Sosiaalipalveluiden ammattilaiset ja asiakkaat (5 op)
Toteutuksen tunnus: BH00BS29-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
17.04.2023 - 15.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2024 - 24.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Master School
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida ammattilaisten ja asiakkaiden välisiä suhteita osana sosiaalipalveluita ja kykenee selittämään erilaisia asiakaslähtöisyyden periaatteita, rajoja ja mahdollisuuksia.
Sisältö
Ammattilaisten ja asiakkaiden oletetut roolit, asiakaslähtöisyys, asiakkaiden mahdollisuudet vaikuttaa palveluihin ja niiden tuottamisen tapoihin.
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta esim.
Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. (2022). (toim.) Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen Palveluohjausyhdistys SPO ry, Profami Oy.
Hoppania, H-K; Karsio, O.; Näre, L.; Olakivi, A.; Sointu, L.; Vaittinen, T.; Zechner, M. (2016). Hoivan arvoiset - Vaiva yhteiskunnan ytimessä. Gaudeamus. E-kirja.
Jokinen, A. & Juhila, K. (2008). (toim.) Sosiaalityö aikuisten parissa. Vastapaino.
Juhila, K. (2006). Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina: sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat. Vastapaino.
Juhila, K. (2018). Aika, paikka ja sosiaalityö. Vastapaino.
Juvonen, T., Lindh, J., Pohjola, A. & Romakkaniemi, M. (2018). Sosiaalityön muuttuva asiantuntijuus. UNIpress.
Kulmala, J. (2019). (toim.) Hyvä vanhuus - Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseksi. PS-Kustannus.
Raitakari, S. (2006) .Neuvottelut ja merkinnät minuuksista - vuorovaikutuksellisuus ja retorisuus nuorten tukiasumisyksikön palavereissa ja tukisuunnitelmissa. Acta Universitatis Tamperensis; 1183, Tampereen yliopisto, Tampere. https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/67648/951-44-6753-1.pdf?sequence=1
Valokivi, H. & Hirvonen, H. (2022). Asiakasturvallisuus vanhuspalveluissa. Janus 30(4).
Lisäksi opintojaksolla käytetään ajankohtaisia tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuskirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, itsenäinen tehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot, ryhmätehtävät ja itsenäinen työskentely
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa esitellä ammattilaisen ja asiakkaan rooleja ja nimetä asiakaslähtöisyyden periaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla ammattilaisten ja asiakkaiden erilaisia rooleja ja niiden seuraamuksia palveluissa. Opiskelija osaa tulkita asiakaslähtöisyyden periaatteita ja käytäntöjä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida ammattilaisen ja asiakkaan rooleja ja asiakaslähtöisyyden keinoja ja rajoja. Opiskelija osaa suhteuttaa näitä yhteiskunnan sosiaalipalveluille asettamiin rajoihin ja mahdollisuuksiin.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.