Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteetLaajuus (2 op)

Tunnus: BB00DL36

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- määritellä tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä

Sisältö

- tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija tunnistaa arkitiedon ja tieteellisen tiedon välisen eron ja tieteellisen tiedon merkityksen kehittämistyössä. Hän osaa selittää tutkimusprosessien vaiheita ja tunnistaa raportoinnin eri vaiheet. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyviä peruskäsitteitä. Hän tunnistaa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusotteen ja näiden välisen eron sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija osaa määritellä eettisesti kestävän tutkimuksen peruspiirteet ja ymmärtää sen merkityksen tutkimustyössä.

Hylätty:
Opiskelija ei saavuta kurssin oppimistavoitteita eikä pysty osoittamaan osaamistaan.

Oppimateriaalit

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos.
Heikkilä Tarja 2014. Tilastollinen tutkimus. 9. uudistettu painos.
Kananen Jorma 2008. Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet.
Metsämuuronen 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä.
Tuomi & Sarajärvi (2002, 2009) 2013. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 07.03.2025

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Fysioterapeutti

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Tarja Svahn
Opiskelijaryhmät
  • FYS23
    Fysioterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa

- määritellä tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä

Sisältö

- tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote

Oppimateriaalit

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos.
Heikkilä Tarja 2014. Tilastollinen tutkimus. 9. uudistettu painos.
Kananen Jorma 2008. Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet.
Metsämuuronen 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä.
Tuomi & Sarajärvi (2002, 2009) 2013. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija tunnistaa arkitiedon ja tieteellisen tiedon välisen eron ja tieteellisen tiedon merkityksen kehittämistyössä. Hän osaa selittää tutkimusprosessien vaiheita ja tunnistaa raportoinnin eri vaiheet. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyviä peruskäsitteitä. Hän tunnistaa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusotteen ja näiden välisen eron sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija osaa määritellä eettisesti kestävän tutkimuksen peruspiirteet ja ymmärtää sen merkityksen tutkimustyössä.

Hylätty:
Opiskelija ei saavuta kurssin oppimistavoitteita eikä pysty osoittamaan osaamistaan.