Siirry suoraan sisältöön

Strategisen viestinnän suunnitteluLaajuus (3 op)

Tunnus: LT00DR79

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän suunnittelun merkityksen strategisena työkaluna ja yrityksen tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa analysoida yrityksessä käytössä olevia viestinnän toimintatapoja sekä hyödyntää erilaisia keinoja viestinnän suunnittelussa. Opiskelija osaa laatia käytännössä viestintäsuunnitelman.

Sisältö

- Yritysviestinnän käsitteet (mm. tavoitteellinen viestintä, merkityksellistävä yhteisöviestintä)
- Kriisi- ja muutosviestintä
- Viestinnän nyky- ja tavoitetilan analysointi
- Viestintäsuunnitelma ja viestintästrategia

Esitietovaatimukset

1. vuoden viestinnän opinnot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa analysoida yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa pääpiirteittäin tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija on palauttanut tehtävät, mutta niissä on paljon täydennettävää. Opiskelija osaa yksipuolisesti analysoida yhteisön viestintää ja osallistuminen keskusteluihin on ollut vähäistä, joten tehtävissä ja tiedoissa on vielä puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa analysoida yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan palauttamat tehtävät ja tiedot ovat melko monipuolisia, mutta viimeistelyssä sekä tiedon soveltamisessa on vielä parannettavaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä yksityiskohtainen ja konkreettinen viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa myös analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja tehtävät ja tiedot ovat monipuolisia niin viimeistelyn kuin soveltamisenkin osalta.

Oppimateriaalit

Juholin, E. (2006 tai uudempi painos). Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. Helsinki: Infor.
Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.