Brändäys ja tarinallistaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: 2B00BP52-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 20
- Koulutus
- Kulttuurituottaja (AMK)
- Opettajat
- Esa Savola
- Opintojakso
- 2B00BP52
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
Kurssin kaksi pääosiota ovat 1) brändäys ja 2) tarinallistaminen. Pääosioita voi painottaa joko sanalliseen tarinallistamiseen tai visuaaliseen eli yritys- tai tuotekuvabrändäykseen.
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää tarinallistamisen mahdollisuudet brändin rakentamisessa
- tuntee tarinallistamisen prosessin käsikirjoituksesta toteutukseen muotoilujohtamisen viitekehyksessä
- osaa suunnitella brändille visuaalisen identiteetin ja perustella miten visuaaliset ratkaisut tukevat yrityksen brändimielikuvaa
- osaa toteuttaa ja tuottaa brändikäsikirjan / brändimanuaalin
Sisältö
- tarinallistaminen brändin rakentamisen menetelmänä
- muotoilujohtaminen
- visuaalinen identiteetti ja graafinen ohjeisto
- brändikäsikirja / brändimanuaali
Oppimateriaalit
Kurssin kuluessa jaetaan opiskelijoille sähköisiä linkkejä itseopiskeltaviin materiaaleihin.
Opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan Teams-luentojen ja Teamsissä tapahtuvien ohjaustapaamisten avulla opiskelijan itsenäisenä etätyönä. Luennot, jotka on teemoitettu, kytkeytyvät kurssitehtäviin ja tukevat niiden suorittamista. Kurssitehtävän tarkoitus on tukea opiskelijan omaa ammatillista kehittymistä brändäyksen ja tarinallistamisen osa-alueille. Kurssilla jokaisella opiskelijalla tulee olla oma brändi, jota kurssin aikana kehitetään.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssitehtävän tarkoitus on tukea jonkin opiskelijalle kiinnostavan tai tärkeän brändin tarinallisuuden kehittämistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssi ei sisällä tenttejä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin voi suorittaa tekemällä kaksi pienempää tai yhden isomman, kokoavan harjoitustehtävän.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Normitettu opintopistekuormitus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- ymmärtää tarinallistamisen brändin rakentamisen menetelmänä
- tuntee muotoilujohtamisen käsitteitä ja hallitsee muotoiluprosessin
- osaa suunnitella brändin visuaalisen perustan
- osaa tuottaa brändimanuaalin
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- hallitsee tarinallistamisen brändin rakentamisen menetelmänä
- tuntee muotoilujohtamisen käsitteitä ja hallitsee muotoiluprosessin
- osaa suunnitella brändille laadultaan hyvän visuaalisen perustan
- osaa tuottaa laadultaan hyvän brändimanuaalin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- hallitsee tarinallistamisen brändin rakentamisen menetelmänä
- tuntee muotoilujohtamisen käsitteitä ja hallitsee muotoiluprosessin
- osaa suunnitella brändille laadultaan erinomaisen visuaalisen perustan
- osaa tuottaa laadultaan erinomaisen brändimanuaalin
Lisätiedot
Opiskelijaa kannustetaan valitsemaan tarinalliseen kehittämiseen brändiaihio, joka on itselle mielekäs ja tärkeä. Esimerkiksi oma yritysidean poikanen tai jokin kuvitteellinen (fiktiivinen) brändi käyvät omaan case-tehtävään yhtä hyvin kuin jokin todellinenkin yritys.