Siirry suoraan sisältöön

Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö (4 op)

Toteutuksen tunnus: SOSAVY30-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 08.03.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 35
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Pia-Christine Sainio
Ryhmät
SOS22A
Sosionomi (AMK)
MSOS22K
Sosionomi (AMK)
Opintojakso
SOSAVY30

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

-

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnin, yhteiskunnan toimivuuden ja ekososiaalisen kestävyyden näkökulmista. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija tuntee yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija on tutustunut sosiaalialan toimipisteisiin, jotka ovat valinneet toimintaideologiakseen yhteisöllisyyden edistämisen. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Hän osaa käynnistää, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisyyttä ja kansalaisten valtaistumista tukevaa ammatillista toimintaa yhteisötyön menetelmiä soveltaen.

Sisältö

- sosiaalisen pääoman käsite
- sosiaalipedagoginen aktivoiminen, osallisuus
- valtaistava näkökulma ja kriittinen pedagogiikka
- yhteisöaktivointi, deliberatiiviset menetelmät päätöksenteossa
- yhteisöllisen toiminnan käynnistäminen, toteuttaminen ja arvioiminen
- yhteisöllisyys toimintaideologiana

Oppimateriaalit

-Sosiaalipedagogiikka (2019). Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Nivala, Elina & Sanna Ryynänen (toim.). Gaudeamus.
-Yhteisöt ja sosiaalityö - Kansalaisen vai asiakkaan asialla? (2016). Roivainen, Nylund, Korkiamäki & Raitakari (toim.) PS-kustannus.
-Väyrynen, Kostamo-Pääkkö, Ojaniemi& Arnkil (2017): Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. Unipress. 3. painos
-Kananoja, Aulikki (2017). Kansalaistoiminta osana sosiaalipolitiikkaa. Teoksessa: Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, Lähteinen & Marjamäki (toim.). Tietosanoma. Helsinki. (Luku 5).
-Lisäksi muu mahdollinen opettajan ilmoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, pienryhmätehtävät, yhteisölliset tuntialustukset, tutustumiskäynnit mahdollisuuksien mukaan, teoriaan liittyvä tehtävä sekä opintojakson kokonaisuuteen liittyvä soveltava tehtävä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opintokäynti toimipisteeseen mahdollisuuksien mukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa opinnollistamalla tai Living Labin toiminnassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

108 tuntia, sisältäen kontaktiopetusta, mahdollisen opintokäynnin, verkko- ja ryhmätyöskentelyä, tuntien avauksen suunnittelun, itsenäisen ja opintojakson kokoavan lopputehtävän.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin yhteisötyön menetelmiä soveltaen. Hän osaa tunnistaa yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa arvioida kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa selittää yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa perustellen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin soveltaen yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen luokitella niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa perustella kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä selittää kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa perustellen tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa yhteisötyön menetelmiä monipuolisesti soveltaen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin. Hän osaa kriittisesti arvioida yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen analysoida niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.

Esitietovaatimukset

tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin

Siirry alkuun