Kehity kirjoittajana tekoälyn avulla (3 op)
Toteutuksen tunnus: XX00DX99-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.04.2025 - 26.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.06.2025 - 31.07.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Vapaasti valittavat opinnot
- Opettajat
- Noora Kivimäki
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 35 . Avoin AMK : 35.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Opintojakso
- XX00DX99
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Tavoitteet
Opintojaksolla opitaan suunnittelemaan, kirjoittamaan ja editoimaan eri kohderyhmille ja eri tilanteisiin sopivia opiskelu- ja työelämän tekstejä. Tekoälyä harjoitellaan käyttämään kirjoittamisen ja kirjoitustaitojen kehittämisen tukena.
Opiskelija osaa
- soveltaa kirjoittamiseen ja kieleen liittyvää tietoa omia tekstejä kirjoittaessaan
- suunnitella, jäsentää ja editoida tekstiään tavoitteen, kohderyhmän ja tilanteen mukaan
- hioa tekstin kieltä ja tyyliä ja soveltaa suomen kielen keskeisimpiä kielenhuollon suosituksia
- perustella, reflektoida ja arvioida kirjoitusprosessin aikana tekemiään valintoja
- käyttää tekoälyä eettisesti kirjoitusprosessin eri vaiheisiin ja omien kirjoitustaitojensa kehittämiseen
- pohtia ja arvioida tekoälyn käyttömahdollisuuksia ja -tapoja erilaisissa kirjoitusprosesseissa ja niiden eri vaiheissa.
Toteutustavat
Opintojakso suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso edellyttää itsenäistä työskentelyä sekä aikaan sidottua pari- ja ryhmätyöskentelyä verkossa. Opiskelija perehtyy teoria-aineistoon, tekee verkkotehtävät ja arvioitavat työt annettujen ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti.
Sisältö
- kirjoittamisen oppimiseen liittyvät käsitykset
- tekstien kirjoittaminen eri tavoitteisiin, tilanteisiin ja eri kohderyhmille
- kirjoitusprosessin vaiheet, erityisesti tekstin suunnittelu, ideointi, tiedonhaku, jäsentely, muokkaaminen ja viimeistely
- tyyli- ja kielivalintojen tekeminen, kielenhuollon suosituksia
- tekstin kehittäminen palautteen avulla
- tekoälyn eettinen ja kriittinen käyttö kirjoitusprosessin eri vaiheissa ja kirjoittajana kehittymisen tukena
- omien kirjoitustaitojen ja -prosessien reflektointi
Aika ja paikka
Opintojakson aloitusviesti lähetetään opintojaksolle hyväksyttyjen opiskelijoiden sähköpostiin viikolla 23.
Opinnot mahdollistavat opintojen suorittamisen oman aikataulun mukaan, mutta opintojakso sisältää aikaan sidotun vertaispalautetehtävän verkossa ajalla 17.–24.7.2025.
Oppimateriaalit
Opettajan verkkomateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelu vaatii webkameran, mikrofonin ja Microsoft Copilotin tai vastaavan keskustelevan tekoälysovelluksen käyttöä. Copilotin työversio on käytössä SEAMKin opiskelijoilla SEAMKin sähköpostiosoitteella.
Opetusmenetelmät
Opinto suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Opinto suoritetaan itsenäisesti omaan tahtiin toteutusaikana, mutta opinto sisältää aikataulutetun vertaispalautetehtävän verkossa.
Opiskelija perehtyy teoria-aineistoon ja tekee verkkotehtävät annettujen ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti. Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Aikaan sidottu vertaispalautetehtävä verkossa ajalla 17.–24.7.2025.
Muiden opintojaksolla tehtävien arvioitavien suoritusten viimeinen palautuspäivä 31.7.2025.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 h
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajantarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu opintojakson harjoituksiin ja suorittaa vaaditut tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa sanallistaa kirjoitustaitoihin liittyviä käsityksiään ja reflektoida niitä. Opiskelija osaa suunnitella, jäsennellä ja editoida tekstiään sen tavoitteen, kohderyhmän ja tilanteen mukaan sekä valita tekstiinsä sopivan kielen ja tyylin kontekstin perusteella. Hän osaa hyödyntää tekoälyä eettisesti työkaluna kirjoitusprosessin eri vaiheisiin, esimerkiksi tekstin sisällön, jäsentelyn, kielen ja tyylin kehittämiseen. Opiskelija osaa perustella, pohtia ja arvioida kirjoitusprosessin aikana tekemiään valintoja sekä kehittää tekstiään palautteen perusteella. Hän osoittaa kykyä pohtia ja arvioida kriittisesti tekoälyn käyttöä kirjoittamiseen.
Hylätty:
Opiskelija ei osallistu opintojakson harjoituksiin eikä suorita vaadittuja tehtäviä hyväksytysti. Hän ei osaa reflektoida omia kirjoitustaitojaan eikä kykene perustelemaan, pohtimaan ja arvioimaan kirjoittaessa tekemiään valintoja. Opiskelija hallitsee kirjoitusprosessin vaiheet puutteellisesti eikä osoita kykyään suunnitella, jäsennellä ja editoida tekstiään sen tavoitteen, kohderyhmän ja tilanteen mukaan. Opiskelija ei käytä tekoälyä eettisesti kirjoittamisen ja ajattelun tukena, vaan hän käyttää sitä epäeettisesti ja kirjoitustaitojen kehittymisen kannalta haitallisesti esimerkiksi palauttamalla tekoälyn kokonaan tuottamia tekstejä suorituksinaan. Opiskelija ei osoita kykyä pohtia ja arvioida kriittisesti tekoälyn käyttöä kirjoittamisessa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu opintojakson harjoituksiin ja suorittaa vaaditut tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa sanallistaa kirjoitustaitoihin liittyviä käsityksiään ja reflektoida niitä. Opiskelija osaa suunnitella, jäsennellä ja editoida tekstiään sen tavoitteen, kohderyhmän ja tilanteen mukaan sekä valita tekstiinsä sopivan kielen ja tyylin kontekstin perusteella. Hän osaa hyödyntää tekoälyä eettisesti työkaluna kirjoitusprosessin eri vaiheisiin, esimerkiksi tekstin sisällön, jäsentelyn, kielen ja tyylin kehittämiseen. Opiskelija osaa perustella, pohtia ja arvioida kirjoitusprosessin aikana tekemiään valintoja sekä kehittää tekstiään palautteen perusteella. Hän osoittaa kykyä pohtia ja arvioida kriittisesti tekoälyn käyttöä kirjoittamiseen.
Hylätty:
Opiskelija ei osallistu opintojakson harjoituksiin eikä suorita vaadittuja tehtäviä hyväksytysti. Hän ei osaa reflektoida omia kirjoitustaitojaan eikä kykene perustelemaan, pohtimaan ja arvioimaan kirjoittaessa tekemiään valintoja. Opiskelija hallitsee kirjoitusprosessin vaiheet puutteellisesti eikä osoita kykyään suunnitella, jäsennellä ja editoida tekstiään sen tavoitteen, kohderyhmän ja tilanteen mukaan. Opiskelija ei käytä tekoälyä eettisesti kirjoittamisen ja ajattelun tukena, vaan hän käyttää sitä epäeettisesti ja kirjoitustaitojen kehittymisen kannalta haitallisesti esimerkiksi palauttamalla tekoälyn kokonaan tuottamia tekstejä suorituksinaan. Opiskelija ei osoita kykyä pohtia ja arvioida kriittisesti tekoälyn käyttöä kirjoittamisessa.
Esitietovaatimukset
Aikaisempia opintoja ei tarvita.
Lisätiedot
Opintojakso edellyttää itsenäisen työskentelyn lisäksi verkkokeskusteluja Moodlessa. Opintojakso sisältää aikaan sidotun vertaispalautetehtävän verkossa ajalla 17.–24.7.2025.
Opintojaksoa ei voi läpäistä kokonaan tekoälyllä tuotetuilla suorituksilla.
Tekoälyn käyttö täytyy ilmoittaa selkeästi opintojaksolla annettujen ohjeiden mukaan.
Paikkakiintiöt:
- SEAMKin tutkinto-opiskelijat 15 (valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä)
- Avoin AMK 35 opiskelijaa (valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä)