BiotechnologyLaajuus (3 op)
Tunnus: 8B00DA95
Osaamistavoitteet
Upon completion of the course, the student will be able to explain the structures of the most important biomolecules (nucleotides, proteins, lipids and carbohydrates) and understands their significance for living cells. The student will be able to list the most important biotechnological manufacturing processes, related equipment, measurements as well as pre- and post-processing methods. The student will be able to calculate descriptive parameters describing product formation and nutrient consumption. In addition, the student will be able to use his knowledge while planning biotechnical processes and products.
Sisältö
Basics of biochemistry
-structure and functions of cells, and the role of biomolecules in cell function
-metabolism, protein synthesis, enzyme activity
-the most important biochemical laboratory analyzes
Fundamentals of bioprocess engineering
-cells as production facilities
-practical applications
-specific issues in biotechnology
Esitietovaatimukset
Chemistry and Laboratory Works
Food microbiology and process hygiene
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
The student has successfully completed the given tasks/assignments. The student can name the basic concepts and methods related to the topics to the satisfactory degree.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
The student has successfully completed the given tasks /assignments and has actively participated in the course. The student is familiar with the basic concepts and methods related to the topic and can apply new knowledge to different types of problems. The student can combine the accumulated knowledge and skills with previous experiences in the subject.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
The student has successfully completed the given tasks /assignments and has actively participated in the course. The student is familiar with the basic concepts and methods related to the topic and can apply new knowledge to different types of problems. The student can creatively combine the accumulated knowledge and skills with previous experiences in the subject and can justify his choices
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 23.02.2025
Laajuus
3 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Englanti
Tutkinto-ohjelma
- Bachelor of Engineering, Agri-food Engineering
Opettaja
- Terhi Junkkari
Opiskelijaryhmät
-
AFE23Bachelor of Engineering, Agri-Food Engineering , full time studies
Tavoitteet
Upon completion of the course, the student will be able to explain the structures of the most important biomolecules (nucleotides, proteins, lipids and carbohydrates) and understands their significance for living cells. The student will be able to list the most important biotechnological manufacturing processes, related equipment, measurements as well as pre- and post-processing methods. The student will be able to calculate descriptive parameters describing product formation and nutrient consumption. In addition, the student will be able to use his knowledge while planning biotechnical processes and products.
Sisältö
Basics of biochemistry
-structure and functions of cells, and the role of biomolecules in cell function
-metabolism, protein synthesis, enzyme activity
-the most important biochemical laboratory analyzes
Fundamentals of bioprocess engineering
-cells as production facilities
-practical applications
-specific issues in biotechnology
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali
Clarke, Kim Gail. (2013). Bioprocess Engineering - An Introductory Engineering and Life Science Approach. Woodhead Publishing. Retrieved from
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpBEAIELS6/bioprocess-engineering/bioprocess-engineering
and other material provided by teacher
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
työmäärä yhteensä 80 h
- työjärjestyksessä olevaa 20 h
- itsenäistä opiskelua 60 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määritellä tärkeimmät biomolekyylien rakenteet (DNA, RNA, proteiinien ja hiilihydraattien) ja tuntee niiden merkityksen eläville soluille
- osaa käyttää tietojaan bio- ja elintarviketeknisiä prosesseja ja tuotteita suunniteltaessa
- osaa luetella keskeisimmät biotekniset valmistusprosessit ja niihin liittyvät laiteratkaisut, mittaukset, mallinnuksen ja jälkikäsittelymenetelmät
- osaa laskea kasvua, tuotteenmuodostusta ja ravinteiden kulutusta kuvaavia kuvaavia parametreja
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Mikrobiologia, Epäorgaaninen ja orgaaninen kemia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
The student has successfully completed the given tasks/assignments. The student can name the basic concepts and methods related to the topics to the satisfactory degree.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
The student has successfully completed the given tasks /assignments and has actively participated in the course. The student is familiar with the basic concepts and methods related to the topic and can apply new knowledge to different types of problems. The student can combine the accumulated knowledge and skills with previous experiences in the subject.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
The student has successfully completed the given tasks /assignments and has actively participated in the course. The student is familiar with the basic concepts and methods related to the topic and can apply new knowledge to different types of problems. The student can creatively combine the accumulated knowledge and skills with previous experiences in the subject and can justify his choices
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät
Tentti ja harjoitukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1…2): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3…4): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen
Esitietovaatimukset
Chemistry and Laboratory Works
Food microbiology and process hygiene
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 23.02.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
2.5 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Englanti
Tutkinto-ohjelma
- Bachelor of Engineering, Agri-food Engineering
Opettaja
- Terhi Junkkari
Opiskelijaryhmät
-
AFE22Bachelor of Engineering, Agri-Food Engineering , full time studies
Tavoitteet
Upon completion of the course, the student will be able to explain the structures of the most important biomolecules (nucleotides, proteins, lipids and carbohydrates) and understands their significance for living cells. The student will be able to list the most important biotechnological manufacturing processes, related equipment, measurements as well as pre- and post-processing methods. The student will be able to calculate descriptive parameters describing product formation and nutrient consumption. In addition, the student will be able to use his knowledge while planning biotechnical processes and products.
Sisältö
Basics of biochemistry
-structure and functions of cells, and the role of biomolecules in cell function
-metabolism, protein synthesis, enzyme activity
-the most important biochemical laboratory analyzes
Fundamentals of bioprocess engineering
-cells as production facilities
-practical applications
-specific issues in biotechnology
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali
Clarke, Kim Gail. (2013). Bioprocess Engineering - An Introductory Engineering and Life Science Approach. Woodhead Publishing. Retrieved from
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpBEAIELS6/bioprocess-engineering/bioprocess-engineering
and other material provided by teacher
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
työmäärä yhteensä 80 h
- työjärjestyksessä olevaa 20 h
- itsenäistä opiskelua 60 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määritellä tärkeimmät biomolekyylien rakenteet (DNA, RNA, proteiinien ja hiilihydraattien) ja tuntee niiden merkityksen eläville soluille
- osaa käyttää tietojaan bio- ja elintarviketeknisiä prosesseja ja tuotteita suunniteltaessa
- osaa luetella keskeisimmät biotekniset valmistusprosessit ja niihin liittyvät laiteratkaisut, mittaukset, mallinnuksen ja jälkikäsittelymenetelmät
- osaa laskea kasvua, tuotteenmuodostusta ja ravinteiden kulutusta kuvaavia kuvaavia parametreja
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Mikrobiologia, Epäorgaaninen ja orgaaninen kemia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
The student has successfully completed the given tasks/assignments. The student can name the basic concepts and methods related to the topics to the satisfactory degree.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
The student has successfully completed the given tasks /assignments and has actively participated in the course. The student is familiar with the basic concepts and methods related to the topic and can apply new knowledge to different types of problems. The student can combine the accumulated knowledge and skills with previous experiences in the subject.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
The student has successfully completed the given tasks /assignments and has actively participated in the course. The student is familiar with the basic concepts and methods related to the topic and can apply new knowledge to different types of problems. The student can creatively combine the accumulated knowledge and skills with previous experiences in the subject and can justify his choices
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät
Tentti ja harjoitukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1…2): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3…4): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen
Esitietovaatimukset
Chemistry and Laboratory Works
Food microbiology and process hygiene