Johtamisen perusteetLaajuus (9 op)
Tunnus: GERAJO100
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata johtamisen keskeisiä teoreettisia perusteita ja soveltaa niitä vanhuspalvelujen johtamiseen. Opiskelija osaa määritellä talouden merkitystä ja taloushallinnon toteuttamistapoja vanhuspalveluitten tuottamisen reunaehtona. Opiskelija osaa soveltaa työelämän keskeisimpiä lakeja ja säädöksiä sekä ymmärtää henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin merkityksen. Opiskelija osaa käyttää yhteistoiminnallisia ohjausmenetelmiä operatiivisen ja strategisen työn johtamisessa ja kehittämisessä.
Sisältö
- ajankohtaiset vanhustyön organisaatioitten johtamisen teemat
- talousarvion rakenne
- taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet sekä niitten toteutumisen arviointi
- työelämän lait ja säädökset ja yhteistoiminnalliset ohjausmenetelmät
- henkilöstöhallinnon keskeiset käsitteet ja menetelmät
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perus- ja ammattiopinnot pääosin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa johtamisen ja talouden perusasiat ja osaa hyödyntää niitä tehtävissään. Kuvailee teorian ja tutkimusten antamaa tietoa tyydyttävällä tavalla tulevana vanhustyön ammattilaisena.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot hyvällä tasolla. Opiskelija osaa pohtia ja arvioida vanhustyön haasteita. Opiskelija osaa tulkita vanhuspalveluita taloudellisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa vertailla oppimiaan johtamisteorioita ja omaa työtään tavoitteellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot syvällisesti ja laaja-alaisesti. Opiskelija osaa pohtia ja arvioida kriittisesti sekä nykyhetken että tulevaisuuden vanhustyön johtamisen kehittämishaasteita. Opiskelija osaa tulkita vanhuspalveluita taloudellisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa soveltaa oppimiaan johtamisteorioita ja omaa työtään tavoitteellisesti.
Oppimateriaalit
- Laaksonen, H. 2012. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa.
- Niiranen, V., Seppänen-Järvelä, R., Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki: Gaudeamus.
- Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) 2011. Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki: WSOY, sov. osin.
- muu ajankohtainen materiaali
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
04.12.2023 - 31.05.2024
Laajuus
9 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Arja Haapaharju
- Maria Valli
- Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
-
MGERO21Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata johtamisen keskeisiä teoreettisia perusteita ja soveltaa niitä vanhuspalvelujen johtamiseen. Opiskelija osaa määritellä talouden merkitystä ja taloushallinnon toteuttamistapoja vanhuspalveluitten tuottamisen reunaehtona. Opiskelija osaa soveltaa työelämän keskeisimpiä lakeja ja säädöksiä sekä ymmärtää henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin merkityksen. Opiskelija osaa käyttää yhteistoiminnallisia ohjausmenetelmiä operatiivisen ja strategisen työn johtamisessa ja kehittämisessä.
Sisältö
- ajankohtaiset vanhustyön organisaatioitten johtamisen teemat
- talousarvion rakenne
- taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet sekä niitten toteutumisen arviointi
- työelämän lait ja säädökset ja yhteistoiminnalliset ohjausmenetelmät
- henkilöstöhallinnon keskeiset käsitteet ja menetelmät
Oppimateriaalit
- Laaksonen, H. 2012. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa.
- Niiranen, V., Seppänen-Järvelä, R., Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki: Gaudeamus.
- Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) 2011. Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki: WSOY, sov. osin.
- muu ajankohtainen materiaali
Opetusmenetelmät
1. Henkilöstöjohtamisen osuus (4 op) verkkototeutus: Opiskelija tutustuu viikoittain vaihtuvaan teemaan itsenäisesti, jonka jälkeen hän osallistuu ryhmätyöskentelyyn. Ryhmä tuottaa joka viikko yhteisen tuotoksen teemasta. Opiskelija tutustuu valitsemaansa johtamista käsittelevään teokseen, josta hän kirjoittaa kirjareflektion. Opintojakson päätyttyä opiskelija kirjoittaa oppimisen yhteenvedon.
2. Johtamisen perusteet osuus, kontaktitoteutus: Luennot, vierailijat, oppimistehtävät ryhmissä ja tuntitehtävät
3. Työelämätietoisuus, kontaktitoteutus: Luennot, Oppimispäiväkirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
9 x 26,5 h
Sisällön jaksotus
henkilöstöjohtamisen osuus verkkototeutuksena
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa johtamisen ja talouden perusasiat ja osaa hyödyntää niitä tehtävissään. Kuvailee teorian ja tutkimusten antamaa tietoa tyydyttävällä tavalla tulevana vanhustyön ammattilaisena.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot hyvällä tasolla. Opiskelija osaa pohtia ja arvioida vanhustyön haasteita. Opiskelija osaa tulkita vanhuspalveluita taloudellisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa vertailla oppimiaan johtamisteorioita ja omaa työtään tavoitteellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot syvällisesti ja laaja-alaisesti. Opiskelija osaa pohtia ja arvioida kriittisesti sekä nykyhetken että tulevaisuuden vanhustyön johtamisen kehittämishaasteita. Opiskelija osaa tulkita vanhuspalveluita taloudellisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa soveltaa oppimiaan johtamisteorioita ja omaa työtään tavoitteellisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Henkilöstöjohtamisen osuus (4 op) verkkototeutus:
Osallistuminen ryhmätyöskentelyyn
Kirjareflektion
Oppimisen yhteenveto
2. Johtamisen perusteet osuus, kontaktitoteutus:
Aktiivinen osallistuminen tunneille
Ryhmissä tehtävä oppimistehtävä
Itsearviointi jakson lopussa
3. Työelämätietoisuus, kontaktitoteutus:
Aktiivinen osallistuminen tunneille
Oppimispäiväkirja
Koko opintojakson arvosana muodostuu kaikkien kolmen yllä olevan toteutuksen keskiarvosta.
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perus- ja ammattiopinnot pääosin
Ilmoittautumisaika
31.10.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
05.12.2022 - 10.03.2023
Laajuus
9 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 38
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Arja Haapaharju
- Maria Valli
- Tua Niemelä
- Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
-
MGERO20Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata johtamisen keskeisiä teoreettisia perusteita ja soveltaa niitä vanhuspalvelujen johtamiseen. Opiskelija osaa määritellä talouden merkitystä ja taloushallinnon toteuttamistapoja vanhuspalveluitten tuottamisen reunaehtona. Opiskelija osaa soveltaa työelämän keskeisimpiä lakeja ja säädöksiä sekä ymmärtää henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin merkityksen. Opiskelija osaa käyttää yhteistoiminnallisia ohjausmenetelmiä operatiivisen ja strategisen työn johtamisessa ja kehittämisessä.
Sisältö
- ajankohtaiset vanhustyön organisaatioitten johtamisen teemat
- talousarvion rakenne
- taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet sekä niitten toteutumisen arviointi
- työelämän lait ja säädökset ja yhteistoiminnalliset ohjausmenetelmät
- henkilöstöhallinnon keskeiset käsitteet ja menetelmät
Oppimateriaalit
Sydänmaanlakka: Älykäs julkinen johtaminen (2015)
Reikko, Salonen, uusitalo: Puun ja kuoren välissä – lähijohtajuus sosiaali-ja terveysalalla. (2010, saatavissa verkossakin)
Rissanen, Lammintakanen: Sosiaali- ja terveysjohtaminen
Niiranen, Seppänen-Järvelä, Sinkkonen, Vartiainen: Johtaminen Sosiaalialalla (2010)
Kulmala (toim.): Parempi vanhustyö - menetelmiä johtamisen kehittämiseen (2017)
Muut ajankohtaiset artikkelit
Opetusmenetelmät
Luennot, vierailut/vierailijat, oppimistehtävät ja käytännön harjoitukset
Opintojakso koostuu kontaktiopetuksesta sekä verkko-osuudesta.
Verkko-osuus ajoittuu koko totutuksen ajalle ja sisältää sekä itsenäisiä tehtäviä että verkossa tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.
Johtamisen paneeliin osallistuminen yhdessä sosionomiopiskelijoiden kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
238 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijalla tulee olla käytössään web-kamera ja kaiutin/kuulokkeet.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa johtamisen ja talouden perusasiat ja osaa hyödyntää niitä tehtävissään. Kuvailee teorian ja tutkimusten antamaa tietoa tyydyttävällä tavalla tulevana vanhustyön ammattilaisena.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot hyvällä tasolla. Opiskelija osaa pohtia ja arvioida vanhustyön haasteita. Opiskelija osaa tulkita vanhuspalveluita taloudellisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa vertailla oppimiaan johtamisteorioita ja omaa työtään tavoitteellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot syvällisesti ja laaja-alaisesti. Opiskelija osaa pohtia ja arvioida kriittisesti sekä nykyhetken että tulevaisuuden vanhustyön johtamisen kehittämishaasteita. Opiskelija osaa tulkita vanhuspalveluita taloudellisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa soveltaa oppimiaan johtamisteorioita ja omaa työtään tavoitteellisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Reflektio, tentti (lainsäädäntö), video tai digitarina ja muut oppimistehtävät
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perus- ja ammattiopinnot pääosin
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 13.12.2021
Ajoitus
07.12.2021 - 11.03.2022
Laajuus
9 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Arja Haapaharju
- Tua Niemelä
- Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
-
MGERO19Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata johtamisen keskeisiä teoreettisia perusteita ja soveltaa niitä vanhuspalvelujen johtamiseen. Opiskelija osaa määritellä talouden merkitystä ja taloushallinnon toteuttamistapoja vanhuspalveluitten tuottamisen reunaehtona. Opiskelija osaa soveltaa työelämän keskeisimpiä lakeja ja säädöksiä sekä ymmärtää henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin merkityksen. Opiskelija osaa käyttää yhteistoiminnallisia ohjausmenetelmiä operatiivisen ja strategisen työn johtamisessa ja kehittämisessä.
Sisältö
- ajankohtaiset vanhustyön organisaatioitten johtamisen teemat
- talousarvion rakenne
- taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet sekä niitten toteutumisen arviointi
- työelämän lait ja säädökset ja yhteistoiminnalliset ohjausmenetelmät
- henkilöstöhallinnon keskeiset käsitteet ja menetelmät
Oppimateriaalit
Sydänmaanlakka: Älykäs julkinen johtaminen (2015)
Reikko, Salonen, uusitalo: Puun ja kuoren välissä – lähijohtajuus sosiaali-ja terveysalalla. (2010, saatavissa verkossakin)
Rissanen, Lammintakanen: Sosiaali- ja terveysjohtaminen
Niiranen, Seppänen-Järvelä, Sinkkonen, Vartiainen: Johtaminen Sosiaalialalla (2010)
Kulmala (toim.): Parempi vanhustyö - menetelmiä johtamisen kehittämiseen (2017)
Muut ajankohtaiset artikkelit
Opetusmenetelmät
Luennot, vierailut/vierailijat, oppimistehtävät ja käytännön harjoitukset
Opintojakso koostuu kontaktiopetuksesta sekä verkko-osuudesta.
Verkko-osuus ajoittuu koko totutuksen ajalle ja sisältää sekä itsenäisiä tehtäviä että verkossa tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
238 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijalla tulee olla kätössään web-kamera ja kaiutin/kuulokkeet.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa johtamisen ja talouden perusasiat ja osaa hyödyntää niitä tehtävissään. Kuvailee teorian ja tutkimusten antamaa tietoa tyydyttävällä tavalla tulevana vanhustyön ammattilaisena.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot hyvällä tasolla. Opiskelija osaa pohtia ja arvioida vanhustyön haasteita. Opiskelija osaa tulkita vanhuspalveluita taloudellisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa vertailla oppimiaan johtamisteorioita ja omaa työtään tavoitteellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot syvällisesti ja laaja-alaisesti. Opiskelija osaa pohtia ja arvioida kriittisesti sekä nykyhetken että tulevaisuuden vanhustyön johtamisen kehittämishaasteita. Opiskelija osaa tulkita vanhuspalveluita taloudellisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa soveltaa oppimiaan johtamisteorioita ja omaa työtään tavoitteellisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Reflektio, tentti (lainsäädäntö), video tai digitarina ja muut oppimistehtävät
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perus- ja ammattiopinnot pääosin