Sosiaalipalveluiden ammattilaiset ja asiakkaat (5 op)
Toteutuksen tunnus: BH00BS29-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettaja
- Katja Valkama
- Tiina Hautamäki
Opiskelijaryhmät
-
YSOS22Sosionomi (ylempi AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida ammattilaisten ja asiakkaiden välisiä suhteita osana sosiaalipalveluita ja kykenee selittämään erilaisia asiakaslähtöisyyden periaatteita, rajoja ja mahdollisuuksia.
Sisältö
Ammattilaisten ja asiakkaiden oletetut roolit, asiakaslähtöisyys, asiakkaiden mahdollisuudet vaikuttaa palveluihin ja niiden tuottamisen tapoihin.
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta esim.
Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. (2022). (toim.) Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen Palveluohjausyhdistys SPO ry, Profami Oy.
Hoppania, H-K; Karsio, O.; Näre, L.; Olakivi, A.; Sointu, L.; Vaittinen, T.; Zechner, M. (2016). Hoivan arvoiset - Vaiva yhteiskunnan ytimessä. Gaudeamus. E-kirja.
Jokinen, A. & Juhila, K. (2008). (toim.) Sosiaalityö aikuisten parissa. Vastapaino.
Juhila, K. (2006). Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina: sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat. Vastapaino.
Juhila, K. (2018). Aika, paikka ja sosiaalityö. Vastapaino.
Juvonen, T., Lindh, J., Pohjola, A. & Romakkaniemi, M. (2018). Sosiaalityön muuttuva asiantuntijuus. UNIpress.
Kulmala, J. (2019). (toim.) Hyvä vanhuus - Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseksi. PS-Kustannus.
Raitakari, S. (2006) .Neuvottelut ja merkinnät minuuksista - vuorovaikutuksellisuus ja retorisuus nuorten tukiasumisyksikön palavereissa ja tukisuunnitelmissa. Acta Universitatis Tamperensis; 1183, Tampereen yliopisto, Tampere. https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/67648/951-44-6753-1.pdf?sequence=1
Valokivi, H. & Hirvonen, H. (2022). Asiakasturvallisuus vanhuspalveluissa. Janus 30(4).
Lisäksi opintojaksolla käytetään ajankohtaisia tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuskirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, itsenäinen tehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot, ryhmätehtävät ja itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa esitellä ammattilaisen ja asiakkaan rooleja ja nimetä asiakaslähtöisyyden periaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla ammattilaisten ja asiakkaiden erilaisia rooleja ja niiden seuraamuksia palveluissa. Opiskelija osaa tulkita asiakaslähtöisyyden periaatteita ja käytäntöjä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida ammattilaisen ja asiakkaan rooleja ja asiakaslähtöisyyden keinoja ja rajoja. Opiskelija osaa suhteuttaa näitä yhteiskunnan sosiaalipalveluille asettamiin rajoihin ja mahdollisuuksiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätehtävät, itsenäinen tehtävä
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.