Tutkimus- ja kehittämismenetelmätLaajuus (3 op)
Tunnus: SH00BX77
Osaamistavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.
Sisältö
Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.
Esitietovaatimukset
Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 13.02.2023
Ajoitus
13.02.2023 - 16.04.2023
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Katriina Kuhalampi
- Hannu Tuuri
Opiskelijaryhmät
-
MSH21KBSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.
Sisältö
Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.
Oppimateriaalit
Heikkilä. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita
Tuomi & Sarajärvi. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Kostamo & Airaksinen & Vilkka. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
TENK 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa.
Opetusmenetelmät
Luennot
Yksilötehtävät
SPSS-harjoitukset atk-luokassa
Tentti.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien palautukset virtuaalisesti Moodleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op: 81 h opiskelijan työtä, josta 20 h kontaktiopetusta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen: 80 % läsnäolo tunneilla.
Kaikki annetut Moodletehtävät hyväksytty.
SPSS-harjoituksiin osallistuminen pakollinen.
Tentti hyväksytty ja sen arviointi arvosanalla T1-K5.
Esitietovaatimukset
Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
02.01.2023 - 26.02.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Sinikka Vainionpää
Opiskelijaryhmät
-
MSH21KASairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.
Sisältö
Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.
Oppimateriaalit
Heikkilä. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita
Tuomi & Sarajärvi. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Kostamo & Airaksinen & Vilkka. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
TENK 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa.
Opetusmenetelmät
Luennot
Yksilötehtävät
SPSS-harjoitukset atk-luokassa
Tentti.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien palautukset virtuaalisesti Moodleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op: 81 h opiskelijan työtä, josta 20 h kontaktiopetusta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut Moodletehtävät hyväksytty.
SPSS-harjoituksiin osallistuminen
Tentti hyväksytty ja sen arviointi arvosanalla T1-K5.
Esitietovaatimukset
Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 12.10.2022
Ajoitus
21.11.2022 - 05.02.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Niina Keskinen
Opiskelijaryhmät
-
SH21KSairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.
Sisältö
Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita
Esitietovaatimukset
Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Niina Keskinen
- Sinikka Vainionpää
Opiskelijaryhmät
-
SH20Sairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.
Sisältö
Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita
Esitietovaatimukset
Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 13.03.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 31.07.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Meri Matala-Aho
- Hannu Tuuri
- Sinikka Vainionpää
Opiskelijaryhmät
-
MSH20CSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.
Sisältö
Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.
Oppimateriaalit
Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
TENK 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa.
Muu ajankohtainen tutkimuskirjallisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita
Esitietovaatimukset
Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 31.10.2021
Ajoitus
25.10.2021 - 27.02.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Hannu Tuuri
- Kirsi Kivistö-Rahnasto
Opiskelijaryhmät
-
MSH20ASairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.
Sisältö
Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita
Esitietovaatimukset
Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 31.10.2021
Ajoitus
25.10.2021 - 27.03.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Virpi Salo
- Hannu Tuuri
- Sinikka Vainionpää
Opiskelijaryhmät
-
MSH20BSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.
Sisältö
Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.
Oppimateriaalit
Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
TENK 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa.
Muu ajankohtainen tutkimuskirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Luennot
Yksilö - / paritehtävät
Webropol ja SPSS-harjoitukset atk-luokassa
Moodlekurssi, jossa luento- ja oheismateriaali, tehtävien ohjeistukset ja palautuskansiot
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kontaktiluentoihin
SPSS- sekä Webropol- harjoituksiin osallistuminen
Kirjallinen essee - suoritus, josta numeeerinen arviointi
Esitietovaatimukset
Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.