Tutkimus- ja kehittämistyön perusteetLaajuus (2 op)
Tunnus: BB00DL36
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä
Sisältö
- tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa arkitiedon ja tieteellisen tiedon välisen eron ja tieteellisen tiedon merkityksen kehittämistyössä. Hän osaa selittää tutkimusprosessien vaiheita ja tunnistaa raportoinnin eri vaiheet. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyviä peruskäsitteitä. Hän tunnistaa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusotteen ja näiden välisen eron sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija osaa määritellä eettisesti kestävän tutkimuksen peruspiirteet ja ymmärtää sen merkityksen tutkimustyössä.
Hylätty:
Opiskelija ei saavuta kurssin oppimistavoitteita eikä pysty osoittamaan osaamistaan.
Oppimateriaalit
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos.
Heikkilä Tarja 2014. Tilastollinen tutkimus. 9. uudistettu painos.
Kananen Jorma 2008. Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet.
Metsämuuronen 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä.
Tuomi & Sarajärvi (2002, 2009) 2013. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 07.03.2025
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Fysioterapeutti
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Tarja Svahn
Opiskelijaryhmät
-
FYS23Fysioterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä
Sisältö
- tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote
Oppimateriaalit
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos.
Heikkilä Tarja 2014. Tilastollinen tutkimus. 9. uudistettu painos.
Kananen Jorma 2008. Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet.
Metsämuuronen 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä.
Tuomi & Sarajärvi (2002, 2009) 2013. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa arkitiedon ja tieteellisen tiedon välisen eron ja tieteellisen tiedon merkityksen kehittämistyössä. Hän osaa selittää tutkimusprosessien vaiheita ja tunnistaa raportoinnin eri vaiheet. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyviä peruskäsitteitä. Hän tunnistaa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusotteen ja näiden välisen eron sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija osaa määritellä eettisesti kestävän tutkimuksen peruspiirteet ja ymmärtää sen merkityksen tutkimustyössä.
Hylätty:
Opiskelija ei saavuta kurssin oppimistavoitteita eikä pysty osoittamaan osaamistaan.