollisuuksia ja ymmärtää niiden toimintaperiaatteet ja käyttömahdollisuudet henkilökohtaisen työskentelyn apuvälineinä. Opiskelija osaa käyttää toimisto-ohjelmia erilaisissa käyttötilanteissa huomioiden tietosuojan ja tekijänoikeudet tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti soveltaa toimisto-ohjelmia ja verkkopalveluita erilaisissa käyttötilanteissa huomioiden niihin liittyvät tietosuoja- ja tekijänoikeusasiat sekä tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti ja palautetut harjoitukset

Ilmoittautumisaika

05.08.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
  • Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Sosionomi (AMK)
  • Restonomi (AMK)
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
  • Agrologi (AMK)
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
  • Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
  • Fysioterapeutti (AMK)
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Raija Kangassalo
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

- Opiskelija osaa käyttää käytössä olevia toimisto-ohjelmia, erilaisia verkkopalveluita ja verkko- oppimisympäristöä tietosuoja- ja tekijänoikeusasiat sekä tekoäly huomioiden
-Opiskelija osaa soveltaa tietoteknisiä perustaitoja uusissa laite- ja ohjelmistoympäristöissä

Sisältö

Johdatus toimisto-ohjelmiin
Tekstinkäsittely
- kirjallisten töiden ohjeen mukaiset asetukset
- asiakirjastandardi
Taulukkolaskenta
- laskentamallit
- kaaviot
Esitysgrafiikka
- esityksen sisältö ja rakenne
- esityksen asetukset
Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- pilvipalvelut
- verkkoneuvottelu työvälineenä
Tietoturva ja tietosuoja
Tietosuoja
Tekijänoikeudet
Tekoäly

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

itsenäinen opiskelu verkossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 108 h

Lisätietoja opiskelijoille

itsenäinen opiskelu verkossa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa yleisimpien toimisto-ohjelmien ja verkkopalveluiden käyttömahdollisuuksia. Opiskelija hallitsee toimisto-ohjelmien yksinkertaisen peruskäytön ja ymmärtää tietosuojan ja tekijänoikeuksien ja tekoälyn merkityksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa toimisto-ohjelmien ja verkkopalveluiden käyttömahdollisuuksia ja ymmärtää niiden toimintaperiaatteet ja käyttömahdollisuudet henkilökohtaisen työskentelyn apuvälineinä. Opiskelija osaa käyttää toimisto-ohjelmia erilaisissa käyttötilanteissa huomioiden tietosuojan ja tekijänoikeudet tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti soveltaa toimisto-ohjelmia ja verkkopalveluita erilaisissa käyttötilanteissa huomioiden niihin liittyvät tietosuoja- ja tekijänoikeusasiat sekä tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäiset harjoitustyöt, Moodle-tentit

Ilmoittautumisaika

16.12.2024 - 20.04.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
  • Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Sosionomi (AMK)
  • Restonomi (AMK)
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
  • Agrologi (AMK)
  • Insinööri (AMK), Tietotekniikka
  • Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
  • Fysioterapeutti (AMK)
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Raija Kangassalo
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

- Opiskelija osaa käyttää käytössä olevia toimisto-ohjelmia, erilaisia verkkopalveluita ja verkko- oppimisympäristöä tietosuoja- ja tekijänoikeusasiat sekä tekoäly huomioiden
-Opiskelija osaa soveltaa tietoteknisiä perustaitoja uusissa laite- ja ohjelmistoympäristöissä

Sisältö

Johdatus toimisto-ohjelmiin
Tekstinkäsittely
- kirjallisten töiden ohjeen mukaiset asetukset
- asiakirjastandardi
Taulukkolaskenta
- laskentamallit
- kaaviot
Esitysgrafiikka
- esityksen sisältö ja rakenne
- esityksen asetukset
Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- pilvipalvelut
- verkkoneuvottelu työvälineenä
Tietoturva ja tietosuoja
Tietosuoja
Tekijänoikeudet
Tekoäly

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

itsenäinen opiskelu verkossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 108 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa yleisimpien toimisto-ohjelmien ja verkkopalveluiden käyttömahdollisuuksia. Opiskelija hallitsee toimisto-ohjelmien yksinkertaisen peruskäytön ja ymmärtää tietosuojan ja tekijänoikeuksien ja tekoälyn merkityksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa toimisto-ohjelmien ja verkkopalveluiden käyttömahdollisuuksia ja ymmärtää niiden toimintaperiaatteet ja käyttömahdollisuudet henkilökohtaisen työskentelyn apuvälineinä. Opiskelija osaa käyttää toimisto-ohjelmia erilaisissa käyttötilanteissa huomioiden tietosuojan ja tekijänoikeudet tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti soveltaa toimisto-ohjelmia ja verkkopalveluita erilaisissa käyttötilanteissa huomioiden niihin liittyvät tietosuoja- ja tekijänoikeusasiat sekä tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäiset harjoitustyöt, Moodle-tentit

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
Opettaja
  • Timo Lehtoviita
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
  • YRAK24
    Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää tietomallinnuksen peruskäsitteet, yleiset periaatteet ja tavoitteet. Opiskelija ymmärtää tietomallipohjaisen hankkeen prosessin ja edellytykset sekä mallien hyödyntämistavoitteet hankkeen eri vaiheissa. Opiskelija tuntee eri hankeosapuolten tietomallintamiseen liittyvät tehtävät. Opiskelija ymmärtää yleisten tietomallivaatimusten (YTV2012) ja yleisten inframallivaatimusten (YTV2015) periaatteet ja niiden merkityksen hankkeen eri osapuolten kannalta. Opiskelija osaa soveltaa tietomallipohjaisissa hankkeissa YTV 2012:n ja YTV 2015:n mukaisia periaatteita tilaajan ja rakennuttajan tehtävissä. Opiskelija tutustuu tietomallinnukseen soveltuviin ja tietomallia hyödyntäviin ohjelmistosovelluksiin.

Sisältö

- Tietomallintamiseen liittyvät peruskäsitteet, tietomallintamisen historia ja nykytilanne.
- Tietomallipohjainen suunnittelu ja suunnittelun laadunvarmistus.
- Tietomallit korjausrakentamisessa ja kiinteistöjen ylläpidossa, tietomallipohjaisen hankkeen prosessi ja johtaminen.
- Tietomallin hyödyntäminen tuotannonsuunnittelussa ja työmaalla.
- Tietomallien käyttömahdollisuudet ylläpitovaiheessa.
- Tietomallintamisen hyödyntäminen ja käytännöt infrarakentamisessa.
- Tietomallintamisen ohjelmasovellukset ja tarvittava tiedonsiirto.
- Harjoitustyö.

Opetusmenetelmät

opetus etänä, aikaan sidottua opetusta ja oppimistehtäviä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1-2: Opiskelija tuntee tietomallintamisen peruskäsitteet ja tietomallintamisen suunnittelu- ja toteutusprosessin erityispiirteet ja tietää tietomallin käytön perusedellytykset rakennushankkeessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3-4: Edellisen lisäksi opiskelija ymmärtää syvällisemmin tietomallipohjaisen hankkeen kulun sekä tietää tietomallipohjaisen johtamisen perusteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5: Edellisten lisäksi opiskelija ymmärtää tietomallipohjaisen johtamisen periaatteet ja käytännön johtamistehtävät rakennushankkeessa sekä osaa soveltaa tietomallintamista rakennustuotannon tehtävissä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Taso 1-2: Opiskelija tuntee tietomallintamisen peruskäsitteet ja tietomallintamisen suunnittelu- ja toteutusprosessin erityispiirteet ja tietää tietomallin käytön perusedellytykset rakennushankkeessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Taso 3-4: Edellisen lisäksi opiskelija ymmärtää syvällisemmin tietomallipohjaisen hankkeen kulun sekä tietää tietomallipohjaisen johtamisen perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5: Edellisten lisäksi opiskelija ymmärtää tietomallipohjaisen johtamisen periaatteet ja käytännön johtamistehtävät rakennushankkeessa sekä osaa soveltaa tietomallintamista rakennustuotannon tehtävissä.

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

-

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
  • Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Emilia Kangas
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
  • YTOJ24
    Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • YRAK24
    Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
  • YKEJO23
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
  • LIIKE24S
    Liiketoimintaosaamisen kehittäminen
  • YRKK24I
    Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • YRKK24A
    Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija tuntee esihenkilötyön tehtäväkentän, vastuut ja tulevaisuuden vaatimukset. Hän tunnistaa, mitä hyvä johtaminen vaatii lähijohtajalta ja organisaatiolta nykyhetkellä ja tulevaisuudessa. Opiskelija kykenee arvioimaan, millainen johtaja hän persoonaltaan on ja kehittämään omaa johtamisosaamistaan.

Sisältö

Oman työn johtaminen ja ajankäytön hallinta
Muutosjohtajuus
Työmotivaation johtaminen
Työhyvinvoinnin johtaminen
Johtaminen ja vuorovaikutus
Johtajan tunneäly
Oma johtamisprofiili

Oppimateriaalit

Viitala, R. & Jylhä, E. (2019). Johtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Edita.

Schein, E. H. & Schein, P. (2017). Organizational culture and leadership Wiley.

Tienari, J. & Meriläinen, S. (2012). Johtaminen ja organisointi globaalissa taloudessa. Talentum.

Aura, O. & Ahonen, G. (2016). Strategisen hyvinvoinnin johtaminen. Talentum Pro.

Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä. Kauppakamari

Kauhanen, J. (2016). Työhyvinvointi organisaation menestystekijänä: Kehittämisohjelman laatiminen (1. painos.). Kauppakamari.

Isotalus, P. & Rajalahti, H. (2017). Vuorovaikutus johtajan työssä. Alma Talent.

Aarnikoivu, H. (2016). Aidosti hyödyllinen kehityskeskustelu. Kauppakamari.

Aaltonen, T., Ahonen, P. & Sahimaa, J. (2020). Johda merkitystä. Alma Talent.

Järvinen, K. (2014). Työn mielekkyyden johtaminen: Käytännön opas. Talentum.

Luukka, P. (2019). Yrityskulttuuri on kuningas: Mikä, miksi, miten? Alma Talent.

Leading Change in a Complex World. Tampere: Tampere University Press, 2019. 978-952-03-0845-2.pdf;jsessionid=17D1BF7AE409E6400F945222EEAFBFAF (oapen.org)

Andersen, L. B., Bjørnholt, B., Bro, L. L., & Holm-Petersen, C. (2018). Leadership and motivation: A qualitative study of transformational leadership and public service motivation. International Review of Administrative Sciences, 84(4), 675-691.

Kolari, P. (2010). Tunneälyjohtaminen asiantuntijaorganisaation muutoksessa. Tampere University Press.

Hiekkataipale, M. & Lämsä, A. (2019). (A)moral Agents in Organisations? The Significance of Ethical Organisation Culture for Middle Managers’ Exercise of Moral Agency in Ethical Problems. Journal of business ethics, 155(1), 147-161. https://doi.org/10.1007/s10551-017-3511-9

Kangas, H. (2021). Spanning leader–subordinate relationships through negative interactions: An examination of leader–member exchange breaches. Leadership, 17(2), 173-190.

Koši?iarová, I., Kádeková, Z. & Štarcho?, P. (2021). Leadership and Motivation as Important Aspects of the International Company’s Corporate Culture. Sustainability (Basel, Switzerland), 13(7), 3916. https://doi.org/10.3390/su13073916

Huhtala, M., Kangas, M., Lämsä, A. & Feldt, T. (2013). Ethical managers in ethical organisations? The leadership-culture connection among Finnish managers. Leadership & organization development journal, 34(3), 250-270. https://doi.org/10.1108/01437731311326684

Gregory Stone, A., Russell, R. F. & Patterson, K. (2004). Transformational versus servant leadership: A difference in leader focus. Leadership & organization development journal, 25(4), 349-361.

Raelin, J. A. (2018). What are you afraid of: Collective leadership and its learning implications. Management learning, 49(1), 59-66.

Lisäksi tehtävissä erikseen ohjeistetut materiaalit

Opetusmenetelmät

Itsenäiset verkkotehtävät

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on tietoinen esihenkilötyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyödyntää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi arvioimaan esimiestyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esihenkilötyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan arvioivalla otteella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on tietoinen esihenkilötyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa hyödyntää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi arvioimaan esimiestyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esihenkilötyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan arvioivalla otteella.

Esitietovaatimukset

-