Siirry suoraan sisältöön

Prata bättre SvenskaLaajuus (3 op)

Tunnus: 5B00CH90

Osaamistavoitteet

Opiskelija selviytyy sujuvasti erilaisista vaativista työelämän suullisista kielenkäyttötilanteista. Hän kartuttaa oman alansa sanavarastoa ja saa lisää varmuutta suulliseen viestintäänsä. Hän ymmärtää ruotsalaisen ja suomalaisen puheviestinnän eroja. Hän tutustuu eri murrealueisiin. Hän osaa käyttää asianmukaista tyyliä eri viestintätilanteissa. Hän pystyy osallistumaan aktiivisesti oman alansa ruotsinkielisiin viestintätilanteisiin. Hän ymmärtää pääkohdat omaa alaansa koskevista äänitteistä, videoista yms.

Sisältö

Erilaiset työelämän viestintätilanteet, esimerkiksi asiakaskäynnit, neuvottelut, kokoukset, esitelmät, puheet. Kuunteluharjoituksia, viestinnän kulttuurieroja, murrealueita. Alan tekstien suullista referointia. Småprat ja ajankohtaiset puheenaiheet.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 23.05.2025

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Opetuskielet
  • roo.sv
Paikat

15 - 30

Opettaja
  • Paula Välimäki
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
  • VVO
    VVO-ryhmä Peppiä varten
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija selviytyy sujuvasti erilaisista vaativista työelämän suullisista kielenkäyttötilanteista. Hän kartuttaa oman alansa sanavarastoa ja saa lisää varmuutta suulliseen viestintäänsä. Hän ymmärtää ruotsalaisen ja suomalaisen puheviestinnän eroja. Hän tutustuu eri murrealueisiin. Hän osaa käyttää asianmukaista tyyliä eri viestintätilanteissa. Hän pystyy osallistumaan aktiivisesti oman alansa ruotsinkielisiin viestintätilanteisiin. Hän ymmärtää pääkohdat omaa alaansa koskevista äänitteistä, videoista yms.

Sisältö

Erilaiset työelämän viestintätilanteet, esimerkiksi asiakaskäynnit, neuvottelut, kokoukset, esitelmät, puheet. Kuunteluharjoituksia, viestinnän kulttuurieroja, murrealueita. Alan tekstien suullista referointia. Småprat ja ajankohtaiset puheenaiheet.

Aika ja paikka

Viikoittainen etäopetus Teamsissa.
Keskiviikkoisin klo 16.15-18.15 alkaen 5.2.2025 ja päättyen 23.4.2025.
Etäopetus myös ma 14.4 klo 16.15-18.15
Etäopetusta ei viikolla 9.

Oppimateriaalit

Opettajan laatima materiaali Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää suullisen kielitaidon aktiivista harjoittelua erilaisin harjoituksin sekä etäopetuksessa että itsenäisesti.

Kurssilla tehdään monipuolisesti erilaisia keskusteluharjoituksia, tiedonhakua, kirjallisia harjoituksia ja kuunteluja.
Etäopetuskerrat edeltävät yleensä ennakkotutustumista keskusteluaiheisiin ja opintojaksoon kuuluu myös Moodleen palautettavia videoita ja äänitallenteita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson harjoitukset ja palautettavat tehtävät tulee suorittaa aikataulujen mukaan. Kurssi päättyy arvioitavaan ryhmäkeskusteluun, jotka pidetään viimeisellä/viimeisillä etäopetuskerroilla. Tarvittaessa uusinta sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei voi suorittaa näytöllä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 t.
Etäopetusta Teamsissa, sisältäen arvioitavan keskustelun 24h.
Itsenäistä opiskelua 57h.

Sisällön jaksotus

Etäopetus keskiviikkoisin klo 16.15-18.15. Etäopetusta ei viikolla 9.
Etäopetuspäivät:
5.2.
12.2.
19.2.
5.3
12.3.
19.3.
26.3.
2.4.
9.4.
ma 14.4.
16.4.
23.4

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla on läsnäolovelvollisuus 80%, mikä tarkoittaa, että opiskelija voi olla poissa max. 3 kertaa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu tuntinäyttöön, palautettaviin tehtäviin ja arvioitavaan ryhmäkeskusteluun.

Hylätty (0)

Opiskelija ei pysty osallistumaan vuorovaikutukseen, koska hänellä on ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta.

Opiskelija hallitsee erittäin suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumiseen.
Hän käyttää toistuvasti sopimattomia sanoja ja sanontoja.

Opiskelija käyttää perusrakenteitakin puutteellisesti. hänellä on ongelmia erottaa sanaluokkia toisistaan. Tärkeimmät sanaluokat on usein taivutettu väärin.

Ääntäminen on erittäin vaikeasti ymmärrettävää. Muiden kielten vaikutus on häiritsevää.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1:
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.

Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.

Hän hallitsee tavallisimman oman alan ja yleiskielen sanaston. Useita epätarkkuuksia ja muiden kielten häiritsevää vaikutusta
sanavalinnoissa.

Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti, mutta pääosin oikein.
Muiden kielten vaikutus on selvästi havaittavissa.

Opiskelija ääntää ymmärrettävästi, mutta lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas.
Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arvosana 2:
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.

Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Hän hallitsee tyydyttävästi oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti, mutta pääosin oikein. muiden kielten vaikutus on selvästi havaittavissa.

Opiskelija ääntää ymmärrettävästi, mutta lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta. muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3:
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.

Opiskelija osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa. hän osaa osin sopeuttaa ilmaisua tilanteen mukaan.

Opiskelija hallitsee kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa esiintyy joitakin epätarkkuuksia ja muiden kielten vaikutus on havaittavissa.

Perusrakenteita opiskelija käyttää jokseenkin virheettömästi ja muiden kielten vaikutus on havaittavissa.

Hän ääntää ymmärrettävästi, mutta lauserytmi voi olla osin katkonainen. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja muiden kielten vaikutusta.

Arvosana 4:
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän pystyy viestimään pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Opiskelija osallistuu aktiivisesti vuorovaikutukseen ja edistää sen etenemistä. Ilmaisu on pääosin tilanteeseen sopivaa.

Hän hallitsee laajahkon oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Osaa toisinaan käyttää kiertoilmaisuja.

Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti ja hallitsee ne suhteellisen hyvin. Satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa.
Hän ääntää hyvin selkeästi ja luontevasti sekä käyttää pääosin luontevaa lauserytmiä. Ääntämisessä voi esiintyä satunaista epätarkkuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.

Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen. Hän reagoi asianmukaisesti ja sovittaa oman osuutensa kohteliaasti keskustelukumppanien sanomisiin.
Hän hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti ja asianmukaisesti.
Harvinaiset ilmaisut ja merkitysvivahteet aiheuttavat joskus ongelmia. Hän osaa käyttää tarvittaessa kieltoilmaisuja.

Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Hän ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Hän käyttää luontevaa lauserytmiä.