Siirry suoraan sisältöön

Brändäys ja tarinallistaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: 2B00BP52-3005

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2021 - 31.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 20
Koulutus
Kulttuurituottaja (AMK)
Opettajat
Esa Savola
Opintojakso
2B00BP52

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Kurssin kaksi pääosiota ovat 1) brändäys ja 2) tarinallistaminen. Pääosioita voi painottaa joko sanalliseen tarinallistamiseen tai visuaaliseen eli yritys- tai tuotekuvabrändäykseen.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää tarinallistamisen mahdollisuudet brändin rakentamisessa
- tuntee tarinallistamisen prosessin käsikirjoituksesta toteutukseen muotoilujohtamisen viitekehyksessä
- osaa suunnitella brändille visuaalisen identiteetin ja perustella miten visuaaliset ratkaisut tukevat yrityksen brändimielikuvaa
- osaa toteuttaa ja tuottaa brändikäsikirjan / brändimanuaalin

Sisältö

- tarinallistaminen brändin rakentamisen menetelmänä
- muotoilujohtaminen
- visuaalinen identiteetti ja graafinen ohjeisto
- brändikäsikirja / brändimanuaali

Oppimateriaalit

Kurssin kuluessa jaetaan opiskelijoille sähköisiä linkkejä itseopiskeltaviin materiaaleihin.

Opetusmenetelmät

Kurssi suoritetaan Teams-luentojen ja Teamsissä tapahtuvien ohjaustapaamisten avulla opiskelijan itsenäisenä etätyönä. Luennot, jotka on teemoitettu, kytkeytyvät kurssitehtäviin ja tukevat niiden suorittamista. Kurssitehtävän tarkoitus on tukea opiskelijan omaa ammatillista kehittymistä brändäyksen ja tarinallistamisen osa-alueille. Kurssilla jokaisella opiskelijalla tulee olla oma brändi, jota kurssin aikana kehitetään.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssitehtävän tarkoitus on tukea jonkin opiskelijalle kiinnostavan tai tärkeän brändin tarinallisuuden kehittämistä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssi ei sisällä tenttejä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi suorittaa tekemällä kaksi pienempää tai yhden isomman, kokoavan harjoitustehtävän.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Normitettu opintopistekuormitus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- ymmärtää tarinallistamisen brändin rakentamisen menetelmänä
- tuntee muotoilujohtamisen käsitteitä ja hallitsee muotoiluprosessin
- osaa suunnitella brändin visuaalisen perustan
- osaa tuottaa brändimanuaalin

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- hallitsee tarinallistamisen brändin rakentamisen menetelmänä
- tuntee muotoilujohtamisen käsitteitä ja hallitsee muotoiluprosessin
- osaa suunnitella brändille laadultaan hyvän visuaalisen perustan
- osaa tuottaa laadultaan hyvän brändimanuaalin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- hallitsee tarinallistamisen brändin rakentamisen menetelmänä
- tuntee muotoilujohtamisen käsitteitä ja hallitsee muotoiluprosessin
- osaa suunnitella brändille laadultaan erinomaisen visuaalisen perustan
- osaa tuottaa laadultaan erinomaisen brändimanuaalin

Lisätiedot

Opiskelijaa kannustetaan valitsemaan tarinalliseen kehittämiseen brändiaihio, joka on itselle mielekäs ja tärkeä. Esimerkiksi oma yritysidean poikanen tai jokin kuvitteellinen (fiktiivinen) brändi käyvät omaan case-tehtävään yhtä hyvin kuin jokin todellinenkin yritys.

Siirry alkuun