Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja laadunhallinta fysioterapiassa (2op)

Toteutuksen tunnus: KG10CAO02-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 27.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.09.2021 - 30.11.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Opettajat
Katriina Kuhalampi
Opintojakso
KG10CAO02

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija
- perehtyy strategisen johtamisen ja henkilöstöjohtamisen perusteisiin ja käsitteisiin
- osaa selittää johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen organisaation toiminnalle
- ymmärtää johtamisen ja laatutyön merkityksen fysioterapiaorganisaatiossa ja osaa arvioida organisaation laatutyön vaihetta

Sisältö

- henkilöstöjohtamisen perusteet (itsensä johtaminen, alaistaidot, rekrytointi, perehdyttäminen, kehityskeskustelut, johtaminen ja työhyvinvointi)
- strategisen johtamisen käsitteet (visio, missio, strategia, arvot) - palveluorganisaation tuloksellisuus (BSC- mittari)
- palveluorganisaation laadunhallinta (ITE-mittari, EFQM)

Oppimateriaalit

Kuhalampi osio:
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Potilas- ja asiakasturvallisuusstrategia 2017-2021. STM julkaisu 2017:9.
ITE3: 2010, Opas ITE-itsearviointi- ja laadunhallintamenetelmän käyttöön. Kuntaliitto.

Opetusmenetelmät

Kuhalampi osio:
Opetuskeskustelu
pienryhmätehtävät,
seminaaritehtävä ja esitysseminaari
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kuhalampi osio1,5 op:
opiskelijan työtä 41 h, josta kontakiopetusta12 tuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- Opiskelija ei kykene arvioimaan ja kehittämään oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän ei perustele ratkaisujaan teoreettisesti eikä näyttöön perustuen
- Opiskelija ei kyken osoittamaan toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkitystä työyhteisössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan keskeisiä periaatteita työyhteisössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija löytää ratkaisuja uusissa, yllättävissä tilanteissa, arvioi ja kehittää oma-aloitteisesti toimintaansa. Hän perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen
- Opiskelija osoittaa toiminnallaan ymmärtävänsä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan merkityksen työyhteisössä

Siirry alkuun