Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussaLaajuus (5 op)
Tunnus: CA00DA61
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa markkinoinnin suunnittelun, toteutuksen ja tulosten mittaamisen periaatteet
Opiskelija osaa ruokaketjun markkinoinnin erityispiirteet.
Opiskelija tietää markkinointiprosessissa rakennettavan arvonluonnin mahdollisuudet.
Opiskelija osaa soveltaa tietämystään joko alkutuotteiden, teollisten tuotteiden tai ravintolapalveluiden markkinoinnissa.
Sisältö
- Kuluttaja- ja yritysmarkkinoiden ostopäätösprosessit
- Asiakassegmentoinnin merkitys markkinoinnissa
- Markkinoinnin suunnittelu- ja toteutus
- Markkinoinnin kehittäminen ja arviointi
- Markkinoinnin kilpailukeinot yritys- ja kuluttajamarkkinoilla
- Digitaalisen markkinoinnin perusteet
- Harjoitukset, joissa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan joko alkutuotteiden, teollisten tuotteiden tai ravintolapalveluiden markkinointia.
Esitietovaatimukset
Ei edeltäviä opintoja
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä jossain määrin ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä hyvin ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä erinomaisesti ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinointiin. Opiskelija osaa myös kehittää luovia markkinointiratkaisuja tuote- ja palvelukonsepteihin.
Oppimateriaalit
Bergström, S., & Leppänen, A. (2009). Yrityksen asiakasmarkkinointi (13. p.) tai uudempi painos. Edita. Saatavissa myös e-kirjana.
Kotler, P. & Keller, K. (2006). Marketing Management (12. p). Scientific Research.
Grönroos, C. (2020). Palveluiden johtaminen ja markkinointi. Alma Talent. E-kirja.
Ilmoittautumisaika
29.04.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 23.03.2025
Laajuus
5 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
- Nina Sillvan
Opiskelijaryhmät
-
RESTO23Restonomi (AMK), Päivätoteutus
-
MRESTO24Restonomi (AMK), Monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa markkinoinnin suunnittelun, toteutuksen ja tulosten mittaamisen periaatteet
Opiskelija osaa ruokaketjun markkinoinnin erityispiirteet.
Opiskelija tietää markkinointiprosessissa rakennettavan arvonluonnin mahdollisuudet.
Opiskelija osaa soveltaa tietämystään joko alkutuotteiden, teollisten tuotteiden tai ravintolapalveluiden markkinoinnissa.
Sisältö
- Kuluttaja- ja yritysmarkkinoiden ostopäätösprosessit
- Asiakassegmentoinnin merkitys markkinoinnissa
- Markkinoinnin suunnittelu- ja toteutus
- Markkinoinnin kehittäminen ja arviointi
- Markkinoinnin kilpailukeinot yritys- ja kuluttajamarkkinoilla
- Digitaalisen markkinoinnin perusteet
- Harjoitukset, joissa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan joko alkutuotteiden, teollisten tuotteiden tai ravintolapalveluiden markkinointia.
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. 2009 (tai uudempi). Yrityksen asiakasmarkkinointi. 13 uudistettu
painos. Edita. Helsinki. Saatavissa myös e-kirjana.
Kotler, Philip. Marketing Management 2006.
Grönroos, Christian. Palveluiden johtaminen ja markkinointi
Opetusmenetelmät
Sisältää aikaan sidottua verkossa toteutettavaa opetusta
Harjoitukset ja tehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijalla on mahdollista opinnollistaa kurssi, jos opiskelija täyttää seuraavat vaatimukset:
Opiskelija työskentelee esimiesasemassa
Työnantajalta on mahdollista saada kurssin sisältöön liittyvä kehittämisprojekti
Opiskelija voi suorittaa kurssin tehtävät yritystallissa. Ota yhteys yritystallipäällikköön
Aikaisemman osaamisen tunnistaminen on mahdollista aikaisemmilla korkeakouluopinnoilla
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä jossain määrin ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä hyvin ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä erinomaisesti ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinointiin. Opiskelija osaa myös kehittää luovia markkinointiratkaisuja tuote- ja palvelukonsepteihin.
Esitietovaatimukset
Ei edeltäviä opintoja
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.10.2023
Ajoitus
06.10.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
- Ilkka Latomäki
- Nina Sillvan
Opiskelijaryhmät
-
RESTO22Restonomi (AMK)
-
MRESTO23Restonomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa markkinoinnin suunnittelun, toteutuksen ja tulosten mittaamisen periaatteet
Opiskelija osaa ruokaketjun markkinoinnin erityispiirteet.
Opiskelija tietää markkinointiprosessissa rakennettavan arvonluonnin mahdollisuudet.
Opiskelija osaa soveltaa tietämystään joko alkutuotteiden, teollisten tuotteiden tai ravintolapalveluiden markkinoinnissa.
Sisältö
- Kuluttaja- ja yritysmarkkinoiden ostopäätösprosessit
- Asiakassegmentoinnin merkitys markkinoinnissa
- Markkinoinnin suunnittelu- ja toteutus
- Markkinoinnin kehittäminen ja arviointi
- Markkinoinnin kilpailukeinot yritys- ja kuluttajamarkkinoilla
- Digitaalisen markkinoinnin perusteet
- Harjoitukset, joissa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan joko alkutuotteiden, teollisten tuotteiden tai ravintolapalveluiden markkinointia.
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. 2009 (tai uudempi). Yrityksen asiakasmarkkinointi. 13 uudistettu
painos. Edita. Helsinki. Saatavissa myös e-kirjana.
Kotler, Philip. Marketing Management 2006.
Grönroos, Christian. Palveluiden johtaminen ja markkinointi
Opetusmenetelmät
Sisältää aikaan sidottua verkossa toteutettavaa opetusta
Harjoitukset ja tehtävät
Työpaja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijalla on mahdollista opinnollistaa kurssi, jos opiskelija täyttää seuraavat vaatimukset:
Opiskelija työskentelee esimiesasemassa
Työnantajalta on mahdollista saada kurssin sisältöön liittyvä kehittämisprojekti
Opiskelija voi suorittaa kurssin tehtävät yritystallissa. Ota yhteys yritystallipäällikköön
Aikaisemman osaamisen tunnistaminen on mahdollista aikaisemmilla korkeakouluopinnoilla
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä jossain määrin ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä hyvin ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä erinomaisesti ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinointiin. Opiskelija osaa myös kehittää luovia markkinointiratkaisuja tuote- ja palvelukonsepteihin.
Esitietovaatimukset
Ei edeltäviä opintoja