Maatalousyrityksen johtaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: 9A00BW91-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 28.11.2024
Laajuus
10 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Matti Ryhänen
Opiskelijaryhmät
-
AGRO22TAAgrologi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää maatalousyrityksen johtamisen kokonaisvaltaisena prosessina, joka kostuu tiedon keruusta, aineistojen hankinnasta ja niiden analysoimisesta, toimintavaihtoehtojen valitsemisesta ja valinnan toteuttamisesta. Opiskelija sisäistää strategisen ajattelun merkityksen maatalousyrityksen johtamisessa, tuntee maatalousyrityksen johtamisen periaatteet sekä osaa hyödyntää analyysien ja suunnitelmien tuloksia johtamisessa.
Sisältö
Maatalousyrittäminen, maatalousyrittämisen erityispiirteet, maatalousyrittäjän tehtävät, toimintaympäristö-, resurssi-, skenaario ja synteesianalyysien hallinta, strateginen ja operatiivinen johtaminen, päätöksentekoprosessi ja tulevaisuuden kehityssuuntien ennakointi.
Kokonaisvaltainen johtaminen sisältää strategista ajattelua ja suunnittelua, strategian määrittelyä tahtotilana eli missiona, strategian toteuttamista, kontrollointia ja tarvittaessa strategian uusimista sekä operatiivista johtamista.
Oppimateriaalit
Kay, Edwards & Duffy 2019. Farm Management. McGraw-Hill (soveltuvin osin). Olson 2004. Farm Management: Principles and Strategies. Blackwell Publishing Company. Iowa State Press. (soveltuvin osin). Ryhänen & Laitila 2012. Yhteistyö ja resurssit maitotiloilla. Verkostomaisen yrittämisen lähtökohtia ja edellytyksiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 59. s. 91-151. Ryhänen & Nissinen (toim.) 2011. Kilpailukykyä maidontuotantoon. Toimintaympäristön tarkastelu ja ennakointi. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 8. s. 35-42 ja 58-74. Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2019. Kokonaisvaltaisella johtamisella kannattavuutta maidontuotantoon. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 31: 1-178. Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen käsikirja. Ryhänen, M., Närvä, M., Sipiläinen, T. & Rajakorpi, J. 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen työkirja. Ryhänen & Sipiläinen (toim.) 2018. Maatalousyrityksen johtaminen ja tuotannon suunnittelu.
Opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen: Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa keskenään. Opettaja tukee, auttaa ja kannustaa. Jaettu asiantuntijuus on käytössä opettajan ja opiskelijoiden kesken. Opiskelijat ohjataan laatimaan maatalousyrityksestä kirjallinen raportti, jossa pitkän ja lyhyen aikavälin johtamista käsitellään yhtenä kokonaisuutena. Pitkän aikavälin tavoitteita toteutetaan myös lyhyen aikavälin johtamisella. Tällöin maatalousyritystä johdetaan kokonaisuutena, eikä osiensa kautta, millä edistetään maatalousyrityksen tasapainoista kehittämistä ja luodaan edellytyksiä kannattavuuden parantamiselle. Raportti sisältää yritystoiminnan tiedot, toimintaympäristön kuvauksen, maatalousyrityksen ulkoiset ja sisäiset tekijät, strategian ja toimintamallin laadinnan, analysointia, tulkintaa ja johtopäätösten teon.
Lähiopiskelua
Läsnäolo 80% vs. tentti
Opiskelijat hakevat maatalousyrityksen, jolle harjoitustyö tehdään
Opiskelu tapahtuu 3 – 4 opiskelijan ryhmissä
Harjoitustyön ohjaus Teamsillä (osallistuminen pakollista)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Johtamista kehitetään todellisissa maatalousyrityksissä. Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa maatalousyrittäjien kanssa. Opettaja tukee opiskelijoita tässä työssä. Opiskelijat laativat kirjallisen raportin maatalousyrittäjille
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5*26,7 tuntia = 134 tuntia, josta 50 % on luokkatyöskentelyä ja 50 % ryhmien omatoimista oppimista.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetusresurssien mahdollistamissa rajoissa otetaan opiskelijoita opintojaksolle.
Tarvittaessa valinta opintojaksoille tehdään opintomenestyksen mukaisessa järjestyksessä.
Opintomenestys määritetään seuraavien opintojaksojen keskiarvon perusteella:
- Maatalouden yritystalouden perusteet
- Maatilayrityksen verotus
- Maatalouspolitiikka
Lisäksi edellytetään, että agrologi (AMK) kaikille yhteisissä ammattiopinnoissa on edetty opetussuunnitelman mukaisesti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa opintojakson perusasiat. Arviointi suoritetaan asteikolla hyväksyminen/korjaaminen. Arvioinnissa keskitytään siihen, miten hyvin opiskelija tuntee maatalousyrityksen johtamisen perusteet ja kykenee soveltamaan tietojaan käytäntöön. Lisäksi arvioidaan, miten hän kykenee hyödyntämään johtamisen apuvälineitä valitsemansa maatalousyrityksen johtamisessa sekä analysoimaan toimintaympäristöä ja maatalousyrityksen toiminnan kehittämisedellytyksiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopiskelua
Läsnäolo 80% vs. tentti
Opiskelijat hakevat maatalousyrityksen, jolle harjoitustyö tehdään
Opiskelu tapahtuu 3 – 4 opiskelijan ryhmissä
Harjoitustyön ohjaus Teamsillä (osallistuminen pakollista)
Arviointi: Hyväksytty/kehitettävää/hylätty
Esitietovaatimukset
Maatalouden yritystalouden perusteet