Siirry suoraan sisältöön

Lapsi ja nuori fysioterapiassaLaajuus (4 op)

Tunnus: BB00DL99

Osaamistavoitteet

Opiskelija:

- osaa kertoa lapsen motorisen kehityksen vaiheet vauvaiässä
- osaa soveltaa teoreettista tietoa suunnitellessaan lasten ja nuorten fysioterapiaa perustellen toimintaansa näyttöön perustuvalla tiedolla
- osaa kohdata luontevasti eri - ikäisiä lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään ja havainnoida sekä analysoida lapsen ja nuoren liikkumista / toimintaa
- osaa selittää raskauden fyysiset vaikutukset odottavan äidin terveydelle sekä ohjata keskeisimpiä raskausajan ja synnytyksen jälkeisiä harjoitteita
- osaa käyttää lasten ja nuorten toimintakykytestien tuloksia suunnitellessaan tavoitteellista fysioterapiaa

Sisältö

- lapsen motorinen kehitys vauvaiässä
- lasten ja nuorten fysioterapian suunnittelu ja toteutus tutkittuun tietoon perustuen
- perheiden sekä lapsen ja nuoren kohtaaminen sekä liikkumisen ja toimintakyvyn analysointi
- raskausajan ja synnytyksen jälkeinen harjoittelu
- lasten ja nuorten yleisimmät toimintakykytestit ja niiden tulosten tulkinta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

- osaa osittain soveltaa aiemmin oppimaansa perustietoa lasten normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä, mutta tarvitsee (jonkin verran) tukea ja ohjausta arvioidessaan lapsen ja nuoren liikkumista ja toimintakykyä sekä valitessaan ja toteuttaessaan fysioterapiatilanteita
- perustelee toimintaansa niukan teoriatiedon avulla
- osaa pääosin toimia luontevasti eri ikäisten lasten / nuorten kanssa sekä ottaa osittain huomioon perheen tarpeet ja mahdollisuudet lapsen toimintakyvyn tukemisessa
- osaa osittain tunnistaa raskauden fyysiset vaikutukset odottavan äidin terveydelle sekä ohjata keskeisimpiä raskausajan ja synnytyksen jälkeisiä harjoitteita
- osaa osittain tulkita lasten ja nuorten toimintakykytestien tuloksia suunnitellessaan tavoitteellista fysioterapiaa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsen/ nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan ja toteuttaessaan lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita
- osaa perustella ratkaisujaan teoreettisesti näyttöön perustuen
- osaa kohdata eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä ottaa huomioon perheen tarpeet ja mahdollisuudet lapsen toimintakyvyn tukemisessa
- osaa selittää raskauden fyysiset vaikutukset odottavan äidin terveydelle sekä ohjata keskeisimpiä raskausajan ja synnytyksen jälkeisiä harjoitteita
- osaa käyttää lasten ja nuorten toimintakykytestien tuloksia suunnitellessaan tavoitteellista fysioterapiaa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsen/ nuoren liikkumis- ja toimintakykyä suunnitellessaan sekä toteuttaessaan monipuolisia ja laadukkaita lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita
- perustelee johdonmukaisesti ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen
- osaa kohdata luontevasti eri ikäisiä lapsia ja nuoria fysioterapiatilanteissa sekä ottaa huomioon perheen tarpeet ja mahdollisuudet lapsen toimintakyvyn tukemisessa
- osaa selittää laajasti raskauden fyysiset vaikutukset odottavan äidin terveydelle sekä ohjata keskeisimpiä raskausajan ja synnytyksen jälkeisiä harjoitteita
- osaa käyttää itsenäisesti lasten ja nuorten toimintakykytestien tuloksia suunnitellessaan tavoitteellista fysioterapiaa

Oppimateriaalit

Danskanen, K. &, Tuunainen S. (toim.) 2015 Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu. VK-kustannus oy
Kauranen, K. 2014. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen Seura, julkaisu 167 Tampere 2014, 2.p.
Pihko, H. & Haataja, L &, Rantala, H. (toim.) 2018. Lastenneurologia. Duodecim.
Salpa, P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys – Ensimmäinen ikävuosi. Tammi.
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi, kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Tammi.
Zimmer, R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja. Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. VK-kustannus OY