Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityöLaajuus (4 op)
Tunnus: SOSAVY30
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnin, yhteiskunnan toimivuuden ja ekososiaalisen kestävyyden näkökulmista. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija tuntee yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija on tutustunut sosiaalialan toimipisteisiin, jotka ovat valinneet toimintaideologiakseen yhteisöllisyyden edistämisen. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Hän osaa käynnistää, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisyyttä ja kansalaisten valtaistumista tukevaa ammatillista toimintaa yhteisötyön menetelmiä soveltaen.
Sisältö
- sosiaalisen pääoman käsite
- sosiaalipedagoginen aktivoiminen, osallisuus
- valtaistava näkökulma ja kriittinen pedagogiikka
- yhteisöaktivointi, deliberatiiviset menetelmät päätöksenteossa
- yhteisöllisen toiminnan käynnistäminen, toteuttaminen ja arvioiminen
- yhteisöllisyys toimintaideologiana
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin yhteisötyön menetelmiä soveltaen. Hän osaa tunnistaa yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa selittää yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa perustellen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin soveltaen yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen luokitella niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä selittää kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa perustellen tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa yhteisötyön menetelmiä monipuolisesti soveltaen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin. Hän osaa kriittisesti arvioida yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen analysoida niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 08.03.2024
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
-
SOS22ASosionomi (AMK)
-
MSOS22KSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnin, yhteiskunnan toimivuuden ja ekososiaalisen kestävyyden näkökulmista. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija tuntee yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija on tutustunut sosiaalialan toimipisteisiin, jotka ovat valinneet toimintaideologiakseen yhteisöllisyyden edistämisen. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Hän osaa käynnistää, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisyyttä ja kansalaisten valtaistumista tukevaa ammatillista toimintaa yhteisötyön menetelmiä soveltaen.
Sisältö
- sosiaalisen pääoman käsite
- sosiaalipedagoginen aktivoiminen, osallisuus
- valtaistava näkökulma ja kriittinen pedagogiikka
- yhteisöaktivointi, deliberatiiviset menetelmät päätöksenteossa
- yhteisöllisen toiminnan käynnistäminen, toteuttaminen ja arvioiminen
- yhteisöllisyys toimintaideologiana
Oppimateriaalit
-Sosiaalipedagogiikka (2019). Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Nivala, Elina & Sanna Ryynänen (toim.). Gaudeamus.
-Yhteisöt ja sosiaalityö - Kansalaisen vai asiakkaan asialla? (2016). Roivainen, Nylund, Korkiamäki & Raitakari (toim.) PS-kustannus.
-Väyrynen, Kostamo-Pääkkö, Ojaniemi& Arnkil (2017): Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. Unipress. 3. painos
-Kananoja, Aulikki (2017). Kansalaistoiminta osana sosiaalipolitiikkaa. Teoksessa: Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, Lähteinen & Marjamäki (toim.). Tietosanoma. Helsinki. (Luku 5).
-Lisäksi muu mahdollinen opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, pienryhmätehtävät, yhteisölliset tuntialustukset, tutustumiskäynnit mahdollisuuksien mukaan, teoriaan liittyvä tehtävä sekä opintojakson kokonaisuuteen liittyvä soveltava tehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opintokäynti toimipisteeseen mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa opinnollistamalla tai Living Labin toiminnassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108 tuntia, sisältäen kontaktiopetusta, mahdollisen opintokäynnin, verkko- ja ryhmätyöskentelyä, tuntien avauksen suunnittelun, itsenäisen ja opintojakson kokoavan lopputehtävän.
Sisällön jaksotus
-
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin yhteisötyön menetelmiä soveltaen. Hän osaa tunnistaa yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa selittää yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa perustellen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin soveltaen yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen luokitella niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä selittää kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa perustellen tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa yhteisötyön menetelmiä monipuolisesti soveltaen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin. Hän osaa kriittisesti arvioida yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen analysoida niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu aktiiviseen opintojakson suorittamiseen ja osallisuuteen, opintokäyntiraporttiin sekä lopputehtävän hyväksyttyyn suorittamiseen.
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 20.10.2023
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
-
SOS21BSosionomi (AMK)
-
SOS21CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnin, yhteiskunnan toimivuuden ja ekososiaalisen kestävyyden näkökulmista. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija tuntee yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija on tutustunut sosiaalialan toimipisteisiin, jotka ovat valinneet toimintaideologiakseen yhteisöllisyyden edistämisen. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Hän osaa käynnistää, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisyyttä ja kansalaisten valtaistumista tukevaa ammatillista toimintaa yhteisötyön menetelmiä soveltaen.
Sisältö
- sosiaalisen pääoman käsite
- sosiaalipedagoginen aktivoiminen, osallisuus
- valtaistava näkökulma ja kriittinen pedagogiikka
- yhteisöaktivointi, deliberatiiviset menetelmät päätöksenteossa
- yhteisöllisen toiminnan käynnistäminen, toteuttaminen ja arvioiminen
- yhteisöllisyys toimintaideologiana
Oppimateriaalit
-Sosiaalipedagogiikka (2019). Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Nivala, Elina & Sanna Ryynänen (toim.). Gaudeamus.
-Väyrynen, Kostamo-Pääkkö, Ojaniemi& Arnkil (2017): Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. Unipress. 3. painos
-Kananoja, Aulikki (2017). Kansalaistoiminta osana sosiaalipolitiikkaa. Teoksessa: Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, Lähteinen & Marjamäki (toim.). Tietosanoma. Helsinki. (Luku 5).
-Lisäksi muu mahdollinen opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, luennot, pienryhmätehtävät, yhteisölliset tuntialustukset, tutustumiskäynnit/vierailut mahdollisuuksien mukaan, tuntitehtävät sekä opintojakson kokonaisuuteen liittyvä soveltava lopputehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opintokäynnit toimipisteeseen mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa opinnollistamalla tai Living Labin toiminnassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108 h, sisältäen kontaktiopetusta, mahdollisen opintokäynnin, itsenäistä Moodle-työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, tuntien avauksen suunnittelun ja toteutuksen, opintojakson kokoavan lopputehtävän.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
-Viestintä ja media sosiaalialan työssä
-Rakenteellinen sosiaalityö
-Valtaistava sosiaalityö
Opintojaksoista yksi on oltava suoritettuna ennen Valtaistava sosiaalityön menetelmät -harjoittelua
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin yhteisötyön menetelmiä soveltaen. Hän osaa tunnistaa yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa selittää yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa perustellen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin soveltaen yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen luokitella niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä selittää kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa perustellen tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa yhteisötyön menetelmiä monipuolisesti soveltaen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin. Hän osaa kriittisesti arvioida yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen analysoida niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu aktiiviseen opintojakson suorittamiseen ja osallisuuteen, opintokäyntiraporttiin sekä lopputehtävän hyväksyttyyn suorittamiseen.
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 05.05.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 10.03.2023
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 32
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
-
SOS21ASosionomi (AMK)
-
MSOS21KSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnin, yhteiskunnan toimivuuden ja ekososiaalisen kestävyyden näkökulmista. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija tuntee yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija on tutustunut sosiaalialan toimipisteisiin, jotka ovat valinneet toimintaideologiakseen yhteisöllisyyden edistämisen. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Hän osaa käynnistää, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisyyttä ja kansalaisten valtaistumista tukevaa ammatillista toimintaa yhteisötyön menetelmiä soveltaen.
Sisältö
- sosiaalisen pääoman käsite
- sosiaalipedagoginen aktivoiminen, osallisuus
- valtaistava näkökulma ja kriittinen pedagogiikka
- yhteisöaktivointi, deliberatiiviset menetelmät päätöksenteossa
- yhteisöllisen toiminnan käynnistäminen, toteuttaminen ja arvioiminen
- yhteisöllisyys toimintaideologiana
Oppimateriaalit
-Sosiaalipedagogiikka (2019). Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Nivala, Elina & Sanna Ryynänen (toim.). Gaudeamus.
-Yhteisöt ja sosiaalityö - Kansalaisen vai asiakkaan asialla? (2016). Roivainen, Nylund, Korkiamäki & Raitakari (toim.) PS-kustannus.
-Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä (2013). Laitinen & Niskala (toim.). Vastapaino.
-Väyrynen, Kostamo-Pääkkö, Ojaniemi& Arnkil (2017): Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. Unipress. 3. painos
-Kananoja, Aulikki (2017). Kansalaistoiminta osana sosiaalipolitiikkaa. Teoksessa: Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, Lähteinen & Marjamäki (toim.). Tietosanoma. Helsinki. (Luku 5).
-Lisäksi muu mahdollinen opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, pienryhmätehtävät, yhteisölliset tuntialustukset, tutustumiskäynnit mahdollisuuksien mukaan, teoriaan liittyvä tehtävä sekä opintojakson kokonaisuuteen liittyvä soveltava tehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opintokäynti toimipisteeseen mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa opinnollistamalla tai Living Labin toiminnassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106h, sisältäen kontaktiopetusta, mahdollisen opintokäynnin, verkko- ja ryhmätyöskentelyä, tuntien avauksen suunnittelun, itsenäisen ja opintojakson kokoavan lopputehtävän.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin yhteisötyön menetelmiä soveltaen. Hän osaa tunnistaa yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa selittää yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa perustellen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin soveltaen yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen luokitella niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä selittää kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa perustellen tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa yhteisötyön menetelmiä monipuolisesti soveltaen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin. Hän osaa kriittisesti arvioida yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen analysoida niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu aktiiviseen opintojakson suorittamiseen ja osallisuuteen, opintokäyntiraporttiin sekä lopputehtävän hyväksyttyyn suorittamiseen.
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 05.05.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 21.10.2022
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 28
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
-
SOS20BSosionomi (AMK)
-
SOS20CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnin, yhteiskunnan toimivuuden ja ekososiaalisen kestävyyden näkökulmista. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija tuntee yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija on tutustunut sosiaalialan toimipisteisiin, jotka ovat valinneet toimintaideologiakseen yhteisöllisyyden edistämisen. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Hän osaa käynnistää, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisyyttä ja kansalaisten valtaistumista tukevaa ammatillista toimintaa yhteisötyön menetelmiä soveltaen.
Sisältö
- sosiaalisen pääoman käsite
- sosiaalipedagoginen aktivoiminen, osallisuus
- valtaistava näkökulma ja kriittinen pedagogiikka
- yhteisöaktivointi, deliberatiiviset menetelmät päätöksenteossa
- yhteisöllisen toiminnan käynnistäminen, toteuttaminen ja arvioiminen
- yhteisöllisyys toimintaideologiana
Oppimateriaalit
-Sosiaalipedagogiikka (2019). Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Nivala, Elina & Sanna Ryynänen (toim.). Gaudeamus.
-Yhteisöt ja sosiaalityö - Kansalaisen vai asiakkaan asialla? (2016). Roivainen, Nylund, Korkiamäki & Raitakari (toim.) PS-kustannus.
-Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä (2013). Laitinen & Niskala (toim.). Vastapaino.
-Väyrynen, Kostamo-Pääkkö, Ojaniemi& Arnkil (2017): Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. Unipress. 3. painos
-Kananoja, Aulikki (2017). Kansalaistoiminta osana sosiaalipolitiikkaa. Teoksessa: Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, Lähteinen & Marjamäki (toim.). Tietosanoma. Helsinki. (Luku 5).
-Lisäksi muu mahdollinen opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, opiskelu Moodle-alustalla, tutustumiskäynti (mahdollisuuksen mukaan), mahdollisuus yhteisöllisen tempauksen järjestämiseen,lopputehtävä valitusta yhteisösosiaalityötä käsittelevästä teemasta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opintokäynti toimipisteeseen mahdollisuuksien mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 h, sisältäen kontaktiopetusta, opintokäynnin tai yhteisöllisen tempauksen suunnittelun ja toteutuksen, verkkotyöskentelyä ja opintojakson lopputehtävän.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin yhteisötyön menetelmiä soveltaen. Hän osaa tunnistaa yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa selittää yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa perustellen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin soveltaen yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen luokitella niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä selittää kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa perustellen tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa yhteisötyön menetelmiä monipuolisesti soveltaen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin. Hän osaa kriittisesti arvioida yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen analysoida niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu aktiiviseen opintojakson suorittamiseen ja osallisuuteen, opintokäyntiraporttiin sekä lopputehtävän hyväksyttyyn suorittamiseen.
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö
Ilmoittautumisaika
05.05.2021 - 09.05.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 04.03.2022
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 26
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
-
MSOS20Sosionomi (AMK)
-
SOS20ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnin, yhteiskunnan toimivuuden ja ekososiaalisen kestävyyden näkökulmista. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija tuntee yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija on tutustunut sosiaalialan toimipisteisiin, jotka ovat valinneet toimintaideologiakseen yhteisöllisyyden edistämisen. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Hän osaa käynnistää, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisyyttä ja kansalaisten valtaistumista tukevaa ammatillista toimintaa yhteisötyön menetelmiä soveltaen.
Sisältö
- sosiaalisen pääoman käsite
- sosiaalipedagoginen aktivoiminen, osallisuus
- valtaistava näkökulma ja kriittinen pedagogiikka
- yhteisöaktivointi, deliberatiiviset menetelmät päätöksenteossa
- yhteisöllisen toiminnan käynnistäminen, toteuttaminen ja arvioiminen
- yhteisöllisyys toimintaideologiana
Oppimateriaalit
-Sosiaalipedagogiikka (2019). Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Nivala, Elina & Sanna Ryynänen (toim.). Gaudeamus.
-Yhteisöt ja sosiaalityö - Kansalaisen vai asiakkaan asialla? (2016). Roivainen, Nylund, Korkiamäki & Raitakari (toim.) PS-kustannus.
-Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä (2013). Laitinen & Niskala (toim.). Vastapaino.
-Väyrynen, Kostamo-Pääkkö, Ojaniemi& Arnkil (2017): Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. Unipress. 3. painos
-Kananoja, Aulikki (2017). Kansalaistoiminta osana sosiaalipolitiikkaa. Teoksessa: Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, Lähteinen & Marjamäki (toim.). Tietosanoma. Helsinki. (Luku 5).
-Lisäksi muu mahdollinen opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, opiskelu Moodle-alustalla, tutustumiskäynti (mahdollisuuksen mukaan), mahdollisuus yhteisöllisen tempauksen järjestämiseen,lopputehtävä valitusta yhteisösosiaalityötä käsittelevästä teemasta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opintokäynti toimipisteeseen mahdollisuuksien mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106h, sisältäen kontaktiopetusta, opintokäynnin tai yhteisöllisen tempauksen suunnittelun ja toteutuksen, verkkotyöskentelyä ja opintojakson lopputehtävän.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin yhteisötyön menetelmiä soveltaen. Hän osaa tunnistaa yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa selittää yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa perustellen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin soveltaen yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen luokitella niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä selittää kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa perustellen tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa yhteisötyön menetelmiä monipuolisesti soveltaen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin. Hän osaa kriittisesti arvioida yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen analysoida niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu aktiiviseen opintojakson suorittamiseen ja osallisuuteen, opintokäyntiraporttiin sekä lopputehtävän hyväksyttyyn suorittamiseen.
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö