Ammattialan englantiLaajuus (3 op)
Tunnus: KC00CG78
Osaamistavoitteet
• Opiskelija osaa kuvailla teknistä laitetta, sen ominaisuuksia ja käyttöä.
• Opiskelija osaa kertoa oman alansa yrityksistä.
• Opiskelija osaa kirjoittaa liikekirjeitä.
• Opiskelija osaa laatia tiivistelmiä ja raportteja sekä suullisesti, että kirjallisesti.
• Opiskelija ymmärtää oman koulutusalansa laajojakin tekstejä ja niiden sanastoa.
• Opiskelija osaa muodollisen sanaston käytön puheessa ja kirjoittamisessa.
Sisältö
- oman alan tekstien lukeminen ja kirjoittaminen
- tiivistelmän ja raportin laadinta
- muodollinen tyyli
- liikekirjeet
- laitteen kuvailu
- yritysesittely
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Oppimateriaalit
Isaacs, Pesso, Rasimus, Rönkä: Engineer Your English. Edita. Uusin painos.
Muu kurssilla jaettu materiaali.
Lisätiedot
Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 09.10.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 18.12.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Cory Isaacs
- Anne Vuokila
Opiskelijaryhmät
-
TITE21Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Tavoitteet
• Opiskelija osaa kuvailla teknistä laitetta, sen ominaisuuksia ja käyttöä.
• Opiskelija osaa kertoa oman alansa yrityksistä.
• Opiskelija osaa kirjoittaa liikekirjeitä.
• Opiskelija osaa laatia tiivistelmiä ja raportteja sekä suullisesti, että kirjallisesti.
• Opiskelija ymmärtää oman koulutusalansa laajojakin tekstejä ja niiden sanastoa.
• Opiskelija osaa muodollisen sanaston käytön puheessa ja kirjoittamisessa.
Sisältö
- oman alan tekstien lukeminen ja kirjoittaminen
- tiivistelmän ja raportin laadinta
- muodollinen tyyli
- liikekirjeet
- laitteen kuvailu
- yritysesittely
Oppimateriaalit
Isaacs, Palmroth, Rasimus, Rönkä: Engineer Your English. Edita. 2014 tai uudempi painos
Muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit, ryhmä ja pari työskentely sekä itsenäinen opiskelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tentti kurssin viimeisillä tunneilla. Hylätyn kokeen voi uusia kaksi kertaa vuoden kuluessa kurssin päättymisestä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
28h kontaktitunteja, 52h itsenäistä opiskelua
Lisätietoja opiskelijoille
Lähtökohtana lukiotason opinnot tai vastaavat taidot englannin kielessä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen koe, suullinen esitys, aktiivinen osallistuminen tunnilla.
Lisätiedot
Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 09.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 18.12.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Riikka Ala-Sankila
Opiskelijaryhmät
-
AUTE21KAInsinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Tavoitteet
• Opiskelija osaa kuvailla teknistä laitetta, sen ominaisuuksia ja käyttöä.
• Opiskelija osaa kertoa oman alansa yrityksistä.
• Opiskelija osaa kirjoittaa liikekirjeitä.
• Opiskelija osaa laatia tiivistelmiä ja raportteja sekä suullisesti, että kirjallisesti.
• Opiskelija ymmärtää oman koulutusalansa laajojakin tekstejä ja niiden sanastoa.
• Opiskelija osaa muodollisen sanaston käytön puheessa ja kirjoittamisessa.
Sisältö
- oman alan tekstien lukeminen ja kirjoittaminen
- tiivistelmän ja raportin laadinta
- muodollinen tyyli
- liikekirjeet
- laitteen kuvailu
- yritysesittely
Oppimateriaalit
Isaacs, Pesso, Rasimus, Rönkä: Engineer Your English. Edita. Uusin painos.
Muu kurssilla jaettu materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, pari- ja itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
80 h
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvollisuus 80% oppitunneilla
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen koe ja suullinen esitys
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Lisätiedot
Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 09.10.2024
Ajoitus
30.09.2024 - 01.12.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Heli Simon
- Riikka Ala-Sankila
- Anne Vuokila
Opiskelijaryhmät
-
MAUTE21Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka, monimuotototeutus
Tavoitteet
• Opiskelija osaa kuvailla teknistä laitetta, sen ominaisuuksia ja käyttöä.
• Opiskelija osaa kertoa oman alansa yrityksistä.
• Opiskelija osaa kirjoittaa liikekirjeitä.
• Opiskelija osaa laatia tiivistelmiä ja raportteja sekä suullisesti, että kirjallisesti.
• Opiskelija ymmärtää oman koulutusalansa laajojakin tekstejä ja niiden sanastoa.
• Opiskelija osaa muodollisen sanaston käytön puheessa ja kirjoittamisessa.
Sisältö
- oman alan tekstien lukeminen ja kirjoittaminen
- tiivistelmän ja raportin laadinta
- muodollinen tyyli
- liikekirjeet
- laitteen kuvailu
- yritysesittely
Oppimateriaalit
Isaacs, Palmroth, Rasimus, Rönkä: Engineer Your English. Edita. 2014 tai uudempi painos
Muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: suulliset ja kirjalliset harjoitukset ja tehtävät yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelynä. Itsenäinen opiskelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tentti kurssin viimeisillä tunneilla. Hylätyn kokeen voi uusia kaksi kertaa vuoden kuluessa kurssin päättymisestä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 80h
Lisätietoja opiskelijoille
Lähtökohtana lukiotason opinnot tai vastaavat taidot englannin kielessä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen koe, suullinen esitys, aktiivinen osallistuminen tunneilla.
Lisätiedot
Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 11.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 17.12.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Heli Simon
- Riikka Ala-Sankila
Opiskelijaryhmät
-
AUTE20KAInsinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Tavoitteet
• Opiskelija osaa kuvailla teknistä laitetta, sen ominaisuuksia ja käyttöä.
• Opiskelija osaa kertoa oman alansa yrityksistä.
• Opiskelija osaa kirjoittaa liikekirjeitä.
• Opiskelija osaa laatia tiivistelmiä ja raportteja sekä suullisesti, että kirjallisesti.
• Opiskelija ymmärtää oman koulutusalansa laajojakin tekstejä ja niiden sanastoa.
• Opiskelija osaa muodollisen sanaston käytön puheessa ja kirjoittamisessa.
Sisältö
- oman alan tekstien lukeminen ja kirjoittaminen
- tiivistelmän ja raportin laadinta
- muodollinen tyyli
- liikekirjeet
- laitteen kuvailu
- yritysesittely
Oppimateriaalit
Isaacs, Palmroth, Rasimus, Rönkä: Engineer Your English. Edita. 2014 tai uudempi painos
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 h
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvollisuus kontaktitunneilla
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen koe, suullinen esitys
Lisätiedot
Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 11.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 17.12.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Riikka Ala-Sankila
Opiskelijaryhmät
-
AUTE20SAInsinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Tavoitteet
• Opiskelija osaa kuvailla teknistä laitetta, sen ominaisuuksia ja käyttöä.
• Opiskelija osaa kertoa oman alansa yrityksistä.
• Opiskelija osaa kirjoittaa liikekirjeitä.
• Opiskelija osaa laatia tiivistelmiä ja raportteja sekä suullisesti, että kirjallisesti.
• Opiskelija ymmärtää oman koulutusalansa laajojakin tekstejä ja niiden sanastoa.
• Opiskelija osaa muodollisen sanaston käytön puheessa ja kirjoittamisessa.
Sisältö
- oman alan tekstien lukeminen ja kirjoittaminen
- tiivistelmän ja raportin laadinta
- muodollinen tyyli
- liikekirjeet
- laitteen kuvailu
- yritysesittely
Oppimateriaalit
Isaacs, Palmroth, Rasimus, Rönkä: Engineer Your English. Edita. 2014 tai uudempi painos
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 h
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvollisuus kontaktitunneilla
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen koe, suullinen esitys
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
.
Lisätiedot
Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 26.02.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Anne Vuokila
Opiskelijaryhmät
-
AUTE19SAInsinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Tavoitteet
• Opiskelija osaa kuvailla teknistä laitetta, sen ominaisuuksia ja käyttöä.
• Opiskelija osaa kertoa oman alansa yrityksistä.
• Opiskelija osaa kirjoittaa liikekirjeitä.
• Opiskelija osaa laatia tiivistelmiä ja raportteja sekä suullisesti, että kirjallisesti.
• Opiskelija ymmärtää oman koulutusalansa laajojakin tekstejä ja niiden sanastoa.
• Opiskelija osaa muodollisen sanaston käytön puheessa ja kirjoittamisessa.
Sisältö
- oman alan tekstien lukeminen ja kirjoittaminen
- tiivistelmän ja raportin laadinta
- muodollinen tyyli
- liikekirjeet
- laitteen kuvailu
- yritysesittely
Oppimateriaalit
Isaacs, Palmroth, Rasimus, Rönkä: Engineer Your English. Edita. 2014 tai uudempi painos
Muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit ja itsenäinen opiskelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tentti kurssin viimeisillä tunneilla. Hylätyn kokeen voi uusia kaksi kertaa vuoden kuluessa kurssin päättymisestä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
28h kontaktitunteja, 53h itsenäistä opiskelua
Lisätietoja opiskelijoille
Lähtökohtana lukiotason opinnot tai vastaavat taidot englannin kielessä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivisuus tunneilla
Hylätty (0)
Kirjallisessa kokeessa tuotetussa tekstissä on niin paljon virheitä, että tekstin viesti ei välity ja /tai tekstin sisältö ei vastaa tehtävänantoa.
Suullisen esityksen sisältö ei vastaa tehtävänantoa, ja /tai opiskelija ei kykene esittäämään valitsemaansa aihetta ymmärrettävästi. Isot puutteet kieliopissa ja ääntämisessä estävät viestin välittymisen.
Poissaolot tunneilta yli 50%.
Vaadittuja tehtäviä palauttamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Lisätiedot
Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 30.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 18.12.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Heli Simon
- Riikka Ala-Sankila
Opiskelijaryhmät
-
AUTE19KAInsinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Tavoitteet
• Opiskelija osaa kuvailla teknistä laitetta, sen ominaisuuksia ja käyttöä.
• Opiskelija osaa kertoa oman alansa yrityksistä.
• Opiskelija osaa kirjoittaa liikekirjeitä.
• Opiskelija osaa laatia tiivistelmiä ja raportteja sekä suullisesti, että kirjallisesti.
• Opiskelija ymmärtää oman koulutusalansa laajojakin tekstejä ja niiden sanastoa.
• Opiskelija osaa muodollisen sanaston käytön puheessa ja kirjoittamisessa.
Sisältö
- oman alan tekstien lukeminen ja kirjoittaminen
- tiivistelmän ja raportin laadinta
- muodollinen tyyli
- liikekirjeet
- laitteen kuvailu
- yritysesittely
Oppimateriaalit
I?saacs, Pesso, Rasimus, Rönkä: Engineer Your English. Edita. viimeisin painos. ?Muu kurssilla jaettava materiaali.?
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Lisätiedot
Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 18.12.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Heli Simon
- Anne Vuokila
Opiskelijaryhmät
-
MAUTE19Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka, monimuotototeutus
Tavoitteet
• Opiskelija osaa kuvailla teknistä laitetta, sen ominaisuuksia ja käyttöä.
• Opiskelija osaa kertoa oman alansa yrityksistä.
• Opiskelija osaa kirjoittaa liikekirjeitä.
• Opiskelija osaa laatia tiivistelmiä ja raportteja sekä suullisesti, että kirjallisesti.
• Opiskelija ymmärtää oman koulutusalansa laajojakin tekstejä ja niiden sanastoa.
• Opiskelija osaa muodollisen sanaston käytön puheessa ja kirjoittamisessa.
Sisältö
- oman alan tekstien lukeminen ja kirjoittaminen
- tiivistelmän ja raportin laadinta
- muodollinen tyyli
- liikekirjeet
- laitteen kuvailu
- yritysesittely
Oppimateriaalit
Isaacs, Palmroth, Rasimus, Rönkä: Engineer Your English. Edita. 2014 tai uudempi painos
Muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit ja itsenäinen opiskelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tentti kurssin viimeisillä tunneilla. Hylätyn kokeen voi uusia kaksi kertaa vuoden kuluessa kurssin päättymisestä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
21h kontaktitunteja, 60h itsenäistä opiskelua
Lisätietoja opiskelijoille
Lähtökohtana lukiotason opinnot tai vastaavat taidot englannin kielessä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivisuus tunneilla
Hylätty (0)
Kirjallisessa kokeessa tuotetussa tekstissä on niin paljon virheitä, että tekstin viesti ei välity ja /tai tekstin sisältö ei vastaa tehtävänantoa.
Suullisen esityksen sisältö ei vastaa tehtävänantoa, ja /tai opiskelija ei kykene esittäämään valitsemaansa aihetta ymmärrettävästi. Isot puutteet kieliopissa ja ääntämisessä estävät viestin välittymisen.
Poissaolot tunneilta yli 50%.
Vaadittuja tehtäviä palauttamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Lisätiedot
Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot