Johtaminen ja laadunhallinta fysioterapiassa (2 op)
Toteutuksen tunnus: KG10CAO02-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 27.09.2021
Ajoitus
20.09.2021 - 30.11.2021
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
1 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
-
FYS18Fysioterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija
- perehtyy strategisen johtamisen ja henkilöstöjohtamisen perusteisiin ja käsitteisiin
- osaa selittää johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen organisaation toiminnalle
- ymmärtää johtamisen ja laatutyön merkityksen fysioterapiaorganisaatiossa ja osaa arvioida organisaation laatutyön vaihetta
Sisältö
- henkilöstöjohtamisen perusteet (itsensä johtaminen, alaistaidot, rekrytointi, perehdyttäminen, kehityskeskustelut, johtaminen ja työhyvinvointi)
- strategisen johtamisen käsitteet (visio, missio, strategia, arvot) - palveluorganisaation tuloksellisuus (BSC- mittari)
- palveluorganisaation laadunhallinta (ITE-mittari, EFQM)
Oppimateriaalit
Kuhalampi osio:
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Potilas- ja asiakasturvallisuusstrategia 2017-2021. STM julkaisu 2017:9.
ITE3: 2010, Opas ITE-itsearviointi- ja laadunhallintamenetelmän käyttöön. Kuntaliitto.
Opetusmenetelmät
Kuhalampi osio:
Opetuskeskustelu
pienryhmätehtävät,
seminaaritehtävä ja esitysseminaari
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kuhalampi osio1,5 op:
opiskelijan työtä 41 h, josta kontakiopetusta12 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija ei kykene arvioimaan ja kehittämään oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän ei perustele ratkaisujaan teoreettisesti eikä näyttöön perustuen
- Opiskelija ei kyken osoittamaan toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkitystä työyhteisössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan keskeisiä periaatteita työyhteisössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija löytää ratkaisuja uusissa, yllättävissä tilanteissa, arvioi ja kehittää oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen työyhteisössä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kuhalampi osio:
Aktiivinen osallistumisvelvollisuus 4 h aloitustunneille + 4 h oman ryhmän ITE-tehtävän esitysseminaariin.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: hyväksytty - täydennettävä.