Siirry suoraan sisältöön

Ammattialan englanti (3 op)

Toteutuksen tunnus: KC00CG78-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 26.02.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka

Opettaja

  • Anne Vuokila

Opiskelijaryhmät

  • AUTE19SA
    Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka

Tavoitteet

• Opiskelija osaa kuvailla teknistä laitetta, sen ominaisuuksia ja käyttöä.
• Opiskelija osaa kertoa oman alansa yrityksistä.
• Opiskelija osaa kirjoittaa liikekirjeitä.
• Opiskelija osaa laatia tiivistelmiä ja raportteja sekä suullisesti, että kirjallisesti.
• Opiskelija ymmärtää oman koulutusalansa laajojakin tekstejä ja niiden sanastoa.
• Opiskelija osaa muodollisen sanaston käytön puheessa ja kirjoittamisessa.

Sisältö

- oman alan tekstien lukeminen ja kirjoittaminen
- tiivistelmän ja raportin laadinta
- muodollinen tyyli
- liikekirjeet
- laitteen kuvailu
- yritysesittely

Oppimateriaalit

Isaacs, Palmroth, Rasimus, Rönkä: Engineer Your English. Edita. 2014 tai uudempi painos
Muu materiaali.

Opetusmenetelmät

Kontaktitunnit ja itsenäinen opiskelu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tentti kurssin viimeisillä tunneilla. Hylätyn kokeen voi uusia kaksi kertaa vuoden kuluessa kurssin päättymisestä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

28h kontaktitunteja, 53h itsenäistä opiskelua

Lisätietoja opiskelijoille

Lähtökohtana lukiotason opinnot tai vastaavat taidot englannin kielessä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivisuus tunneilla

Hylätty (0)

Kirjallisessa kokeessa tuotetussa tekstissä on niin paljon virheitä, että tekstin viesti ei välity ja /tai tekstin sisältö ei vastaa tehtävänantoa.

Suullisen esityksen sisältö ei vastaa tehtävänantoa, ja /tai opiskelija ei kykene esittäämään valitsemaansa aihetta ymmärrettävästi. Isot puutteet kieliopissa ja ääntämisessä estävät viestin välittymisen.

Poissaolot tunneilta yli 50%.

Vaadittuja tehtäviä palauttamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.

Lisätiedot

Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot