Kehity kirjoittajana tekoälyn avulla (3op)
Opintojakson tunnus: XX00DX99
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla opitaan suunnittelemaan, kirjoittamaan ja editoimaan eri kohderyhmille ja eri tilanteisiin sopivia opiskelu- ja työelämän tekstejä. Tekoälyä harjoitellaan käyttämään kirjoittamisen ja kirjoitustaitojen kehittämisen tukena.
Opiskelija osaa
- soveltaa kirjoittamiseen ja kieleen liittyvää tietoa omia tekstejä kirjoittaessaan
- suunnitella, jäsentää ja editoida tekstiään tavoitteen, kohderyhmän ja tilanteen mukaan
- hioa tekstin kieltä ja tyyliä ja soveltaa suomen kielen keskeisimpiä kielenhuollon suosituksia
- perustella, reflektoida ja arvioida kirjoitusprosessin aikana tekemiään valintoja
- käyttää tekoälyä eettisesti kirjoitusprosessin eri vaiheisiin ja omien kirjoitustaitojensa kehittämiseen
- pohtia ja arvioida tekoälyn käyttömahdollisuuksia ja -tapoja erilaisissa kirjoitusprosesseissa ja niiden eri vaiheissa.
Sisältö
- kirjoittamisen oppimiseen liittyvät käsitykset
- tekstien kirjoittaminen eri tavoitteisiin, tilanteisiin ja eri kohderyhmille
- kirjoitusprosessin vaiheet, erityisesti tekstin suunnittelu, ideointi, tiedonhaku, jäsentely, muokkaaminen ja viimeistely
- tyyli- ja kielivalintojen tekeminen, kielenhuollon suosituksia
- tekstin kehittäminen palautteen avulla
- tekoälyn eettinen ja kriittinen käyttö kirjoitusprosessin eri vaiheissa ja kirjoittajana kehittymisen tukena
- omien kirjoitustaitojen ja -prosessien reflektointi
Esitietovaatimukset
Aikaisempia opintoja ei tarvita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu opintojakson harjoituksiin ja suorittaa vaaditut tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa sanallistaa kirjoitustaitoihin liittyviä käsityksiään ja reflektoida niitä. Opiskelija osaa suunnitella, jäsennellä ja editoida tekstiään sen tavoitteen, kohderyhmän ja tilanteen mukaan sekä valita tekstiinsä sopivan kielen ja tyylin kontekstin perusteella. Hän osaa hyödyntää tekoälyä eettisesti työkaluna kirjoitusprosessin eri vaiheisiin, esimerkiksi tekstin sisällön, jäsentelyn, kielen ja tyylin kehittämiseen. Opiskelija osaa perustella, pohtia ja arvioida kirjoitusprosessin aikana tekemiään valintoja sekä kehittää tekstiään palautteen perusteella. Hän osoittaa kykyä pohtia ja arvioida kriittisesti tekoälyn käyttöä kirjoittamiseen.
Hylätty:
Opiskelija ei osallistu opintojakson harjoituksiin eikä suorita vaadittuja tehtäviä hyväksytysti. Hän ei osaa reflektoida omia kirjoitustaitojaan eikä kykene perustelemaan, pohtimaan ja arvioimaan kirjoittaessa tekemiään valintoja. Opiskelija hallitsee kirjoitusprosessin vaiheet puutteellisesti eikä osoita kykyään suunnitella, jäsennellä ja editoida tekstiään sen tavoitteen, kohderyhmän ja tilanteen mukaan. Opiskelija ei käytä tekoälyä eettisesti kirjoittamisen ja ajattelun tukena, vaan hän käyttää sitä epäeettisesti ja kirjoitustaitojen kehittymisen kannalta haitallisesti esimerkiksi palauttamalla tekoälyn kokonaan tuottamia tekstejä suorituksinaan. Opiskelija ei osoita kykyä pohtia ja arvioida kriittisesti tekoälyn käyttöä kirjoittamisessa.
Oppimateriaalit
Opettajan verkkomateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Lisätiedot
Opintojakso edellyttää aikaan sidottua pari- ja ryhmätyöskentelyä verkossa.
Opintojaksoa ei voi läpäistä kokonaan tekoälyllä tuotetuilla suorituksilla. Tekoälyn käyttö täytyy ilmoittaa selkeästi opintojaksolla annettujen ohjeiden mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus: 81 h
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajantarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.