Siirry suoraan sisältöön

KirjastohistoriaLaajuus (5 op)

Tunnus: 1800BD47

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee maailma kirjastohistorian keskeiset kehitystrendit. Painopiste on erityisesti kotimaisen kirjastolaitoksen ja yleisten kirjastojen kehityksessä 1900-luvulla. Opiskelija ymmärtää kirjastolaitoksen muotoutumiseen vaikuttaneet tekijät ja kykenee analysoimaan niiden merkitystä nykypäivän näkökulmasta.

Sisältö

Krjastolaitoksen historian kehitys antiikista nykypäivään. Kurssilla käsitellään niin maailman kirjastohistoriaa kuin kotimaisten kirjastojen kehitystä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee kirjastohistorian perusteet ja eri aikakausien tärkeimmät tapahtumat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään. Opiskelija kykenee myös itsenäiseen, kriittiseen analyysiin eri aikakausien ja tapahtumien vuorovaikutussuhteista.

Oppimateriaalit

Mäkinen, I. (toim.) Suomen yleisten kirjastojen historia. BTJ 2009. Lisäksi kaksi artikkelia lukulistalta.

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 04.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
  • KITI24
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI22
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI21
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI23
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee maailma kirjastohistorian keskeiset kehitystrendit. Painopiste on erityisesti kotimaisen kirjastolaitoksen ja yleisten kirjastojen kehityksessä 1900-luvulla. Opiskelija ymmärtää kirjastolaitoksen muotoutumiseen vaikuttaneet tekijät ja kykenee analysoimaan niiden merkitystä nykypäivän näkökulmasta.

Sisältö

Krjastolaitoksen historian kehitys antiikista nykypäivään. Kurssilla käsitellään niin maailman kirjastohistoriaa kuin kotimaisten kirjastojen kehitystä.

Oppimateriaalit

Mäkinen, Ilkka (toim.). 2009. Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ.
Lerner, Fred. 2009 The Story of Libraries: From the Invention of Writing to the Computer Age, London, Bloomsbury.

Opetusmenetelmät

Essee

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h itsenäinen työskentely

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee kirjastohistorian perusteet ja eri aikakausien tärkeimmät tapahtumat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään. Opiskelija kykenee myös itsenäiseen, kriittiseen analyysiin eri aikakausien ja tapahtumien vuorovaikutussuhteista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaksi esseetä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Vastaus perustuu yksittäisiin faktoihin, mutta keskeisiä syy-seuraussuhteita ei ole hahmotettu. Esseiden rakenne on hajanainen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Keskeiset asiat sisäistetty ja syy-seuraussuhteiden ymmärrys hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija pohtii aihetta eri näkökulmista, osaa perustella myös omia mielipiteitään lähdemateriaaliin tukeutuen. Vastaus on ehjä kokonaisuus, jossa historian syy-seuraussuhteet tulevat erinomaisesti esiin.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 31.05.2024

Ajoitus

28.08.2023 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
  • KITI22
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI21
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI23
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI20
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee maailma kirjastohistorian keskeiset kehitystrendit. Painopiste on erityisesti kotimaisen kirjastolaitoksen ja yleisten kirjastojen kehityksessä 1900-luvulla. Opiskelija ymmärtää kirjastolaitoksen muotoutumiseen vaikuttaneet tekijät ja kykenee analysoimaan niiden merkitystä nykypäivän näkökulmasta.

Sisältö

Krjastolaitoksen historian kehitys antiikista nykypäivään. Kurssilla käsitellään niin maailman kirjastohistoriaa kuin kotimaisten kirjastojen kehitystä.

Oppimateriaalit

Mäkinen, Ilkka (toim.). 2009. Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ.
Lerner, Fred. 2009 The Story of Libraries: From the Invention of Writing to the Computer Age, London, Bloomsbury.

Opetusmenetelmät

Essee

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h itsenäinen työskentely

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee kirjastohistorian perusteet ja eri aikakausien tärkeimmät tapahtumat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään. Opiskelija kykenee myös itsenäiseen, kriittiseen analyysiin eri aikakausien ja tapahtumien vuorovaikutussuhteista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaksi esseetä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Vastaus perustuu yksittäisiin faktoihin, mutta keskeisiä syy-seuraussuhteita ei ole hahmotettu. Esseiden rakenne on hajanainen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Keskeiset asiat sisäistetty ja syy-seuraussuhteiden ymmärrys hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija pohtii aihetta eri näkökulmista, osaa perustella myös omia mielipiteitään lähdemateriaaliin tukeutuen. Vastaus on ehjä kokonaisuus, jossa historian syy-seuraussuhteet tulevat erinomaisesti esiin.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 31.05.2023

Ajoitus

29.08.2022 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
  • KITI22
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI21
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI19
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI20
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee maailma kirjastohistorian keskeiset kehitystrendit. Painopiste on erityisesti kotimaisen kirjastolaitoksen ja yleisten kirjastojen kehityksessä 1900-luvulla. Opiskelija ymmärtää kirjastolaitoksen muotoutumiseen vaikuttaneet tekijät ja kykenee analysoimaan niiden merkitystä nykypäivän näkökulmasta.

Sisältö

Krjastolaitoksen historian kehitys antiikista nykypäivään. Kurssilla käsitellään niin maailman kirjastohistoriaa kuin kotimaisten kirjastojen kehitystä.

Oppimateriaalit

Mäkinen, Ilkka (toim.). 2009. Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ.
Lerner, Fred. 2009 The Story of Libraries: From the Invention of Writing to the Computer Age, London, Bloomsbury.

Opetusmenetelmät

Essee

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h itsenäinen työskentely

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee kirjastohistorian perusteet ja eri aikakausien tärkeimmät tapahtumat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään. Opiskelija kykenee myös itsenäiseen, kriittiseen analyysiin eri aikakausien ja tapahtumien vuorovaikutussuhteista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaksi esseetä

Hylätty (0)

Esseeiden peruskriteerit eivät täyty; ei esseemäinen vastaus tai oleellisia asioita ei esitetty esseessä ja kokonaisuutta ei hahmotettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Vastaus perustuu yksittäisiin faktoihin, mutta keskeisiä syy-seuraussuhteita ei ole hahmotettu. Esseiden rakenne on hajanainen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Keskeiset asiat sisäistetty ja syy-seuraussuhteiden ymmärrys hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija pohtii aihetta eri näkökulmista, osaa perustella myös omia mielipiteitään lähdemateriaaliin tukeutuen. Vastaus on ehjä kokonaisuus, jossa historian syy-seuraussuhteet tulevat erinomaisesti esiin.

Ilmoittautumisaika

01.03.2021 - 03.03.2022

Ajoitus

13.03.2021 - 31.07.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
  • KTDIPL21B
    KIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi
  • KTDIPL21A
    KIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee maailma kirjastohistorian keskeiset kehitystrendit. Painopiste on erityisesti kotimaisen kirjastolaitoksen ja yleisten kirjastojen kehityksessä 1900-luvulla. Opiskelija ymmärtää kirjastolaitoksen muotoutumiseen vaikuttaneet tekijät ja kykenee analysoimaan niiden merkitystä nykypäivän näkökulmasta.

Sisältö

Krjastolaitoksen historian kehitys antiikista nykypäivään. Kurssilla käsitellään niin maailman kirjastohistoriaa kuin kotimaisten kirjastojen kehitystä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee kirjastohistorian perusteet ja eri aikakausien tärkeimmät tapahtumat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään. Opiskelija kykenee myös itsenäiseen, kriittiseen analyysiin eri aikakausien ja tapahtumien vuorovaikutussuhteista.