Siirry suoraan sisältöön

Kirjastohistoria (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1800BD47-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 04.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Opettaja

  • Ari Haasio

Opiskelijaryhmät

  • KITI24
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI22
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI21
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI23
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee maailma kirjastohistorian keskeiset kehitystrendit. Painopiste on erityisesti kotimaisen kirjastolaitoksen ja yleisten kirjastojen kehityksessä 1900-luvulla. Opiskelija ymmärtää kirjastolaitoksen muotoutumiseen vaikuttaneet tekijät ja kykenee analysoimaan niiden merkitystä nykypäivän näkökulmasta.

Sisältö

Krjastolaitoksen historian kehitys antiikista nykypäivään. Kurssilla käsitellään niin maailman kirjastohistoriaa kuin kotimaisten kirjastojen kehitystä.

Oppimateriaalit

Mäkinen, Ilkka (toim.). 2009. Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ.
Lerner, Fred. 2009 The Story of Libraries: From the Invention of Writing to the Computer Age, London, Bloomsbury.

Opetusmenetelmät

Essee

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h itsenäinen työskentely

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee kirjastohistorian perusteet ja eri aikakausien tärkeimmät tapahtumat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään. Opiskelija kykenee myös itsenäiseen, kriittiseen analyysiin eri aikakausien ja tapahtumien vuorovaikutussuhteista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaksi esseetä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Vastaus perustuu yksittäisiin faktoihin, mutta keskeisiä syy-seuraussuhteita ei ole hahmotettu. Esseiden rakenne on hajanainen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Keskeiset asiat sisäistetty ja syy-seuraussuhteiden ymmärrys hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija pohtii aihetta eri näkökulmista, osaa perustella myös omia mielipiteitään lähdemateriaaliin tukeutuen. Vastaus on ehjä kokonaisuus, jossa historian syy-seuraussuhteet tulevat erinomaisesti esiin.