Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipalveluiden ammattilaiset ja asiakkaat (5 op)

Toteutuksen tunnus: BH00BS29-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 24.05.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala

Opettaja

  • Katja Valkama
  • Tiina Hautamäki

Opiskelijaryhmät

  • YSOS22
    Sosionomi (ylempi AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ammattilaisten ja asiakkaiden välisiä suhteita osana sosiaalipalveluita ja kykenee selittämään erilaisia asiakaslähtöisyyden periaatteita, rajoja ja mahdollisuuksia.

Sisältö

Ammattilaisten ja asiakkaiden oletetut roolit, asiakaslähtöisyys, asiakkaiden mahdollisuudet vaikuttaa palveluihin ja niiden tuottamisen tapoihin.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta esim.

Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. (2022). (toim.) Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen Palveluohjausyhdistys SPO ry, Profami Oy.

Hoppania, H-K; Karsio, O.; Näre, L.; Olakivi, A.; Sointu, L.; Vaittinen, T.; Zechner, M. (2016). Hoivan arvoiset - Vaiva yhteiskunnan ytimessä. Gaudeamus. E-kirja.

Jokinen, A. & Juhila, K. (2008). (toim.) Sosiaalityö aikuisten parissa. Vastapaino.

Juhila, K. (2006). Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina: sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat. Vastapaino.

Juhila, K. (2018). Aika, paikka ja sosiaalityö. Vastapaino.
Juvonen, T., Lindh, J., Pohjola, A. & Romakkaniemi, M. (2018). Sosiaalityön muuttuva asiantuntijuus. UNIpress.

Kulmala, J. (2019). (toim.) Hyvä vanhuus - Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseksi. PS-Kustannus.

Raitakari, S. (2006) .Neuvottelut ja merkinnät minuuksista - vuorovaikutuksellisuus ja retorisuus nuorten tukiasumisyksikön palavereissa ja tukisuunnitelmissa. Acta Universitatis Tamperensis; 1183, Tampereen yliopisto, Tampere. https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/67648/951-44-6753-1.pdf?sequence=1

Valokivi, H. & Hirvonen, H. (2022). Asiakasturvallisuus vanhuspalveluissa. Janus 30(4).

Lisäksi opintojaksolla käytetään ajankohtaisia tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuskirjallisuutta.

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätehtävät, itsenäinen tehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot, ryhmätehtävät ja itsenäinen työskentely

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa esitellä ammattilaisen ja asiakkaan rooleja ja nimetä asiakaslähtöisyyden periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla ammattilaisten ja asiakkaiden erilaisia rooleja ja niiden seuraamuksia palveluissa. Opiskelija osaa tulkita asiakaslähtöisyyden periaatteita ja käytäntöjä eri näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ammattilaisen ja asiakkaan rooleja ja asiakaslähtöisyyden keinoja ja rajoja. Opiskelija osaa suhteuttaa näitä yhteiskunnan sosiaalipalveluille asettamiin rajoihin ja mahdollisuuksiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätehtävät, itsenäinen tehtävä

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.