Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmätLaajuus (3 op)

Tunnus: SH00BX77

Osaamistavoitteet

Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 13.02.2023

Ajoitus

13.02.2023 - 16.04.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

T&K-osuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
  • Hannu Tuuri
Opiskelijaryhmät
  • MSH21KB
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Oppimateriaalit

Heikkilä. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita
Tuomi & Sarajärvi. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Kostamo & Airaksinen & Vilkka. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
TENK 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa.

Opetusmenetelmät

Luennot
Yksilötehtävät
SPSS-harjoitukset atk-luokassa
Tentti.

Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien palautukset virtuaalisesti Moodleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: 81 h opiskelijan työtä, josta 20 h kontaktiopetusta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen: 80 % läsnäolo tunneilla.
Kaikki annetut Moodletehtävät hyväksytty.
SPSS-harjoituksiin osallistuminen pakollinen.
Tentti hyväksytty ja sen arviointi arvosanalla T1-K5.

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

02.01.2023 - 26.02.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Sinikka Vainionpää
Opiskelijaryhmät
  • MSH21KA
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Oppimateriaalit

Heikkilä. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita
Tuomi & Sarajärvi. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Kostamo & Airaksinen & Vilkka. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
TENK 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa.

Opetusmenetelmät

Luennot
Yksilötehtävät
SPSS-harjoitukset atk-luokassa
Tentti.

Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien palautukset virtuaalisesti Moodleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: 81 h opiskelijan työtä, josta 20 h kontaktiopetusta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut Moodletehtävät hyväksytty.
SPSS-harjoituksiin osallistuminen
Tentti hyväksytty ja sen arviointi arvosanalla T1-K5.

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 12.10.2022

Ajoitus

21.11.2022 - 05.02.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Niina Keskinen
Opiskelijaryhmät
  • SH21K
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Niina Keskinen
  • Sinikka Vainionpää
Opiskelijaryhmät
  • SH20
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.

Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 13.03.2022

Ajoitus

07.03.2022 - 31.07.2022

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Meri Matala-Aho
  • Hannu Tuuri
  • Sinikka Vainionpää
Opiskelijaryhmät
  • MSH20C
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Oppimateriaalit

Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
TENK 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa.
Muu ajankohtainen tutkimuskirjallisuus.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.

Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 31.10.2021

Ajoitus

25.10.2021 - 27.02.2022

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Hannu Tuuri
  • Kirsi Kivistö-Rahnasto
Opiskelijaryhmät
  • MSH20A
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.

Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 31.10.2021

Ajoitus

25.10.2021 - 27.03.2022

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Virpi Salo
  • Hannu Tuuri
  • Sinikka Vainionpää
Opiskelijaryhmät
  • MSH20B
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Oppimateriaalit

Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
TENK 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa.
Muu ajankohtainen tutkimuskirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Luennot
Yksilö - / paritehtävät
Webropol ja SPSS-harjoitukset atk-luokassa
Moodlekurssi, jossa luento- ja oheismateriaali, tehtävien ohjeistukset ja palautuskansiot

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiluentoihin
SPSS- sekä Webropol- harjoituksiin osallistuminen
Kirjallinen essee - suoritus, josta numeeerinen arviointi

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.