Professionals and Clients of Social Services (5 cr)
Code: BH00BS29-3003
General information
- Enrollment
- 17.04.2023 - 15.01.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2024 - 24.05.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- SeAMK Master School
- Campus
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree in Social Services and Health Care, Social Work
- Teachers
- Katja Valkama
- Tiina Hautamäki
- Course
- BH00BS29
Evaluation scale
1-5
Objective
Students are able to evaluate relationships between professionals and clients as part of social services and to explain various principles, limitations and possibilities of a client-centred approach.
Content
Presumed roles of professionals and clients, the client-centred approach, clients’ possibilities to influence services and systems of producing services.
Materials
Kirjallisuutta esim.
Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. (2022). (toim.) Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen Palveluohjausyhdistys SPO ry, Profami Oy.
Hoppania, H-K; Karsio, O.; Näre, L.; Olakivi, A.; Sointu, L.; Vaittinen, T.; Zechner, M. (2016). Hoivan arvoiset - Vaiva yhteiskunnan ytimessä. Gaudeamus. E-kirja.
Jokinen, A. & Juhila, K. (2008). (toim.) Sosiaalityö aikuisten parissa. Vastapaino.
Juhila, K. (2006). Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina: sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat. Vastapaino.
Juhila, K. (2018). Aika, paikka ja sosiaalityö. Vastapaino.
Juvonen, T., Lindh, J., Pohjola, A. & Romakkaniemi, M. (2018). Sosiaalityön muuttuva asiantuntijuus. UNIpress.
Kulmala, J. (2019). (toim.) Hyvä vanhuus - Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseksi. PS-Kustannus.
Raitakari, S. (2006) .Neuvottelut ja merkinnät minuuksista - vuorovaikutuksellisuus ja retorisuus nuorten tukiasumisyksikön palavereissa ja tukisuunnitelmissa. Acta Universitatis Tamperensis; 1183, Tampereen yliopisto, Tampere. https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/67648/951-44-6753-1.pdf?sequence=1
Valokivi, H. & Hirvonen, H. (2022). Asiakasturvallisuus vanhuspalveluissa. Janus 30(4).
Lisäksi opintojaksolla käytetään ajankohtaisia tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuskirjallisuutta.
Teaching methods
Luennot, ryhmätehtävät, itsenäinen tehtävä
Student workload
Luennot, ryhmätehtävät ja itsenäinen työskentely
Assessment criteria, satisfactory (1)
Students are able to present roles of professionals and clients and to name principles of the client-centred approach.
Assessment criteria, good (3)
Students are able to compare various roles of professionals and clients and their consequences for the service provision. Students are able to interpret the principles and practices of the client-centred approach from different perspectives.
Assessment criteria, excellent (5)
Students are able to evaluate various roles of professionals and clients and the means and limitations of the client-centred approach, relating them to the limits and possibilities of social services set by society.
Qualifications
No previous studies are required.