Kirjastohistoria (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1800BD47-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
-
KITI24Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KITI21Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KITI23Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee maailma kirjastohistorian keskeiset kehitystrendit. Painopiste on erityisesti kotimaisen kirjastolaitoksen ja yleisten kirjastojen kehityksessä 1900-luvulla. Opiskelija ymmärtää kirjastolaitoksen muotoutumiseen vaikuttaneet tekijät ja kykenee analysoimaan niiden merkitystä nykypäivän näkökulmasta.
Sisältö
Krjastolaitoksen historian kehitys antiikista nykypäivään. Kurssilla käsitellään niin maailman kirjastohistoriaa kuin kotimaisten kirjastojen kehitystä.
Oppimateriaalit
Mäkinen, Ilkka (toim.). 2009. Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ.
Lerner, Fred. 2009 The Story of Libraries: From the Invention of Writing to the Computer Age, London, Bloomsbury.
Opetusmenetelmät
Essee
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee kirjastohistorian perusteet ja eri aikakausien tärkeimmät tapahtumat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään. Opiskelija kykenee myös itsenäiseen, kriittiseen analyysiin eri aikakausien ja tapahtumien vuorovaikutussuhteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaksi esseetä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Vastaus perustuu yksittäisiin faktoihin, mutta keskeisiä syy-seuraussuhteita ei ole hahmotettu. Esseiden rakenne on hajanainen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Keskeiset asiat sisäistetty ja syy-seuraussuhteiden ymmärrys hyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija pohtii aihetta eri näkökulmista, osaa perustella myös omia mielipiteitään lähdemateriaaliin tukeutuen. Vastaus on ehjä kokonaisuus, jossa historian syy-seuraussuhteet tulevat erinomaisesti esiin.