Siirry suoraan sisältöön

Maatalousyrityksen johtaminenLaajuus (10 op)

Tunnus: 9A00BW91

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää maatalousyrityksen johtamisen kokonaisvaltaisena prosessina, joka kostuu tiedon keruusta, aineistojen hankinnasta ja niiden analysoimisesta, toimintavaihtoehtojen valitsemisesta ja valinnan toteuttamisesta. Opiskelija sisäistää strategisen ajattelun merkityksen maatalousyrityksen johtamisessa, tuntee maatalousyrityksen johtamisen periaatteet sekä osaa hyödyntää analyysien ja suunnitelmien tuloksia johtamisessa.

Sisältö

Maatalousyrittäminen, maatalousyrittämisen erityispiirteet, maatalousyrittäjän tehtävät, toimintaympäristö-, resurssi-, skenaario ja synteesianalyysien hallinta, strateginen ja operatiivinen johtaminen, päätöksentekoprosessi ja tulevaisuuden kehityssuuntien ennakointi.
Kokonaisvaltainen johtaminen sisältää strategista ajattelua ja suunnittelua, strategian määrittelyä tahtotilana eli missiona, strategian toteuttamista, kontrollointia ja tarvittaessa strategian uusimista sekä operatiivista johtamista.

Esitietovaatimukset

Maatalouden yritystalouden perusteet

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa opintojakson perusasiat. Arviointi suoritetaan asteikolla hyväksyminen/korjaaminen. Arvioinnissa keskitytään siihen, miten hyvin opiskelija tuntee maatalousyrityksen johtamisen perusteet ja kykenee soveltamaan tietojaan käytäntöön. Lisäksi arvioidaan, miten hän kykenee hyödyntämään johtamisen apuvälineitä valitsemansa maatalousyrityksen johtamisessa sekä analysoimaan toimintaympäristöä ja maatalousyrityksen toiminnan kehittämisedellytyksiä.

Oppimateriaalit

Kay, Edwards & Duffy 2019. Farm Management. McGraw-Hill (soveltuvin osin). Olson 2004. Farm Management: Principles and Strategies. Blackwell Publishing Company. Iowa State Press. (soveltuvin osin). Ryhänen & Laitila 2012. Yhteistyö ja resurssit maitotiloilla. Verkostomaisen yrittämisen lähtökohtia ja edellytyksiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 59. s. 91-151. Ryhänen & Nissinen (toim.) 2011. Kilpailukykyä maidontuotantoon. Toimintaympäristön tarkastelu ja ennakointi. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 8. s. 35-42 ja 58-74. Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2019. Kokonaisvaltaisella johtamisella kannattavuutta maidontuotantoon. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 31: 1-178. Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen käsikirja. Ryhänen, M., Närvä, M., Sipiläinen, T. & Rajakorpi, J. 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen työkirja. Ryhänen & Sipiläinen (toim.) 2018. Maatalousyrityksen johtaminen ja tuotannon suunnittelu.

Ilmoittautumisaika

15.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 28.11.2024

Laajuus

10 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
Opettaja
  • Matti Ryhänen
Opiskelijaryhmät
  • AGRO22TA
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää maatalousyrityksen johtamisen kokonaisvaltaisena prosessina, joka kostuu tiedon keruusta, aineistojen hankinnasta ja niiden analysoimisesta, toimintavaihtoehtojen valitsemisesta ja valinnan toteuttamisesta. Opiskelija sisäistää strategisen ajattelun merkityksen maatalousyrityksen johtamisessa, tuntee maatalousyrityksen johtamisen periaatteet sekä osaa hyödyntää analyysien ja suunnitelmien tuloksia johtamisessa.

Sisältö

Maatalousyrittäminen, maatalousyrittämisen erityispiirteet, maatalousyrittäjän tehtävät, toimintaympäristö-, resurssi-, skenaario ja synteesianalyysien hallinta, strateginen ja operatiivinen johtaminen, päätöksentekoprosessi ja tulevaisuuden kehityssuuntien ennakointi.
Kokonaisvaltainen johtaminen sisältää strategista ajattelua ja suunnittelua, strategian määrittelyä tahtotilana eli missiona, strategian toteuttamista, kontrollointia ja tarvittaessa strategian uusimista sekä operatiivista johtamista.

Oppimateriaalit

Kay, Edwards & Duffy 2019. Farm Management. McGraw-Hill (soveltuvin osin). Olson 2004. Farm Management: Principles and Strategies. Blackwell Publishing Company. Iowa State Press. (soveltuvin osin). Ryhänen & Laitila 2012. Yhteistyö ja resurssit maitotiloilla. Verkostomaisen yrittämisen lähtökohtia ja edellytyksiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 59. s. 91-151. Ryhänen & Nissinen (toim.) 2011. Kilpailukykyä maidontuotantoon. Toimintaympäristön tarkastelu ja ennakointi. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 8. s. 35-42 ja 58-74. Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2019. Kokonaisvaltaisella johtamisella kannattavuutta maidontuotantoon. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 31: 1-178. Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen käsikirja. Ryhänen, M., Närvä, M., Sipiläinen, T. & Rajakorpi, J. 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen työkirja. Ryhänen & Sipiläinen (toim.) 2018. Maatalousyrityksen johtaminen ja tuotannon suunnittelu.

Opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen: Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa keskenään. Opettaja tukee, auttaa ja kannustaa. Jaettu asiantuntijuus on käytössä opettajan ja opiskelijoiden kesken. Opiskelijat ohjataan laatimaan maatalousyrityksestä kirjallinen raportti, jossa pitkän ja lyhyen aikavälin johtamista käsitellään yhtenä kokonaisuutena. Pitkän aikavälin tavoitteita toteutetaan myös lyhyen aikavälin johtamisella. Tällöin maatalousyritystä johdetaan kokonaisuutena, eikä osiensa kautta, millä edistetään maatalousyrityksen tasapainoista kehittämistä ja luodaan edellytyksiä kannattavuuden parantamiselle. Raportti sisältää yritystoiminnan tiedot, toimintaympäristön kuvauksen, maatalousyrityksen ulkoiset ja sisäiset tekijät, strategian ja toimintamallin laadinnan, analysointia, tulkintaa ja johtopäätösten teon.

Lähiopiskelua
Läsnäolo 80% vs. tentti
Opiskelijat hakevat maatalousyrityksen, jolle harjoitustyö tehdään
Opiskelu tapahtuu 3 – 4 opiskelijan ryhmissä
Harjoitustyön ohjaus Teamsillä (osallistuminen pakollista)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Johtamista kehitetään todellisissa maatalousyrityksissä. Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa maatalousyrittäjien kanssa. Opettaja tukee opiskelijoita tässä työssä. Opiskelijat laativat kirjallisen raportin maatalousyrittäjille

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5*26,7 tuntia = 134 tuntia, josta 50 % on luokkatyöskentelyä ja 50 % ryhmien omatoimista oppimista.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetusresurssien mahdollistamissa rajoissa otetaan opiskelijoita opintojaksolle.
Tarvittaessa valinta opintojaksoille tehdään opintomenestyksen mukaisessa järjestyksessä.
Opintomenestys määritetään seuraavien opintojaksojen keskiarvon perusteella:
- Maatalouden yritystalouden perusteet
- Maatilayrityksen verotus
- Maatalouspolitiikka

Lisäksi edellytetään, että agrologi (AMK) kaikille yhteisissä ammattiopinnoissa on edetty opetussuunnitelman mukaisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa opintojakson perusasiat. Arviointi suoritetaan asteikolla hyväksyminen/korjaaminen. Arvioinnissa keskitytään siihen, miten hyvin opiskelija tuntee maatalousyrityksen johtamisen perusteet ja kykenee soveltamaan tietojaan käytäntöön. Lisäksi arvioidaan, miten hän kykenee hyödyntämään johtamisen apuvälineitä valitsemansa maatalousyrityksen johtamisessa sekä analysoimaan toimintaympäristöä ja maatalousyrityksen toiminnan kehittämisedellytyksiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopiskelua
Läsnäolo 80% vs. tentti
Opiskelijat hakevat maatalousyrityksen, jolle harjoitustyö tehdään
Opiskelu tapahtuu 3 – 4 opiskelijan ryhmissä
Harjoitustyön ohjaus Teamsillä (osallistuminen pakollista)
Arviointi: Hyväksytty/kehitettävää/hylätty

Esitietovaatimukset

Maatalouden yritystalouden perusteet

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

30.08.2023 - 31.01.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

10 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
Opettaja
  • Matti Ryhänen
Opiskelijaryhmät
  • AGRO21TA
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää maatalousyrityksen johtamisen kokonaisvaltaisena prosessina, joka kostuu tiedon keruusta, aineistojen hankinnasta ja niiden analysoimisesta, toimintavaihtoehtojen valitsemisesta ja valinnan toteuttamisesta. Opiskelija sisäistää strategisen ajattelun merkityksen maatalousyrityksen johtamisessa, tuntee maatalousyrityksen johtamisen periaatteet sekä osaa hyödyntää analyysien ja suunnitelmien tuloksia johtamisessa.

Sisältö

Maatalousyrittäminen, maatalousyrittämisen erityispiirteet, maatalousyrittäjän tehtävät, toimintaympäristö-, resurssi-, skenaario ja synteesianalyysien hallinta, strateginen ja operatiivinen johtaminen, päätöksentekoprosessi ja tulevaisuuden kehityssuuntien ennakointi.
Kokonaisvaltainen johtaminen sisältää strategista ajattelua ja suunnittelua, strategian määrittelyä tahtotilana eli missiona, strategian toteuttamista, kontrollointia ja tarvittaessa strategian uusimista sekä operatiivista johtamista.

Oppimateriaalit

Kay, Edwards & Duffy 2019. Farm Management. McGraw-Hill (soveltuvin osin). Olson 2004. Farm Management: Principles and Strategies. Blackwell Publishing Company. Iowa State Press. (soveltuvin osin). Ryhänen & Laitila 2012. Yhteistyö ja resurssit maitotiloilla. Verkostomaisen yrittämisen lähtökohtia ja edellytyksiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 59. s. 91-151. Ryhänen & Nissinen (toim.) 2011. Kilpailukykyä maidontuotantoon. Toimintaympäristön tarkastelu ja ennakointi. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 8. s. 35-42 ja 58-74. Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2019. Kokonaisvaltaisella johtamisella kannattavuutta maidontuotantoon. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 31: 1-178. Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen käsikirja. Ryhänen, M., Närvä, M., Sipiläinen, T. & Rajakorpi, J. 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen työkirja. Ryhänen & Sipiläinen (toim.) 2018. Maatalousyrityksen johtaminen ja tuotannon suunnittelu.

Opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen: Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa keskenään. Opettaja tukee, auttaa ja kannustaa. Jaettu asiantuntijuus on käytössä opettajan ja opiskelijoiden kesken. Opiskelijat ohjataan laatimaan maatalousyrityksestä kirjallinen raportti, jossa pitkän ja lyhyen aikavälin johtamista käsitellään yhtenä kokonaisuutena. Pitkän aikavälin tavoitteita toteutetaan myös lyhyen aikavälin johtamisella. Tällöin maatalousyritystä johdetaan kokonaisuutena, eikä osiensa kautta, millä edistetään maatalousyrityksen tasapainoista kehittämistä ja luodaan edellytyksiä kannattavuuden parantamiselle. Raportti sisältää yritystoiminnan tiedot, toimintaympäristön kuvauksen, maatalousyrityksen ulkoiset ja sisäiset tekijät, strategian ja toimintamallin laadinnan, analysointia, tulkintaa ja johtopäätösten teon.

Lähiopiskelua
Läsnäolo 80% vs. tentti
Opiskelijat hakevat maatalousyrityksen, jolle harjoitustyö tehdään
Opiskelu tapahtuu 3 – 4 opiskelijan ryhmissä
Harjoitustyön ohjaus Teamsillä (osallistuminen pakollista)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Johtamista kehitetään todellisissa maatalousyrityksissä. Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa maatalousyrittäjien kanssa. Opettaja tukee opiskelijoita tässä työssä. Opiskelijat laativat kirjallisen raportin maatalousyrittäjille

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5*26,7 tuntia = 134 tuntia, josta 50 % on luokkatyöskentelyä ja 50 % ryhmien omatoimista oppimista.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetusresurssien mahdollistamissa rajoissa otetaan opiskelijoita opintojaksolle.
Tarvittaessa valinta opintojaksoille tehdään opintomenestyksen mukaisessa järjestyksessä.
Opintomenestys määritetään seuraavien opintojaksojen keskiarvon perusteella:
- Maatalouden yritystalouden perusteet
- Maatilayrityksen verotus
- Maatalouspolitiikka

Lisäksi edellytetään, että agrologi (AMK) kaikille yhteisissä ammattiopinnoissa on edetty opetussuunnitelman mukaisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa opintojakson perusasiat. Arviointi suoritetaan asteikolla hyväksyminen/korjaaminen. Arvioinnissa keskitytään siihen, miten hyvin opiskelija tuntee maatalousyrityksen johtamisen perusteet ja kykenee soveltamaan tietojaan käytäntöön. Lisäksi arvioidaan, miten hän kykenee hyödyntämään johtamisen apuvälineitä valitsemansa maatalousyrityksen johtamisessa sekä analysoimaan toimintaympäristöä ja maatalousyrityksen toiminnan kehittämisedellytyksiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopiskelua
Läsnäolo 80% vs. tentti
Opiskelijat hakevat maatalousyrityksen, jolle harjoitustyö tehdään
Opiskelu tapahtuu 3 – 4 opiskelijan ryhmissä
Harjoitustyön ohjaus Teamsillä (osallistuminen pakollista)
Arviointi: Hyväksytty/kehitettävää/hylätty

Esitietovaatimukset

Maatalouden yritystalouden perusteet

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.01.2023

Laajuus

10 op

T&K-osuus

10 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
Opettaja
  • Matti Ryhänen
Opiskelijaryhmät
  • AGRO20TA
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää maatalousyrityksen johtamisen kokonaisvaltaisena prosessina, joka kostuu tiedon keruusta, aineistojen hankinnasta ja niiden analysoimisesta, toimintavaihtoehtojen valitsemisesta ja valinnan toteuttamisesta. Opiskelija sisäistää strategisen ajattelun merkityksen maatalousyrityksen johtamisessa, tuntee maatalousyrityksen johtamisen periaatteet sekä osaa hyödyntää analyysien ja suunnitelmien tuloksia johtamisessa.

Sisältö

Maatalousyrittäminen, maatalousyrittämisen erityispiirteet, maatalousyrittäjän tehtävät, toimintaympäristö-, resurssi-, skenaario ja synteesianalyysien hallinta, strateginen ja operatiivinen johtaminen, päätöksentekoprosessi ja tulevaisuuden kehityssuuntien ennakointi.
Kokonaisvaltainen johtaminen sisältää strategista ajattelua ja suunnittelua, strategian määrittelyä tahtotilana eli missiona, strategian toteuttamista, kontrollointia ja tarvittaessa strategian uusimista sekä operatiivista johtamista.

Oppimateriaalit

Kay, Edwards & Duffy 2019. Farm Management. McGraw-Hill (soveltuvin osin). Olson 2004. Farm Management: Principles and Strategies. Blackwell Publishing Company. Iowa State Press. (soveltuvin osin). Ryhänen & Laitila 2012. Yhteistyö ja resurssit maitotiloilla. Verkostomaisen yrittämisen lähtökohtia ja edellytyksiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 59. s. 91-151. Ryhänen & Nissinen (toim.) 2011. Kilpailukykyä maidontuotantoon. Toimintaympäristön tarkastelu ja ennakointi. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 8. s. 35-42 ja 58-74. Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2019. Kokonaisvaltaisella johtamisella kannattavuutta maidontuotantoon. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 31: 1-178. Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen käsikirja (julkaistaan keväällä 2021). Ryhänen, M., Närvä, M., Sipiläinen, T. & Rajakorpi, J. 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen työkirja (julkaistaan keväällä 2021). Ryhänen & Sipiläinen (toim.) 2018. Maatalousyrityksen johtaminen ja tuotannon suunnittelu.

Opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen: Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa keskenään. Opettaja tukee, auttaa ja kannustaa. Jaettu asiantuntijuus on käytössä opettajan ja opiskelijoiden kesken. Opiskelijat ohjataan laatimaan maatalousyrityksestä kirjallinen raportti, jossa pitkän ja lyhyen aikavälin johtamista käsitellään yhtenä kokonaisuutena. Pitkän aikavälin tavoitteita toteutetaan myös lyhyen aikavälin johtamisella. Tällöin maatalousyritystä johdetaan kokonaisuutena, eikä osiensa kautta, millä edistetään maatalousyrityksen tasapainoista kehittämistä ja luodaan edellytyksiä kannattavuuden parantamiselle. Raportti sisältää yritystoiminnan tiedot, toimintaympäristön kuvauksen, maatalousyrityksen ulkoiset ja sisäiset tekijät, strategian ja toimintamallin laadinnan, analysointia, tulkintaa ja johtopäätösten teon.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Johtamista kehitetään todellisissa maatalousyrityksissä. Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa maatalousyrittäjien kanssa. Opettaja tukee opiskelijoita tässä työssä. Opiskelijat laativat kirjallisen raportin maatalousyrittäjille

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5*26,7 tuntia = 134 tuntia, josta 50 % on luokkatyöskentelyä ja 50 % ryhmien omatoimista oppimista.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetusresurssien mahdollistamissa rajoissa otetaan opiskelijoita opintojaksolle.
Tarvittaessa valinta opintojaksoille tehdään opintomenestyksen mukaisessa järjestyksessä.
Opintomenestys määritetään seuraavien opintojaksojen keskiarvon perusteella:
- Maatalouden yritystalouden perusteet
- Maatilayrityksen verotus
- Maatalouspolitiikka

Lisäksi edellytetään, että agrologi (AMK) kaikille yhteisissä ammattiopinnoissa on edetty opetussuunnitelman mukaisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa opintojakson perusasiat. Arviointi suoritetaan asteikolla hyväksyminen/korjaaminen. Arvioinnissa keskitytään siihen, miten hyvin opiskelija tuntee maatalousyrityksen johtamisen perusteet ja kykenee soveltamaan tietojaan käytäntöön. Lisäksi arvioidaan, miten hän kykenee hyödyntämään johtamisen apuvälineitä valitsemansa maatalousyrityksen johtamisessa sekä analysoimaan toimintaympäristöä ja maatalousyrityksen toiminnan kehittämisedellytyksiä.

Esitietovaatimukset

Maatalouden yritystalouden perusteet

Ilmoittautumisaika

19.04.2021 - 29.08.2021

Ajoitus

01.09.2021 - 15.02.2022

Laajuus

10 op

T&K-osuus

10 op

Yksikkö

SeAMK Ruoka

Toimipiste

SeAMK Ruoka, Seinäjoki

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
Opettaja
  • Matti Ryhänen
Vastuuhenkilö

Jukka Kauppila

Opiskelijaryhmät
  • AGRO19A
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää maatalousyrityksen johtamisen kokonaisvaltaisena prosessina, joka kostuu tiedon keruusta, aineistojen hankinnasta ja niiden analysoimisesta, toimintavaihtoehtojen valitsemisesta ja valinnan toteuttamisesta. Opiskelija sisäistää strategisen ajattelun merkityksen maatalousyrityksen johtamisessa, tuntee maatalousyrityksen johtamisen periaatteet sekä osaa hyödyntää analyysien ja suunnitelmien tuloksia johtamisessa.

Sisältö

Maatalousyrittäminen, maatalousyrittämisen erityispiirteet, maatalousyrittäjän tehtävät, toimintaympäristö-, resurssi-, skenaario ja synteesianalyysien hallinta, strateginen ja operatiivinen johtaminen, päätöksentekoprosessi ja tulevaisuuden kehityssuuntien ennakointi.
Kokonaisvaltainen johtaminen sisältää strategista ajattelua ja suunnittelua, strategian määrittelyä tahtotilana eli missiona, strategian toteuttamista, kontrollointia ja tarvittaessa strategian uusimista sekä operatiivista johtamista.

Oppimateriaalit

Kay, Edwards & Duffy 2019. Farm Management. McGraw-Hill (soveltuvin osin). Olson 2004. Farm Management: Principles and Strategies. Blackwell Publishing Company. Iowa State Press. (soveltuvin osin). Ryhänen & Laitila 2012. Yhteistyö ja resurssit maitotiloilla. Verkostomaisen yrittämisen lähtökohtia ja edellytyksiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 59. s. 91-151. Ryhänen & Nissinen (toim.) 2011. Kilpailukykyä maidontuotantoon. Toimintaympäristön tarkastelu ja ennakointi. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 8. s. 35-42 ja 58-74. Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2019. Kokonaisvaltaisella johtamisella kannattavuutta maidontuotantoon. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 31: 1-178. Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen käsikirja (julkaistaan keväällä 2021). Ryhänen, M., Närvä, M., Sipiläinen, T. & Rajakorpi, J. 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen työkirja (julkaistaan keväällä 2021). Ryhänen & Sipiläinen (toim.) 2018. Maatalousyrityksen johtaminen ja tuotannon suunnittelu.

Opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen: Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa keskenään. Opettaja tukee, auttaa ja kannustaa. Jaettu asiantuntijuus on käytössä opettajan ja opiskelijoiden kesken. Opiskelijat ohjataan laatimaan maatalousyrityksestä kirjallinen raportti, jossa pitkän ja lyhyen aikavälin johtamista käsitellään yhtenä kokonaisuutena. Pitkän aikavälin tavoitteita toteutetaan myös lyhyen aikavälin johtamisella. Tällöin maatalousyritystä johdetaan kokonaisuutena, eikä osiensa kautta, millä edistetään maatalousyrityksen tasapainoista kehittämistä ja luodaan edellytyksiä kannattavuuden parantamiselle. Raportti sisältää yritystoiminnan tiedot, toimintaympäristön kuvauksen, maatalousyrityksen ulkoiset ja sisäiset tekijät, strategian ja toimintamallin laadinnan, analysointia, tulkintaa ja johtopäätösten teon.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Johtamista kehitetään todellisissa maatalousyrityksissä. Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa maatalousyrittäjien kanssa. Opettaja tukee opiskelijoita tässä työssä. Opiskelijat laativat kirjallisen raportin maatalousyrittäjille

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5*26,7 tuntia = 134 tuntia, josta 50 % on luokkatyöskentelyä ja 50 % ryhmien omatoimista oppimista.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetusresurssien mahdollistamissa rajoissa otetaan opiskelijoita opintojaksolle.
Tarvittaessa valinta opintojaksoille tehdään opintomenestyksen mukaisessa järjestyksessä.
Opintomenestys määritetään seuraavien opintojaksojen keskiarvon perusteella:
- Maatalouden yritystalouden perusteet
- Maatilayrityksen verotus
- Maatalouspolitiikka

Lisäksi edellytetään, että agrologi (AMK) kaikille yhteisissä ammattiopinnoissa on edetty opetussuunnitelman mukaisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa opintojakson perusasiat. Arviointi suoritetaan asteikolla hyväksyminen/korjaaminen. Arvioinnissa keskitytään siihen, miten hyvin opiskelija tuntee maatalousyrityksen johtamisen perusteet ja kykenee soveltamaan tietojaan käytäntöön. Lisäksi arvioidaan, miten hän kykenee hyödyntämään johtamisen apuvälineitä valitsemansa maatalousyrityksen johtamisessa sekä analysoimaan toimintaympäristöä ja maatalousyrityksen toiminnan kehittämisedellytyksiä.

Esitietovaatimukset

Maatalouden yritystalouden perusteet